2022-01-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack!!!

Det här hade jag ingen aning om så jag är jätte glad att jag fick den infon. Det förklarar ju faktiskt jätte mycket.

Helt klart bör ju de som valt att vaccinera sig fortsätta med det men helst klara av att inte vara ny vaccinerade.

För här kommer en till iakttagelse till.

Siffrorna rör IVA och bara personer över 12 år januari taget från SIR:

AV de inlagda så är 11.3% ofullständigt vaccinerade. Det är faktiskt den minsta gruppen.

Men de står för 23,1% av dödsfallen. De har alltså dubbelt så stor risk att avlida om de väl blivit inskrivna på IVA.
Jag skulle gissa att "ofullständigt vaccinerade" nästan uteslutande är såna här personer som saknar tredje dosen och har passerat 6-månadersstrecket. Det skulle innebära att de vaccinerats tidigt och därför har en högre medelålder/skörhet.
Citera
2022-01-21, 12:01
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
Hur många 20 åringar har dött av Covid totalt i Sverige? Är det ens tresiffrigt? Mindre än 10 i Australien på två år..

Skrämselkulten är helt otroligt efterbliven.
29 stycken i åldersgruppen 20-29 enligt FHM, då med covid, oklart vad faktisk dödsorsak var.
Det är inte förrens man kommer upp över 75+ som man börjar se en statistisk signifikant ökning av dödsfall under 2020. 2021 är dock helt normalt.

Jag håller på och sammanställer massa statistik just nu till en infograf, och ja, man kan lugnt säga att det är en skrämselkult utan motstycke. I det stora hela är 2020 bara en liten blipp, en obetydlig bump. Visst, en höjning i mortalitet hos 75+, men i övrigt not so much. Och om man hade använt Ivermektin, hydroxi osv så hade inte ens dom behövt stryka med. Inte ens gruppen 65-74 har någon märkvärdig överdödlighet, graf med statistik från SCB: https://imgur.com/a/X8S3Glx

Det är pinsamt att ett land som Sverige inte har höjd för att hantera en såhär relativt mild händelse och att hela världen har skitit på sig för ingenting.
Citera
2022-01-21, 12:04
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Intressanta siffror, i åldersgruppen 20-49 är det alltså en på miljonen för en ovaccinerad att dö i covid. Finns nog en del saker man vanligtvis gör i vardagen som är farligare.

Det är detta som vissa har så svårt att förstå.

"JAMEN GÅ OCH VACCINERA DIG DET BLIR 10 GGR MINDRE RISK DET ÄR INGET ATT FUNDERA PÅ!!1 "

Så ta ett vaccin som medför risker, för att minska risken att dö i covid från 1 på miljonen till 1 på 10 miljoner?

Inte ens om vaccinet varit 100% riskfritt hade det varit värt resan till vaccinationscentralen. Lägg då till att man om man har otur kan drabbas av allvarliga biverkningar så framstår det som rätt korkat att som ung och frisk ta vaccinet.
Citera
2022-01-21, 12:31
Medlem
Surtrutens avatar
R ä d s l a ! !

Varför lägger så många så mycket fokus på rädsla i den här tråden?

Hur många är egentligen rädda?
Vad är de rädda för?
Varför är de rädda?

Jag känner ingen som är direkt rädd för corona/covid eller för vaccinen.
Någon vill inte vaccinera sig och från början fram till sommaren 2020 var många riktigt försiktiga, men inte rädda.

Varför sådant fokus på rädsla?
Är ni rädda själva eller tror ni det är ett bra knep i debatten att tala om rädsla?
Citera
2022-01-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är väl snarare tvärt om?

I gruppen vaccinerade så finns de sköraste - de som får gå före i vaccinationskön, de som fick tredje sprutan tidigare osv.

https://www.mindoktor.se/vaccination/tredje-dos-covid-19
Jo, de är betydligt flera sköra bland vaccinerade. Var väldigt otydlig ser jag nu.

Menade av de som drar upp de ovaccinerades siffror är många sköra individer.
Citera
2022-01-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
R ä d s l a ! !

Vad är de rädda för?
Varför är de rädda?

Någon vill inte vaccinera sig och från början fram till sommaren 2020 var många riktigt försiktiga, men inte rädda.

Är ni rädda själva eller tror ni det är ett bra knep i debatten att tala om rädsla?

Det är väl endast två personer i den här tråden som är märkbart rädd, vilka två det handlar om vet nog de allra flesta.

Det finns inget att vara rädd över längre.
Citera
2022-01-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Jo, de är betydligt flera sköra bland vaccinerade. Var väldigt otydlig ser jag nu.

Menade av de som drar upp de ovaccinerades siffror är många sköra individer.

Vad menar du med detta?

Andelen sköra individer i gruppen ovaccinerade är ju lägre än i gruppen vaccinerade.

Alla sköra personer har ju fått vaccinet då de gick före i vaccinationskön osv.
Citera
2022-01-21, 13:20
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
R ä d s l a ! !

Vad är de rädda för?
Varför är de rädda?

Möjligtvis är rädsla fel ord, men min erfarenhet är att många i min närhet fortfarande är av den felaktiga uppfattningen att det skulle vara något dramatiskt att smittas av Corona. Jag tycker att detta är märkligt då jag själv är i 25-årsåldern och de flesta i bekantskapskretsen likaså. Dessutom känner jag noll stycken ovaccinerade.

Jag förstår att man tyckte det våren 2020. Även fast man redan då visste att risken att drabbas allvarligt var försvinnande liten var det svårt att tänka rationellt i den nya situationen vi hamnat i. Nu med vaccin och omikron är det ju inte normalt för en tänkande individ att vara orolig över att smittas. Det blir ännu konstigare när vi har lärare och föreläsare i och i vissa fall över pensionsåldern som inget hellre vill än att bedriva undervisningen på plats.

Rädslan i ordets rätta bemärkelse består nog främst i att de är rädda att råka smitta någon annan och på så vis behöva skämmas över sin ansvarslöshet. Att ha den kontroversiella åsikten att låta människor leva sina liv i frihet, trots att det skulle kunna innebära en högre smittspridning, skulle innebära samma skam, åtminstone tills Socialdemokraterna bestämmer att det är det rätta.

Dessutom är det viktigt för många att fortsätta överdriva allvaret, för annars blir det svårare att skuldbelägga de ovaccinerade som inte rättar in sig i ledet.
Citera
2022-01-21, 13:23
Medlem
LillTurkens avatar
Checklista för att kolla upp om man ( kärring ) lider av covid hypokondri

Att tankar om att få en allvarlig sjukdom upptar mycket av din tid.
Att du är orolig över att kroppsliga symtom, även de som tillhör det normala, är tecken på allvarlig sjukdom.
Att du fortsätter vara orolig även om du sökt vård, blivit undersökt och fått provsvar och/eller lugnande besked om att du är frisk.
Att tankarna och rädslan över möjliga sjukdomar är så stark att det innebär svårigheter att fungera i vardagen.
Att du ständigt undersöker kroppen efter möjliga tecken på sjukdom.
Att du ofta söker vård för dina symtom, alternativt undviker att söka vård för att du är säker på ett få en allvarlig diagnos.
Att du undviker människor, platser eller vissa aktiviteter av rädsla för att bli smittad och sjuk.
Att du pratar mycket om din hälsa och de sjukdomar du tror du har eller kan få.
Att du ägnar mycket tid åt att söka efter information om sjukdomar.

Sjuka människor. Det är så provocerande med gnället.
Citera
2022-01-21, 13:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Båda dessa herrar är extrema och felaktiga i sina påståenden.
Det finns faktisk statistik som visar hur dödligheten ser ut och den är såklart inte statisk utan har förändrats genom pandemin.

Jag räknade tidigare på dödligheten andra halvåret 2021 då Delta dominerade och merparten hade vaccvinerats. Om man bara räknar med positiva PCR-test kontra "döda inom 30 dagar" så var dödligheten 0,3%. Lägg sen på ett mörketal i antal smittade.

(700 döda, 220 000 smittade)

3 st av 1000 räknat totalt i hela befolkningen.
Med den nuvarande Omikron-mutationen och vaccinationsstatus plus mörkertal i antal smittade kan vi nog kapa rejält i den siffran. 5-10 gånger för att få ett troligt IFR.

Jag gissar på sådär 10-15 döda på 100 000 smittade.

Räknar du på dom under 50 ja då kan siffrorna komma ner i apans nivå.

Sammanfattningsvis är det inte längre en samhällsfarlig sjukdom och land efter land börjar inse det.

Du har ju helt rätt i att dödligheten har minskat kraftigt till följd av vaccineringen. Jag utgick ifrån att diskussionen handlade om dödligheten i en ovaccinerad population.

Beträffande Covid som samhällsfarlig sjukdom, så tänker jag att det knappast kan dröja länge innan vi kan blåsa "faran över". Det stora bekymret håller på att övergå från att vara belastningen på sjukvården, till att vara hög sjukfrånvaro. Det är ju ett problem för många verksamheter ifall många anställda blir sängliggande samtidigt.
Citera
2022-01-21, 13:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
hej igen

Bli inte arg nu men varför blir det fel tycker du?

För att vara "riktigt" vaccinerad så krävs minst två sprutor och en tredje efter 6 månader och han visade statistik för just det. skillnaden mellan fullvaccinerade och resten.
Med en spruta säger myndigheterna att du kan betrakta dig som ovaccinerad.

Alla vet eller borde veta att en spruta inte ger något skydd utom precis första tiden.
Tvärtom anses en spruta inte ge skydd förrän efter 3 veckor. Därför kategoriseras man i många sammanhang som ovaccinerad en tid efter första sprutan. Tyvärr är det som att hitta en nål en höstack att hitta vilken definition som används i olika sammanhang.
Citera
2022-01-21, 13:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har ju helt rätt i att dödligheten har minskat kraftigt till följd av vaccineringen. Jag utgick ifrån att diskussionen handlade om dödligheten i en ovaccinerad population.

Beträffande Covid som samhällsfarlig sjukdom, så tänker jag att det knappast kan dröja länge innan vi kan blåsa "faran över". Det stora bekymret håller på att övergå från att vara belastningen på sjukvården, till att vara hög sjukfrånvaro. Det är ju ett problem för många verksamheter ifall många anställda blir sängliggande samtidigt.
Fast de är ju sällan sängliggande utan skulle kunna jobba om de fick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in