2022-01-21, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
För den som är intresserad. 3-veckors avlidna i Sverige per 100.000 för olika åldersgrupper uppdelat på vaccinstatus, från vecka 46 till idag.

Skyddet mot smitta är ju obefintligt, men det ser fortfarande ut att vara 90% minskning i risken att dö om man vaccinerar sig (vänstra stapeln är nästan 10 gånger högre).

Samtidigt är dödligheten i ovaccinerade 20-49 år så naturligt låg att det verkligen inte är läge att ställa krav på andra människor att de ska vaccinera sig, eller avskaffa rätten till självbestämmande. Man vågar nog gissa att det fåtal som avlider i den gruppen är personer som inte haft covid redan, och i det övre åldersspannet alternativt i riskgrupp.

(Om det står 0.00 så innebär det att färre än 3 personer har avlidit under en 3-veckorsperiod. Det är alltså en mycket låg siffra, men inte nödvändigtvis noll.)

Kod:
3-VECKORS AVLIDNA PER 100.000 (SVERIGE)

20-49 år  ovaccinerad  vaccinerad
2021-46    0.03    0.00
2021-47    0.00    0.00
2021-48    0.03    0.00
2021-49    0.07    0.00
2021-50    0.13    0.00
2021-51    0.10    0.00
2021-52    0.10    0.00
2022-1     0.11    0.00

50-64 år  ovaccinerad  vaccinerad
2021-46    0.29    0.00
2021-47    0.29    0.00
2021-48    0.45    0.06
2021-49    0.45    0.06
2021-50    0.75    0.06
2021-51    1.38    0.00
2021-52    2.03    0.06
2022-1     2.53    0.12

65+ år  ovaccinerad  vaccinerad
2021-46    4.96    1.06
2021-47    4.12    0.86
2021-48    3.51    0.82
2021-49    4.85    0.87
2021-50    7.24    1.12
2021-51    9.83    1.10
2021-52    10.86   1.33
2022-1     10.96   1.50

Intressanta siffror, i åldersgruppen 20-49 är det alltså en på miljonen för en ovaccinerad att dö i covid. Finns nog en del saker man vanligtvis gör i vardagen som är farligare.
Citera
2022-01-21, 11:26
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag skulle nog säga 50+.

Kollar man gruppen 65+ (där även alla mycket gamla och de på SÄBO finns) så har de vaccinerade i denna åldersgrupp lägre risk att avlida än de mellan 50-64 år som är ovaccinerade.

ja möjligtvis kan man gå ut med en rekommendation från 50år men såklart helt frivillig som med influensan.
myndigheterna borde visa liknande statistik så folk förstår risken och kan ta egen ställning.
Citera
2022-01-21, 11:28
Medlem
Citat:
Nej.

En vaccinerad 80-åring har samma risk som en ovaccinerad 60-åring.

En vaccinerad 60-åring har samma risk som en ovaccinerad 40-åring.

En vaccinerad 40-åring har samma risk som en ovaccinerad 20-åring.

Risken att dö av covid ökar 3x för varje. årtionde ålder. Tjugo års skillnad är 3*3=9 gånger högre risk. Det är nästan exakt det skydd du får mot dödsfall av covid när du vaccinerar dig. Det stämmer med siffror i Sverige, England och det som Folkhälsomyndigheten säger.

Det finns många 20-åringar som tycker det är helt okej att ha samma riskbild som en vaccinerad 40-åring, eftersom även den risken är nästan noll. Det är verkligen inget problem för samhället att en person under 30 år väljer bort vaccinet. Det är snarare sunt att se ungdomar ifrågasätta auktoritet och världen runt omkring sig.
Hur många 20 åringar har dött av Covid totalt i Sverige? Är det ens tresiffrigt? Mindre än 10 i Australien på två år..

Skrämselkulten är helt otroligt efterbliven.
Citera
2022-01-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok. Är dok inte helt säker på att du har rätt. Men det skulle ju förklara en del. Så här skriver SIR:
Tabell
Visar vaccinationsstatus för rapporterade vårdtillfällen med Covid-19

Detaljer

Vaccinerad
Nej – inte vaccinerad
Ja, fullständigt - avser de antal doser som vid aktuell tidpunkt gällde för patientens vaccin mot covid-19
Ja, ofullständigt - inte alla doser eller okänt om fullständig
Okänt – inga uppgifter om ev. vaccination
För att klassas som fullständigt ska man ha tagit de doser som gäller. Jag tänker att de doser som gäller för vaccinations pass är samma antal doser som gäller för SIR.

Men så är det inte eller?
Det står så här i alla fall:

https://omcorona.se/nar-raknas-man-som-vaccinerad-och-ovaccinerad-i-statistiken/
I Sveriges intensivvårdsregister är det istället så att man har fyra kategorier (7).

Ovaccinerad
Ofullständigt vaccinerad
Fullt vaccinerad
Okänd status

Kriterierna här är att du endast anses som fullvaccinerad om du har tagit alla doserna som du har blivit erbjuden. Har du till exempel tagit 2 doser nyligen så tillhör du kategorin fullständigt vaccinerad. Men om det sedan går mer än 6 månader och du inte tar dos 3 så hamnar du återigen i kategorin ofullständigt vaccinerad tillsammans med de som kanske bara hunnit ta dos 1 och ännu inte fått tid för dos 2.
Citera
2022-01-21, 11:32
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jag satt och tittade på SIR och denna gång på hur fördelningen av avlidna på IVA ser ut under januari i förhållande till vaccinationsstatus.

De ser bra ut för de vaccinerade och för de ovaccinerade ser det ut som man kan förvänta men vad som förvånade mig är att ofullständigt vaccinerade har en mycket större tendens att avlida på IVA en andra grupper.

När en grupp som är vaccinerad men inte fått fullt skydd och som sedan har största tendens att avlida bör man inte klumpa i hopp de me ovaccinerade. Sedan kan det som man ser på IVA nu bara vara en avvikelse och inte alls spegla hur det ser ut bland samtliga avlidna.

Det är för små tal och jag lägger inget i detta men det kan vara intressant att se på igen senare och se om det håller i sig.

För januari har det registrerats 26st avlidna över 12 år på IVA. 23,1% av dem är ofullständigt vaccinerade. SVT ger att 3,3% av alla över 12 år har fått enbart en spruta och klassas då som ofullständigt vaccinerad. 3,3% står alltså för 23,1% av dödsfallen.

Ännu värre blir det om man enbart tittar på de över 65 år. Då står de ofullständigt vaccinerade för 41,7% av alla dödsfallen. Det är dok enbart 12 st dödsfall för de åldersgrupperna i januari.

Källa SIR

Jag lägger inget i detta, och det är för få fall naturligtvis. Men om detta skulle återspeglas i alla avlidna så blir den statistik du visar missvisande då den inte skiljer ut ofullständigt vaccinerade.

Edit.

Jag vill lägga till att det är färre som bara tagit en spruta bland de över 65 år en bland befolkning 12 och äldre. De flesta som är ofullständigt/en spruta är yngre personer. De borde alltså generellt ha en mindre risk att avlida.

hej igen

Bli inte arg nu men varför blir det fel tycker du?

För att vara "riktigt" vaccinerad så krävs minst två sprutor och en tredje efter 6 månader och han visade statistik för just det. skillnaden mellan fullvaccinerade och resten.
Med en spruta säger myndigheterna att du kan betrakta dig som ovaccinerad.

Alla vet eller borde veta att en spruta inte ger något skydd utom precis första tiden.
Citera
2022-01-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Häftigt att inlagda med c19 på IVA inte verkar påverkas överhuvudtaget trots explosionsartat smittspridning. Antalet med c19 på IVA borde väl öka bara pga av flera bär covid då de av annan anledning hamnar på IVA. Det verkar nästan som att omikronsnuvan reducerar sannolikhet att hamna på IVA av någon anledning (eftersom andelen på IVA inte ökar i samma takt som smittan i samhället). Kan det vara så att man numera är väldigt försiktig med träning, anstränga kroppen osv om förkylning i kroppen. Att man stannar hemma och inte är ute och gör illa sig osv osv. Och därför hamnar ex omikronsjuka på IVA mindre utsträckning än de som inte har omikronsnuvan ?

Det beror på att Omicron är extremt mycket mindre dödlig samt att det finns stor immunitet i samhället. Titta på Storbritanniens graf. Det var inte mycket till våg alls. Samma i Österrike.
Citera
2022-01-21, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Intressanta siffror, i åldersgruppen 20-49 är det alltså en på miljonen för en ovaccinerad att dö i covid. Finns nog en del saker man vanligtvis gör i vardagen som är farligare.
Enbart under den här tre-veckors-perioden var det en på miljonen som dog. Så risken är inte riktigt så låg över tid. Men man ska också tänka på att det här inkluderar riskgrupper, exempelvis personer med extrem fetma, kroniska sjukdomar, funktionsnedsättning m.m. Spannet 20-49 år är också ganska brett. Det är väldigt stor skillnad i risk mellan en 49-åring och en 20-åring.
Senast redigerad av aw 2022-01-21 kl. 12:18.
Citera
2022-01-21, 11:36
Medlem
Citat:
Jag satt och tittade på SIR och denna gång på hur fördelningen av avlidna på IVA ser ut under januari i förhållande till vaccinationsstatus.

De ser bra ut för de vaccinerade och för de ovaccinerade ser det ut som man kan förvänta men vad som förvånade mig är att ofullständigt vaccinerade har en mycket större tendens att avlida på IVA en andra grupper.

När en grupp som är vaccinerad men inte fått fullt skydd och som sedan har största tendens att avlida bör man inte klumpa i hopp de me ovaccinerade. Sedan kan det som man ser på IVA nu bara vara en avvikelse och inte alls spegla hur det ser ut bland samtliga avlidna.

Det är för små tal och jag lägger inget i detta men det kan vara intressant att se på igen senare och se om det håller i sig.

För januari har det registrerats 26st avlidna över 12 år på IVA. 23,1% av dem är ofullständigt vaccinerade. SVT ger att 3,3% av alla över 12 år har fått enbart en spruta och klassas då som ofullständigt vaccinerad. 3,3% står alltså för 23,1% av dödsfallen.

Ännu värre blir det om man enbart tittar på de över 65 år. Då står de ofullständigt vaccinerade för 41,7% av alla dödsfallen. Det är dok enbart 12 st dödsfall för de åldersgrupperna i januari.

Källa SIR

Jag lägger inget i detta, och det är för få fall naturligtvis. Men om detta skulle återspeglas i alla avlidna så blir den statistik du visar missvisande då den inte skiljer ut ofullständigt vaccinerade.

Edit.

Jag vill lägga till att det är färre som bara tagit en spruta bland de över 65 år en bland befolkning 12 och äldre. De flesta som är ofullständigt/en spruta är yngre personer. De borde alltså generellt ha en mindre risk att avlida.
Jag har inte kontrollerat dina siffror men det är (väl)känt att nyvaccinerade löper allra störst risk. Bo Engwall frossar i sådana kalkyler på Facebook. Att vaccinera sig just nu verkar inte vara så klipskt. https://www.facebook.com/profile.php?id=100014130274974
Citera
2022-01-21, 11:36
Medlem
Citat:
Under den här tre-veckors-perioden var det en på miljonen som dog. Så risken är inte riktigt så låg över tid. Men man ska också tänka på att det här inkluderar riskgrupper, exempelvis personer med extrem fetma, kroniska sjukdomar, funktionsnedsättning m.m. Spannet 20-49 år är också ganska brett. Det är väldigt stor skillnad i risk mellan en 49-åring och en 20-åring.

Javisst men att vara i 20 eller 30 års åldern och fullt frisk, undra om det inte är nästan större risk att ta vaccinet än att inte göra det.
Citera
2022-01-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Javisst men att vara i 20 eller 30 års åldern och fullt frisk, undra om det inte är större risk att ta vaccinet än att inte göra det.
Det är i princip ingen som dör varken av sjukdomen eller av vaccinet i åldersgruppen 20-29 år, men det är ungefär 1 på 800 som rapporterat en "allvarlig bieffekt" av vaccinen.

Någon dödsångest behöver man nog inte känna oavsett vad man gör, men det är ingen klockren vinstaffär, nej. Jag kan verkligen förstå den som är 25 år gammal, smal och frisk och tycker argumenten för att just man själv ska vaccinera sig är ganska tunna.
Citera
2022-01-21, 11:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det står så här i alla fall:

https://omcorona.se/nar-raknas-man-som-vaccinerad-och-ovaccinerad-i-statistiken/
I Sveriges intensivvårdsregister är det istället så att man har fyra kategorier (7).

Ovaccinerad
Ofullständigt vaccinerad
Fullt vaccinerad
Okänd status

Kriterierna här är att du endast anses som fullvaccinerad om du har tagit alla doserna som du har blivit erbjuden. Har du till exempel tagit 2 doser nyligen så tillhör du kategorin fullständigt vaccinerad. Men om det sedan går mer än 6 månader och du inte tar dos 3 så hamnar du återigen i kategorin ofullständigt vaccinerad tillsammans med de som kanske bara hunnit ta dos 1 och ännu inte fått tid för dos 2.

Tack!!!

Det här hade jag ingen aning om så jag är jätte glad att jag fick den infon. Det förklarar ju faktiskt jätte mycket.

Helt klart bör ju de som valt att vaccinera sig fortsätta med det men helst klara av att inte vara ny vaccinerade.

För här kommer en till iakttagelse till.

Siffrorna rör IVA och bara personer över 12 år januari taget från SIR:

AV de inlagda så är 11.3% ofullständigt vaccinerade. Det är faktiskt den minsta gruppen.

Men de står för 23,1% av dödsfallen. De har alltså dubbelt så stor risk att avlida om de väl blivit inskrivna på IVA.
Citera
2022-01-21, 11:45
Medlem
I Russel Brands senaste inslag tar han upp faktumet att Amerikanska regeringen slutar samla och publicera data kring antal smittade och döda https://www.youtube.com/watch?v=y0Q5YVqJHz4

Russel Brand spekulerar kring om detta kan ha att göra med att Biden vill mörka sin usla hantering av Covid i landet, men jag tror ärligt talat inte det (hur mycket jag än avskyr hans administration). Jag tror det handlar om att man insett att sådan data enbart gör mer skada än nytta och förvandlar folk till masshysteria hypokondriker. Jag tror det hade gett precis samma effekt om vi suttit och räknat antal döda och IVA-vårdade i influensa. Eller om vi räknade antal döda i cancer. Det är helt enkelt inte nyttigt eller ens relevant för folk att veta.

Inslaget: https://www.youtube.com/watch?v=y0Q5YVqJHz4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in