2022-01-20, 18:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Flashnotis från Aftonbladet för en minut sedan:
"Brutala överfallet i J20 utreds som grov misshandel. 19-åring kan få fängelse"
Nå?
Polisen utreder, åklagaren beslutar om åtal och domstol fastslår om brott begåtts eller ej.
Inte en chans att ett rapp med klubban rubriceras som grov misshandel när rättsväsendet tröskat igenom ärendet.
Citera
2022-01-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Polisen utreder, åklagaren beslutar om åtal och domstol fastslår om brott begåtts eller ej.
Inte en chans att ett rapp med klubban rubriceras som grov misshandel när rättsväsendet tröskat igenom ärendet.
Nä du är ju såklart mer kunnig än utredarna, hur kunde jag glömma det..
Någon har med uppsåt vållat stora skador i ansiktet med säkerligen bestående men på en annan människa. Dessutom med ett tillhygge. Ett solklart fall av grov misshandel.
Men du får väl vänta och se, jag får väl citera dig igen om några månader och få dig att se dum ut återigen.
På återseende.
Senast redigerad av Somalimonkey 2022-01-20 kl. 18:43.
Citera
2022-01-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Oj oj oj, så du försvarar. Att försöka påföra mig hat är ju mer än komiskt. Hatet har alla dessa som anser att slaget var berättigat.

Du får vänta och se när disciplinnämnden kommer med sitt beslut. Han kommer till att börja med bli avstängd tills vidare i avvaktan på den juridiska processen.

Sedan tror jag att han kommer att gråta många tårar och bedyra sin oskuld. Det vill säga inte alls stå på sig som vissa i tråden tror att han gör. Uppsåt är inte bara att överlagt göra något. Det så kallade likgiltighetsuppsåtet torde ligga närmast till hands.

Uppsåt är uppsåt, likgiltighetsuppsåt är ett helt annat begrepp. Ingen tror väl att GM kommer stå på sig, alla borde rimligtvis förstå att det inte var ämnat att orsaka så mycket skada.

Vad disciplinnämnden dömer är egentligen ganska ointressant. At this point diskuterar vi inte hockey. Vad tingsrätten, där kompetenta jurister dömer är däremot högst intressant.
Citera
2022-01-20, 18:51
Medlem
Alltså, denna tråd, orkar inte läsa alla idioter här som försöker få det till att det är rätt.

Gällande spelaren i båset så ja, han gör fel. Sprutar man vatten på någon är det ett mindre straff unsportmanlike conduct om det uppmärksammas, det är en dussingrej som sker otroligt ofta. Skulle han som nämnts i tråden eventuellt spottat ut det är det uppe i ett Match Penalty Unsportmanlike Conduct (75.6 vi), men därifrån till detta, herre jösses, lite proportioner!

Vi snackar om lite vatten mot krossad käke och avlägsnad tandrad, det finns väl proportioner för sjutton. Vatten och andra provokationer har vi i varenda match, medvetna slag i huvudhöjd kan jag räkna på en hand.

Jag är själv domare och har varit på och dömt fler ungdomsmatcher än jag kan räkna, jag kan minnas en gång jag sett medvetet slag mot huvudet med klubban (turligt nog en miss). Detta är en grov förseelse.

Maxstraffet är två år från all idrott, jag tror inte det når upp dit, men straffet här bör räknas i månader och inte i matcher. Dessutom bör det prövas juridiskt, den "sociala adekvens" som finns inom hockey inkluderar inte medvetna slag över käften som avbytare.
Citera
2022-01-20, 18:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Någon har med uppsåt vållat stora skador i ansiktet med säkerligen bestående men på en annan människa. Dessutom med ett tillhygge. Ett solklart fall av grov misshandel.
Men du får väl vänta och se, jag får väl citera dig igen om några månader och få dig att se dum ut återigen.
På återseende.
Du citerar från en kvällstidning ditt sär.
Citera
2022-01-20, 18:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarblod
Uppsåt är uppsåt, likgiltighetsuppsåt är ett helt annat begrepp. Ingen tror väl att GM kommer stå på sig, alla borde rimligtvis förstå att det inte var ämnat att orsaka så mycket skada.

Likgiltighetsuppsåtet är adekvat eftersom det innefattar att personen borde ha förstått vad ett slag med klubban kan innebära.

Citat:
Vad disciplinnämnden dömer är egentligen ganska ointressant.

Det kommer att vara högst intressant.

Citat:
Vad tingsrätten, där kompetenta jurister dömer är däremot högst intressant.

Det lär ju ta ett tag.
Citera
2022-01-20, 18:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
På återseende.

Ja det finns ju även ytterligare en högre grad, nämligen synnerligen grov misshandel som kan ge fängelse i lägst fem och högst tio år. Detta kan exempelvis föreligga när någon använder tillhyggen som kan medföra permanenta skador.
Citera
2022-01-20, 18:55
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Vidriga handlingar kan få allvarliga konsekvenser. Riktiga män provocerar inte utan att räkna med en motreaktion.

Ett beteende som endast finnes hos fjolliga pojkar och kärringar. Vilket är merparten i Sverige. Nåde den jäveln som brukar våld.

Hade han slagit till honom med knytnäven i ansiktet hade han haft mina sympatier. Med en hockeyklubba mot ansiktet är att gå över gränsen. Man får inte ens ha klubban så högt upp ens om man är i spel, oavsett syfte.
Citera
2022-01-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ja det finns ju även ytterligare en högre grad, nämligen synnerligen grov misshandel som kan ge fängelse i lägst fem och högst tio år. Detta kan föreligga när någon använder tillhyggen som kan medföra permanenta skador.

Synnerligen grov misshandel är ju misshandel av en grad personen lika gärna kunde dött (maxstraff som dråp), det är högst uteslutet här.
Citera
2022-01-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ja det finns ju även ytterligare en högre grad, nämligen synnerligen grov misshandel som kan ge fängelse i lägst fem och högst tio år. Detta kan exempelvis föreligga när någon använder tillhyggen som kan medföra permanenta skador.
Japp, men tror inte det kan tillämpas i det här fallet tyvärr. Men hade inte varit mig emot dock.
Citera
2022-01-20, 18:59
Medlem
Bastukjells avatar
https://youtu.be/Q6SkeZqtCGo

Konstigt att Scheifele inte använder klubban och slår sönder ansiktet på han som spruta vatten i klippet, för det är väl rimligt för många här ??

GM verkar köra med mycket Mcgregor på sociala medier, säger allt om vilket pajas den killen verkar vara undra om flickvännen också får smaka vredet ?
Citera
2022-01-20, 19:00
Medlem
Ålder på GM? Över 18?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här