Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Vad har det med något att göra av det jag skrev? Hur stor är risken att dö av Omicron för en frisk person under 50. Jag väntar...
Naturligtvis så minskar risken med lägre ålder. Men försöker man, som ovaccinerad, att, medvetet, bli smittad, så tar man ändå en risk. Risken att drabbas av svår sjukdom i Covid-19 är 10 gånger högre för ovaccinerade, jämfört med trippelvaccinerade.
Vad jag fattar så är du, och hela din familj ovaccinerade, som, medvetet, strävar efter att bli smittade. Jag skulle inte rekommendera någon, inte ens en frisk ovaccinerad 20 åring att, medvetet, försöka bli smittad. Dessutom, har du inta tagit någon antikroppstest, så vet du inte om du redan haft covid-19, asymptomatiskt.
För en trippelvaccinerad, som, medvetet, försöker få Omikron, så är risken för svår sjukdom ytterst liten om personen också är under 40 år och är helt säker på att inte tillhöra riskgrupp,(inklusive att hen t.ex vet att man inte har dold diabetes, eller högt blodtryck, något man kan ta reda på själv genom att mäta sin blodsockernivå och ta sitt blodtryck). Men jag skulle inte rekommendera detta ens i detta fall, trots att vederbörande kan skaffa sig hybridimmunitet. Vi kommer nog alla att ha fått Omikron tids nog, vare sig det blir symptomatiskt eller asymptomatiskt.