2022-01-05, 15:36
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Tegnell har väl alltid tänkt ”det nya coronaviruset kommer inte kunna utrotas”?

Tycker han varit ganska bra och sansad i sin roll som statsepidemiolog och han och hans myndighets råd till regeringen.

Man får bedöma vad som är rimliga åtgärder för en befolkning att kunna upprätthålla under en längre tid och väga detta mot kostnaderna av en total lockdown och samtidigt utan en kollaps av vården.

FHM kan inte rå för flera decenniers nedmontering av vård och äldreomsorg. Kritiken är väl främst att de var naiva i dess tro på äldreomsorgens (alltså kommunernas) förmåga att kunna sköta saker utan extremt tydliga riktlinjer, som exempelvis lagstiftning, kring vad som ska gälla.

Jag tror med facit i hand att Sverige kommer att ha klarat sig ungefär lika bra/dåligt som andra jämförbara länder, alltså länder med samma demografiska struktur vad gäller utanförskapsgrupper osv.

Tegnell och Fhom var en katastrof under hela 2020.

Ljög att man inte satsade på Flockimmunitet för att sedan gå ut i media att Stockholm skulle uppnått det och pandemin var slut för Sveriges del under hela sommaren.

Eller ja,

Tegnellcitat.se för att få en bättre bild.

Vi väntar fortfarande på att grannländerna ska komma ikapp med antalet döda.

Dock har han varit bra mycket bättre under slutet av 2021, men då har ju politiken blivit bra mycket viktigare än själva vetenskapen här i Sverige.

Vilket vi ser nu med Nazityska covid pass.

Se bara hur psykiskt sjuk Macron beter sig.

Citat:
"Emmanuel Macron denounced France's 5 million unvaccinated as "non-citizens" and vows: "I really want to piss them off. And so we will continue to do so, to the bitter end. That's the strategy." (Le Parisien)"
Citera
2022-01-05, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tittar i spåkulan och ser Lena Hallengren säga att nu ska det krävas vaccinpass här och där. Blablablababla..... Inte ett ord att de vaccinerade kan smittas och föra smittan vidare.
Sen säger hon att de ovaccinerade ska hålla avstånd. Inte ett ord om att de vaccinerade ska också hålla avstånd eftersom de också smittar. De ovaccinerade bör arbeta hemifrån.

Saknar lite Löfven vars mantra var att tvätta händerna noga med tvål och varmt vatten.

Nu fattas bara stämpel på pannan på de ovaccinerade.

I dag fick vi veta av Britta Björkholm att vaccinbevisen är till för att de ovaccinerade inte ska kunna samlas i stora grupper och sprida smittan till varandra.

Det känns mer urspårat än någonsin.

Regeringen, som lever långt från verkligheten, tror alltså att det bara är antivaxxers som är ovaccinerade och att de struntar i regler och vill träffas i stora sammanhang. I verkligheten tror jag att situationen är helt annorlunda. Bland annat tror jag att en hel del ovaccinerade är bättre än de vaccinerade på att hålla avstånd. Vaccinbevisen verkar då vara till för att störa i utanförskapsmiljöer, där de föreställer sig att de ovaccinerade tumlar runt helt oberörda och dessutom inte har drabbats av viruset och på så sätt redan fått naturlig immunitet. Man tar sig för pannan.
Citera
2022-01-05, 15:38
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
IVA skiljer sig så klart åt från patient till patien..t
Nej, två patienter som ligger bredvid varandra på IVA vårdas av samma personal och med tillgång till exakt samma utrustning. Det är ingen skillnad från patient till patient. Det är samma avdelning, det skiljer sig ingenting. Tro mig.
Senast redigerad av korrektamund0 2022-01-05 kl. 15:40.
Citera
2022-01-05, 15:40
Medlem
Madagascars avatar
I förrgår 121 på IVA.
Igår 114.
Idag 114 hittills.

Upptrenden på IVA är bruten.

Eller har de stängt IVA för fler Covidpatienter!? De vanliga sjukhusinläggningarna ökar ju fortfarande.

(Det har i tidigare vågor varit mer än 400 Covidpatienter på IVA)
Citera
2022-01-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är också övertygad om det. Kanske börjar även ett ljus gå upp för FHM?

https://www.varldenidag.se/nyheter/tegnell-medger-fel-om-smitta-bland-barn/repueu!We@NRLHyReNTUN3WVXpFA/

Frågan är om "mindre smittsamma" även gäller Omikron-varianten?
Otroligt att folk är så efterblivna att man måste förklara att allt inte är 1 eller 0. Att barn faktiskt kan smitta vidare covidförkylningen utan att vara en starkt drivande faktor... Otroligt vad korkade vissa människor är.
Citera
2022-01-05, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, två patienter som ligger bredvid varandra på IVA vårdas av samma personal och med tillgång till exakt samma utrustning. Det är ingen skillnad från patient till patient. Det är samma avdelning, det skiljer sig ingenting. Tro mig.
De behandlas inte på exakt samma sätt..
Citera
2022-01-05, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Vaccinatören ska bedöma om vaccinet är lämpligt för den som ska vaccineras eller om personens hälsotillstånd eller eventuella sjukdomar utgör ett hinder för vaccinationen. "

https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/information-om-vaccinationer/vanliga-fragor-om-vaccinationer/vilka-ar-kontraindikationerna-och-forsiktighetsatgarderna-vid-vaccination-

De som av någon anledning inte kan vaccineras av medicinska skäl väljer i princip mellan pest eller kolera..

Jag tror du missförstår informationen och utelämnar dessutom en del.

Citat:
Vaccinatören ska bedöma om vaccinet är lämpligt för den som ska vaccineras eller om personens hälsotillstånd eller eventuella sjukdomar utgör ett hinder för vaccinationen.

Verkliga kontraindikationer är mycket sällsynta. Nästan alla människor kan få de vaccin som de behöver. Det är mycket sällan som vaccin inte får ges eller vaccinationen måste senareläggas.

Det är som sagt en mycket liten andel som inte kan ta vaccinet men i vanlig ordning så försöker antivaxxers förstora upp detta och dessutom förklara att alla ovaccinerade som ligger på IVA nu består av denna grupp - givetvis helt utan källor.
Citera
2022-01-05, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Hoppas nya restriktioner för skola kommer senare denna veckan. Varannan vecka distans.
Det får vi verkligen INTE hoppas.

Om nya symboliska restriktioner, för låtsas som om man försöker bromsa omikronförkylningen, så får vi hoppas att det blir restriktioner som gör så lite skada som möjligt (dvs absolut inget som påverkar barn idrottande skola osv).
Citera
2022-01-05, 15:45
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Tegnell och Fhom var en katastrof under hela 2020.

Ljög att man inte satsade på Flockimmunitet för att sedan gå ut i media att Stockholm skulle uppnått det och pandemin var slut för Sveriges del under hela sommaren.

Vi väntar fortfarande på att grannländerna ska komma ikapp med antalet döda.

Tegnell och hela FHM är usla på kommunikation, jag håller med dig. Framförallt den där muppen Johan Carlson. Varför Sverige har fler döda sett till befolkningen än grannländerna tror inte jag enbart beror på FHM:s råd. Tror som sagt de största anledningarna är:

1. vårt totala haveri med hanteringen av en alltför stor grupp av människor som mer eller mindre befinner sig utanför samhället.

2. vår nedmontering av vården och vårt decentraliserade vårdsystem och delegering från statliga myndigheter till områden där regioner och kommuner ansvarar.

Men absolut borde en myndighet som FHM ha med sådana saker i sina beräkningar och det är främst där de fallerat anser jag.
Citera
2022-01-05, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
I dag fick vi veta av Britta Björkholm att vaccinbevisen är till för att de ovaccinerade inte ska kunna samlas i stora grupper och sprida smittan till varandra.

Det känns mer urspårat än någonsin.

Regeringen, som lever långt från verkligheten, tror alltså att det bara är antivaxxers som är ovaccinerade och att de struntar i regler och vill träffas i stora sammanhang. I verkligheten tror jag att situationen är helt annorlunda. Bland annat tror jag att en hel del ovaccinerade är bättre än de vaccinerade på att hålla avstånd. Vaccinbevisen verkar då vara till för att störa i utanförskapsmiljöer, där de föreställer sig att de ovaccinerade tumlar runt helt oberörda och dessutom inte har drabbats av viruset och på så sätt redan fått naturlig immunitet. Man tar sig för pannan.
Sa hon verkligen det? Vid vilken tidpunkt?
https://www.youtube.com/watch?v=0gNUC7ZUitM
Citera
2022-01-05, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Sverige nu

Smittspridningen ökar kraftigt
Antalet på sjukhus med covid ökar kraftigt
Pressträff nu och myndigheterna har funderat.

INGET NYTT.
Inget alls.

Jag börjar fundera på om de tänker köra racet nu med flockimmunitet.
Låta Omicron bränna igenom befolkningen.
Ja det verkar troligt eller så har man bara tappat greppet. (har de haft det någon gång?)

Jag är glad att jag inte jobbar på sjukhus.

Lena Hallengren trycker på FoHM med vaccinpass på restauranger, för hon tror att det hjälper. Jag säger bara en sak:

Svartklubbar.

De som vill träffas i större grupper och är ovaccinerade kommer att göra det, skillnaden är att de i större utsträckning kommer att gå på svartklubbar.

Hallengrenskan har tappat det helt. De som kommer att drabbas är yngre barn, vars föräldrar inte har vaccinerat sig. De blir till exempel bjudna på kalas, men kommer inte att kunna gå för föräldrarna kan inte besöka handelsplatser och köpa presenter som barnen kan ta med sig till kalasen.
Citera
2022-01-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det gick ju lite fortare för omikron att dominera än vad fohm tänkte sig precis som många här förutspådde.
Mest antivaxxers på IVA så uppenbarligen ger vaccinerna bra skydd mot allvarlig sjukdom.

Enda som skulle kunna minska spridningen effektivt är om alla hade burit N95 masker inomhus tror jag. Men det kommer aldrig hända då Tegnell snackade ner munskydd tidigt i pandemin;-)

"Omikron är nu den dominerande virusvarianten i Sverige, meddelar Folkhälsomyndighetens Britta Björkholm vid en pressträff.

– Vi har sett ett skifte de senaste veckorna, säger hon.

17 320 personer har bekräftats smittade av covid-19 det senaste dygnet, vilket är en ny rekordnotering. De senaste veckorna har incidensen legat på 1032 fall per 100 000 invånare. Under årets sista veckor har smittan också ökat stort på landets äldreboenden.

– Vi ser en skarp ökning i incidensen för de som är vaccinerade, sannolikt på grund av omikronvarianten, säger Björkholm.

Bland de 61 personer som lades in på iva med covid-19 under förra veckan var 75 procent ovaccinerade. I nuläget finns 16 procent ledig kapacitet i intensivvården".

Vad hindrar dig från att bära en sån mask?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in