2022-01-20, 10:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag citerade ett mail jag fick från igår i tråden som handlade om att man nu inte kommer gå ut med att det finns smitta på skolorna och att man slutar att smittspåra på skolorna (i mitt län).

Sedan fick jag också ett mail där det stod att p.g.a. den höga smittspridningen på skollan är det extra viktigt att tvätta händerna. Samtidigt har de all gymnastik inomhus. Hade de önskat ha smittspridningen under kontroll på skolorna kunde de i all fall försökt. Nu har de gett upp och allt de har kvar på skolorna är hand tvätt!!!

Jag vet inte, ska man skratta eller gråta?

Ja, jag vet inte vad man ska säga. Känns som de gett upp, men då kan de ju kommunicera det. Det är ju inte de här åtgärderna man hade satt in om man vill bekämpa smittan precis. Handtvätten kan man nog lika gärna ha, eller vara utan. Skulle tippa att 98% av smittoöverföringen sker genom andningsorganen. Inte att folk slickar sig på fingrarna. Vill man hindra smitta ska man förhindra att folk sitter och andas samma luft. Sitter då fullt med folk i samma klassrum, matsalar eller springer runt i idrottshallar är det självkart att smitta överförs. Barnen smittar ned varandra och personalen. Barnen drar med sig smittan hem till föräldrar. Föräldrar som kanske jobbar inom vård etc. Lärare drar hem till sina respektive. Det är ju så smittan sprids idag och man gör i praktiken ingenting för att förhindra det. Vet inte vad det här kommer betyda för hälsan på sikt och belastningen på vården.
Citera
2022-01-20, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man borde göra så här istället. Eleverna borde också sitta hemma så de slipper bli smittade och smitta ned sina föräldrar som då inte heller kan jobba.

https://www.dn.se/sverige/nya-greppet-nar-smittan-okar-lararna-undervisar-hemifran/?fbclid=IwAR1vrOvE4LQIzVvAOxHV4KtDS8lxLU2jlOZUJ2lc FGU2ntV_VZzpjEhXA2E
Nej det borde man inte göra, tycker det låter som en väldigt dålig idé. Iaf om lärarbristen kan lösas genom att ta bort karantänsregler som tvingar friska lärare (som har nån i hushållet med Omikronförkylning) att stanna hemma.

Kanske funkar "ditt" förslag på vissa inriktningar på gymnasiet och högskola/universitet, men att stänga in ett gäng elever utan lärare i ett klassrum kommer nog funka sådär på majoriteten av skolorna i Sverige

Barn och ungdomar har lidit nog av vuxenvärldens stolliga restriktioner pga c19. De ska inte drabbas mer om det går att undvika med andra åtgärder.
Senast redigerad av jerka11 2022-01-20 kl. 10:15.
Citera
2022-01-20, 10:16
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag måste bara länka artikeln som uppenbarligen är helt ute och cyklar från denna morgon.
Läkare: Många patienter ångrar att de inte tog sprutan
De som läggs in på sjukhus med covid-19 är numera nästan uteslutande ovaccinerade.
https://omni.se/lakare-manga-patienter-angrar-att-de-inte-tog-sprutan/a/z7e9nK

Är detta en artikel som rimmar bra med att andelen ovaccinerad på IVA håller på att minska?

Andel ovaccinerad personer över 12 år på IVA senaste veckan är 43,8%, Det kan jämföras med december som hade 67,1% ovaccinerade.

Läkaren i artikeln måste ha glömt att uppdatera sig.

Jag vill tilläga att andelen okänt är större senaste veckan men skillnaden är ändå tydlig. Andelen vaccinerade ökar.

Ja fast det är fortfarande en förkrossande fördel i statistiken för dubbel-vaccinerade.

Andelen "okänd" lär inte vara dubbel-vaccinerad då det står i journalen.
Hur du än vänder och vrider på det så är det fortfarande så att hittills under 2022 så är det 25,2% av dom IVA-vårdade över 12 som är fullvaccinerade. i den gruppen är 83% vaccinerade så det innebär att risken för en ovaccinerad att hamna där är sådär en 10-15 gånger så hög.

17% av befolkningen står för 74,8% av fallen...

Om vi leker med tanken att vi inte hade haft några ovaccinerade i samhället så skulle minst 60-70% av Covid-fallen försvinna från IVA.

Men nu med Omikron tror jag inte det kommer spela så stor roll längre då det är mikroskopisk risk att hamna där oavsett vaccinationsstatus.
Citera
2022-01-20, 10:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej det borde man inte göra, tycker det låter som en väldigt dålig idé. Iaf om lärarbristen kan lösas genom att ta bort karantänsregler som tvingar friska lärare (som har nån i hushållet med Omikronförkylning) att stanna hemma.

Kanske funkar "ditt" förslag på vissa inriktningar på gymnasiet och högskola/universitet, men att stänga in ett gäng elever utan lärare i ett klassrum kommer nog funka sådär på majoriteten av skolorna i Sverige

Barn och ungdomar har lidit nog av vuxenvärldens stolliga restriktioner pga c19. De ska inte drabbas mer om det går att undvika med andra åtgärder.

Det leder ofrånkomligen till att fler blir sjuka med det bortfall det innebär, både vad gäller produktion och mänskligt lidande.
Citera
2022-01-20, 10:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vet inte vad man ska tro om siffror på IVA och Sjukhus.

Hörde en läkare idag på morgonen på P1 som sade att han inte kände till ett enda fall av Omikron på IVA - sen pratades det också om många som ligger på sjukhus och IVA och räknas som Covid 19 i statistiken inte ligger inne pga Covid 19 utan för andra anledningar.
Säger han så?
Han säger att han inte vet om något fall av omikron som ligger i respirator. Det till och med citerar i din länk som text också.
“Mig veterligen finns det ingen med omikron som ligger respiratorvårdad i nuläget i Skåne, men det kan ju dyka upp förstås”, säger Ulf Karlsson, infektionsläkare i Lund.
Citat:
Räknar man bara de som verkligen ligger inne för Covid 19 på Sjukhus och IVA så kanske det nästan uteslutande är ovaccinerade men sättet vi räknar Covid 19-patienter gör att siffran späds ut.

Här är inslaget:

https://sverigesradio.se/artikel/sjukhus-ser-farre-svart-sjuka-med-omikron

Citat:
De pratar om det i inslaget jag länkade till - färre vårdas pga Covid 19.

Om det är samma siffror för IVA vet jag inte men de säger att även på IVA så behandlas patienter av andra anledningar.

Enligt en läkare så var det ett fåtal som blir kritisk sjuka i Covid 19 av olika anledningar på IVA men att det även där finns Covid 19-patienter som ligger på IVA av andra anledningar och med Covid 19.

Men det är frågan om hur SIR rapporterar och deras statistik. Även om någon som kommit in för en trafikolycka och hamnar på IVA har covid behöver ju inte SIR ta med det i deras statistik. Jag önskar de kunde vara tydligare hur de rapporterar. Så här skriver SIR.
Rapporterade vårdtillfällen av Coronavirus
SIR har sedan 2014/2015 haft ett samarbete med Folkhälsomyndigheten att registrera alla influensafall som vårdats på intensivvårdsavdelningar i Sverige - SIRI (SIR-Influensaövervakning).

Avsikten med SIRI är att så tidigt som möjligt kunna identifiera en ovanlig anhopning av sjukdomsfall, kartlägga svåra symtom och riskfaktorer, karaktärisera virus, monitorera IVA-belastningen samt följa effekter av åtgärder som vaccination och medicinering. Målet är också att i efterhand, inför ett nytt framtida hot, använda data som underlag för jämförande utvärderingar av bl.a. insatta åtgärders effekter. Nya luftvägsvirus uppkommer med regelbundenhet och har vid flera tillfällen de senaste åren gett upphov till epi/pandemier som t.ex. MERS/SARS och nu COVID-19 (Coronavirus Disease) orsakat av SARS-Cov-2. COVID-19 har varit möjligt att registrera i SIR sen mars 2020.

En del patienter flyttas mellan olika intensivvårdsavdelningar under tiden de vårdas och ger då upphov till mer än ett vårdtillfälle i diagrammet.

Rapporterna bygger på rapporterade fall via ett webbformulär och kompletterande uppgifter när vårdtillfället rapporterats in via ordinarie XML-fil (kopplat vårdtillfälle).

Görs egna urval under menyn Urval så modifieras både diagram och tabell utifrån egna gjorda val.

Diagram
Diagrammet visar avdelningarna sorterade i bokstavsordning.

Tabell
Visar antal vårdtillfälle avdelningsvis

Detaljer

Antal vtf
Antal rapporterade fall med Coronavirus
Antal unika personer
Antal unika personer med Coronavirus
Jag tycker inte det är tydligt och det hade varit fantastiskt fint att få ett uttalande från SIR vad som inkluderas i deras statistik.
Citera
2022-01-20, 10:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det leder ofrånkomligen till att fler blir sjuka med det bortfall det innebär, både vad gäller produktion och mänskligt lidande.

Om alla bara svetsas in ordentligt får vi nog snurr på hjulen..

Ingen skola, inget jobb = ingen smitta
Iofs ingen brandkår, sjukvård, polis, militär eller mat. Men vad gör man inte för att stoppa folk från att få feber några dagar..
Citera
2022-01-20, 10:22
Medlem
Madagascars avatar
Hur går det med pandemin och OS i China?

Några tecken på att China kommer behöva ställa in OS?
Citera
2022-01-20, 10:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Om alla bara svetsas in ordentligt får vi nog snurr på hjulen..

Ingen skola, inget jobb = ingen smitta
Iofs ingen brandkår, sjukvård, polis, militär eller mat. Men vad gör man inte för att stoppa folk från att få feber några dagar..

Blir ju inte mycket brandkår, sjukvård, polis etc när alla ligger hemma i feber. Man måste se längre än vad näsan räcker.
Citera
2022-01-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ja precis, för att minimera "mänskligt lidande" och produktionsbortfall så är nog det bästa att ta bort karantäntvång för friska lärare (och/eller för andra personer med viktiga arbetsuppgifter för samhället).
Senast redigerad av jerka11 2022-01-20 kl. 10:55.
Citera
2022-01-20, 10:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja fast det är fortfarande en förkrossande fördel i statistiken för dubbel-vaccinerade.

Andelen "okänd" lär inte vara dubbel-vaccinerad då det står i journalen.
Hur du än vänder och vrider på det så är det fortfarande så att hittills under 2022 så är det 25,2% av dom IVA-vårdade över 12 som är fullvaccinerade. i den gruppen är 83% vaccinerade så det innebär att risken för en ovaccinerad att hamna där är sådär en 10-15 gånger så hög.

17% av befolkningen står för 74,8% av fallen...

Om vi leker med tanken att vi inte hade haft några ovaccinerade i samhället så skulle minst 60-70% av Covid-fallen försvinna från IVA.

Men nu med Omikron tror jag inte det kommer spela så stor roll längre då det är mikroskopisk risk att hamna där oavsett vaccinationsstatus.
Ja, undrar dok vad det har med saken att göra?

Vad jag skrev vad att uttalandet inte stämmer och det gör det ju inte och att andelen ovaccinerade minskar och vaccinerade ökar på IVA, ja det gör det.

Du vill alltid läsa in andra saker som inte skrivs i inlägget och fokusera på dessa påhittade åsikter.

Ja vad ska jag säga. Det är helt klart lättare att hamna på IVA om man är ovaccinerad, jag tror att alla vet det, faktiskt jag också.
Citera
2022-01-20, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur går det med pandemin och OS i China?

Några tecken på att China kommer behöva ställa in OS?

Det finns inte på kartan att man kommer ställa in OS, tänk dig vilken förnedring det hade varit för landet.
Citera
2022-01-20, 10:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det finns inte på kartan att man kommer ställa in OS, tänk dig vilken förnedring det hade varit för landet.
Sant. Och om antalet fall stiger, lär de försöka mörka det - men det kan ju läcka ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in