Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jag måste bara länka artikeln som uppenbarligen är helt ute och cyklar från denna morgon.
Läkare: Många patienter ångrar att de inte tog sprutan
De som läggs in på sjukhus med covid-19 är numera nästan uteslutande ovaccinerade.
https://omni.se/lakare-manga-patienter-angrar-att-de-inte-tog-sprutan/a/z7e9nK
Är detta en artikel som rimmar bra med att andelen ovaccinerad på IVA håller på att minska?
Andel ovaccinerad personer över 12 år på IVA senaste veckan är 43,8%, Det kan jämföras med december som hade 67,1% ovaccinerade.
Läkaren i artikeln måste ha glömt att uppdatera sig.
Jag vill tilläga att andelen okänt är större senaste veckan men skillnaden är ändå tydlig. Andelen vaccinerade ökar.
Ja fast det är fortfarande en förkrossande fördel i statistiken för dubbel-vaccinerade.
Andelen "okänd" lär inte vara dubbel-vaccinerad då det står i journalen.
Hur du än vänder och vrider på det så är det fortfarande så att hittills under 2022 så är det 25,2% av dom IVA-vårdade över 12 som är fullvaccinerade. i den gruppen är 83% vaccinerade så det innebär att risken för en ovaccinerad att hamna där är sådär en 10-15 gånger så hög.
17% av befolkningen står för 74,8% av fallen...
Om vi leker med tanken att vi inte hade haft några ovaccinerade i samhället så skulle minst 60-70% av Covid-fallen försvinna från IVA.
Men nu med Omikron tror jag inte det kommer spela så stor roll längre då det är mikroskopisk risk att hamna där oavsett vaccinationsstatus.