Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Vet inte vad man ska tro om siffror på IVA och Sjukhus.
Hörde en läkare idag på morgonen på P1 som sade att han inte kände till ett enda fall av Omikron på IVA - sen pratades det också om många som ligger på sjukhus och IVA och räknas som Covid 19 i statistiken inte ligger inne pga Covid 19 utan för andra anledningar.
Räknar man bara de som verkligen ligger inne för Covid 19 på Sjukhus och IVA så kanske det nästan uteslutande är ovaccinerade men sättet vi räknar Covid 19-patienter gör att siffran späds ut.
Är du säker på att SIR inte rapporterar rätt? IVA ligger ju still när det gäller antal medan slutenvården ökar. Borde inte IVA öka samtidigt också då?
Sedan har vi ju förändringarna av åldersgrupper.
Barn och äldre inläggningar ökar på IVA medans medelålders och unga vuxna minskar.
Att barn inläggningar ökar av omikron har vi ju hört från alla länder som får omikron vågar. Barn har helt enkelt mer problem med luftvägsvirus som är i de övre luftvägarna.
Sedan de äldre, vi har väldigt mycket smittade äldre just nu, förra veckan hade vi 2 000st 80+ som var smittade. Även om omikron är mildare så är det väldigt många äldre som smittas samt att omikron är bättre på att runda immunförsvaret och vaccinet. Det hade väl nästan varit konstigt om inga av de behövdes läggas in på IVA.
Men medelålders och unga vuxna minskar. De var just den gruppen som var den stor gruppen ovaccinerade på IVA när det gällde deltan.
För min del ser det ut om om deltan minskar på IVA och omikron fylls på och när det gäller omikron så är det barn och äldre som gäller.
Men visst statistiken är tveksam nu. Men jag ställer mig mer tveksam till att inläggningarna på slutenvården samt avlidna stämmer. Avlidna rusar ju i höjden just nu, 60 (rapporterade) i går va? Jag tror att andelen med håller på att öka ordentligt när det gäller avlidna.