2022-01-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jo, jag mindes att jag sett honom i något soffprogram för länge sedan att han skulle bli munk. Hörde något gammalt idag med honom där han undgjorde sig över Trump och vänsterextremisten till journalist såg nöjd ut. Vet egentligen inte varför han nu får så stor uppmärksamhet men han har väl åter gjort något annorlunda och visar sig tydligen ha rätt värdegrund enligt pk.

Vill minnas att hans beslut att bli munk just hade med hans sjukdom att göra och att det skulle göra honom frisk igen. Det slutade väl sådär men vi ska alla den vägen vandra. Men man glömde honom snabbt efter att han skulle bli munk och snart så är nog även hans slut även det glömt.

Han blev munk långt innan han blev sjuk i ALS.
Han blev munk för att han inte var lycklig i det västerländska konsumentsamhället.
Citera
2022-01-19, 18:33
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
Han nådde väldigt stor framgång i sin karriär. Han fick något erbjudande om en topposition som chef i något stort företag. 26 år gammal.

Sedan tackade han nej och valde ett fattigmansliv i Thailand. Som tiggarmunk.

Han beskrev hur han på morgonen gick ut med de andra munkarna med en tiggarskål och tiggde mat från byn han levde i. Var han på resa så tiggde han alltid mat eftersom munktraditionen inte tillät att munkar hanterade pengar.

Inte en spänn hanterade han under sina 17 år som munk.

Tror det var mest kvinnor som gillade Björn Lindeblad. Såg honom som en trygg fadersgestalt som kunde ge tröst och visdom i svåra livssituationer.

Män i största allmänhet såg nog snarare en person som kastade bort sitt liv och en framgångsrik karriär för att leva tiggarliv och incel liv i Asien.

Hans föräldrar var rika så han behövde aldrig sakna något som barn.

En originell person var han i alla fall. Inte girig som så många andra.

Klokt och fint i ett sammanhang som handlar om ett ofrivilligt val mellan liv och död.

,
Citera
2022-01-19, 18:38
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Han blev munk för att han inte var lycklig i det västerländska konsumentsamhället.

Hur kan fullt friska människor öht tänka eller tro att detta stadie inte är ett val som Björn har haft.
Fruktansvärt. Att inte på fullt allvar begripa detta;
-Så fruktansvärt helt utan något val.

,
Citera
2022-01-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark

Såklart en ohygglig sjukdom. Hur denna sjukdom utvecklar sig är olika från person till person. Men det är inte som en del tror att de kvävs tills döds
Det finns många andra tillstånd som innebär en liknande död. Obotliga hjärntumör, svårt sjuka Parkinson patienter. Omfattande hjärnblödningar etc etc.
De sista veckorna i livet är besvärliga oavsett sjukdom i princip och frågan om dödshjälp blir allt mer aktuellt
Men som ngn skrev respirator dygnet runt. Det stämmer inte. Det är en minoritet som kommer dit, de flesta av dessa patienter dör tidigare av pneumoni eller kolsyrenarkos. Med andra ord så finns det betydligt fler som drabbas av andra avkommor som får lida lika mycket som vi lätt glömmer.
Senast redigerad av jonte400 2022-01-19 kl. 19:01.
Citera
2022-01-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Med svart humor önskade han att få en spårvagn uppkallad efter sig. Och på mindre än ett dygn fick Robert Lindberg, pressansvarig Gbg SpåVäg, in över 500 förslag om Björn.
Över en hel period händer detta aldrig.
De ligger betydligt lägre.
Ca knappt under 100, totalt, är rekord.

Vad det beträffar ALS och allt vad den betyder för Björn.
Det rena skitsnacket. Håll igen.
Det är av djävulen sänt. Respirator i vaket tillstånd dygnet runt. I samma tid som kroppen fullständigt lägger av. Men.
Du är frisk nog att fullt förstå detta. I brist på syre.

Och ingen är mer ökad att drabbas än någon annan.

Det kan bli jag.
Du.

Som sagt mycket faktafel i det du skriver som jag nämnde i inlägget ovan. Ska bara rätta de sista du skriver. Jo det finns vissa som högre risk att insjukna än andra. Dels livstilsvanor, genetisk uppbyggnad, om du befinner dig i geografisk hotspot etc. Så det är fel att påstå att alla har samma risk för så är det inte. Men, dessa riskhöjningar är generellt ganska små och sjukdomen i sig är ovanlig så risken att drabbas är liten.
Mycket större risk att få samma lidande av en omfattande hjärnblödning ex
Citera
2022-01-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Såklart en ohygglig sjukdom. Hur denna sjukdom utvecklar sig är olika från person till person. Men det är inte som en del tror att de kvävs tills döds
Det finns många andra tillstånd som innebär en liknande död. Obotliga hjärntumör, svårt sjuka Parkinson patienter. Omfattande hjärnblödningar etc etc.
De sista veckorna i livet är besvärliga oavsett sjukdom i princip och frågan om dödshjälp blir allt mer aktuellt
Men som ngn skrev respirator dygnet runt. Det stämmer inte. Det är en minoritet som kommer dit, de flesta av dessa patienter dör tidigare av pneumoni eller kolsyrenarkos. Med andra ord så finns det betydligt fler som drabbas av andra avkommor som får lida lika mycket som vi lätt glömmer.

Citerade du måhända fel person?

Jag svarade Bluey, han trodde att mannen i fråga blev munk pga sin sjukdom.

Men han blev munk långt innan det.
Citera
2022-01-19, 19:54
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Som sagt mycket faktafel i det du skriver som jag nämnde i inlägget ovan. Ska bara rätta de sista du skriver. Jo det finns vissa som högre risk att insjukna än andra. Dels livstilsvanor, genetisk uppbyggnad, om du befinner dig i geografisk hotspot etc. Så det är fel att påstå att alla har samma risk för så är det inte. Men, dessa riskhöjningar är generellt ganska små och sjukdomen i sig är ovanlig så risken att drabbas är liten.
Mycket större risk att få samma lidande av en omfattande hjärnblödning ex

Må du inte drabbas av denna sjuka. Ärligt.
Detta slutliga.

Citera
2022-01-19, 19:54
Medlem
vackertsvins avatar
Hans bror är/var den ökände golffuskaren Nils Lindeblad.
Citera
2022-01-19, 20:17
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Med åren har jag blivit mer och mer överseende med människors brister. Trots allt är livet absurt och vi lever i en tokig värld. Går inte att kräva så mycket av människor givet de förutsättningarna. Vattendelaren för mig är huruvida en person är sympatisk eller inte. Och Björn får väl ändå sägas sortera in bland de sympatiska(?). Det räcker för mig.

Han var säkert kåt på uppmärksamhet(liksom de flesta som hamnar i rampljuset) och förtjust i den livsberättelse som han skapade med sina udda livsval och tvära kast. Om han ville ha en spårvagn uppkallad efter sig, eller om han koketterat pratade om sig själv i tredje person - sådant stör mig inte. Jag accepterar stora egon så länge de inte önskar trycka ner andra, och den känslan får jag inte av Björn.

Hehe, udda figur det där. Ett orginal. R.I.P
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-01-19 kl. 20:25.
Citera
2022-01-19, 21:05
Medlem
Lofns avatar
Tråkigt när ett liv slutar på det sättet men han verkar ha haft ett intressantare liv än många.
Han hade faktiskt visst inflytande på mitt liv i den meningen att jag, kanske lite paradoxalt, tappade intresset för buddhism efter jag lyssnat på honom. Men ingen skugga över honom för det - kanske tvärtom!
Citera
2022-01-19, 21:12
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jo, jag mindes att jag sett honom i något soffprogram för länge sedan att han skulle bli munk. Hörde något gammalt idag med honom där han undgjorde sig över Trump och vänsterextremisten till journalist såg nöjd ut. Vet egentligen inte varför han nu får så stor uppmärksamhet men han har väl åter gjort något annorlunda och visar sig tydligen ha rätt värdegrund enligt pk.

Vill minnas att hans beslut att bli munk just hade med hans sjukdom att göra och att det skulle göra honom frisk igen. Det slutade väl sådär men vi ska alla den vägen vandra. Men man glömde honom snabbt efter att han skulle bli munk och snart så är nog även hans slut även det glömt.

Hade han någon annan sjukdom också? ALS har han max haft några år.
Citera
2022-01-19, 21:30
Medlem
Känns väl mest hippieaktigt att ha blivit buddhistisk munk. Man undrar ju varför han stannade i det livet så länge som 17 år och varför det inte blev i hela livet. Känns ju som någon form av eskapism men samtidigt är det ju lite kul att han valde sin egen unika väg i livet. Vila i frid Björn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in