2022-01-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Det är väl bara bra att så många som möjligt smittas av Omikron?

Ju snabbare desto bättre. Att hela befolkningen får genomgå en infektion verkar ju vara den enda lösningen enligt många experter nu.

Börjar hålla med där, så länge vården och kritiska funktioner står pall så får det gärna blåsa igenom nu. Och förhoppningsvis får sig många anti-vaxare fortfarande en liten minnesbeta trots att omikron är mildare.

Önskar dem inte döden eller livslångt handikapp men två veckor med fyrtio graders feber, värk i hela kroppen och rännskita förtjänar de så att de får sig en tankeställare åtminstone.
Citera
2022-01-19, 16:26
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vansinne. Men sedan finns det ju något som kallas eget ansvar också. FHM är ju inte de skarpaste knivarna i lådan helt enkelt.

Det låter som ett definitivt superspridarevent det där. Men återigen, med omikron kan vi ha nått en punkt där det bara är att acceptera att vi alla blir smittade. Men om man är vaccinerad så har man >90% skydd mot att bli svårt sjuk och det blir förmodligen mest som en förkylning.

Det blir det för vaccinfria också. Såg data från UK häromdagen som t om tyder på att vaccinfria får ännu mildare symptom än de injicerade. Stämmer väl överens med min bekantskapskrets också.
Citera
2022-01-19, 16:30
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Det är väl bara bra att så många som möjligt smittas av Omikron?

Ju snabbare desto bättre. Att hela befolkningen får genomgå en infektion verkar ju vara den enda lösningen enligt många experter nu.

Så är det. Naturlig immunitet är vida överlägsen det halvdana skyddet vaccinen ger.

Omikron är en skänk från ovan. Ett par månader så är den s k pandemin över.
Citera
2022-01-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du har likafullt inte hittat något stöd för att det som gällde för delta i samma utsträckning gäller för Omicron. Du bara hittar på. Med tanke på hur mycket sämre vaccinet tycks fungera mot Omicron finns all ingen anledning för dig att tro att resultat relaterade till vaccinering som bygger på äldre varianter direkt kan tillämpas på Omicron. Så dum kan du väl ändå inte vara.

Och du har likafullt inte något stöd för att motsatsen gäller. För du kan väl inte vara så dum att du tror att en ny variant är ett nytt virus?
Citera
2022-01-19, 16:33
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Nej, det hade vi inte. Inte ens FHM påstår det.

FHM och Tegnell gjorde bort sig. Som de gjort konstant, hela pandemin igenom.

Mm, för det har ju gått jättebra för alla andra länder som stängde ner samhälle totalt a la kommunistiska Kina och tvingade på dem munblöjor och vaccinpass

Jag trodde alla Tegnellhatare hade sprungit iväg med svansen mellan benen vid det här laget men tydligen finns det en och annan tomte kvar
Citera
2022-01-19, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Så är det. Naturlig immunitet är vida överlägsen det halvdana skyddet vaccinen ger.

Nej det där är nog allt en myt. Inget skydd är bättre än tre doser mrna vaccin förutom möjligen två eller tre doser vaccin + en infektion.
Citera
2022-01-19, 16:35
Medlem
Citat:
Det blir det för vaccinfria också. Såg data från UK häromdagen som t om tyder på att vaccinfria får ännu mildare symptom än de injicerade. Stämmer väl överens med min bekantskapskrets också.

Vilka data då? I min vaccinerade bekantsskapskrets (inklusive jag själv) så är symptomen vid infektion antingen extremt lindriga eller icke-existerande.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Nu lättar det i UK. Deras covidpass blir helt frivilliga.
Working from home guidance ends today; people have been told to speak to their boss about returning to the office

From tomorrow, face masks will no longer be required in any classrooms and from next Thursday, nowhere else

The compulsory use of Covid passes at certain events will end from Thursday even though venues can still use them if they wish

People who test positive for Covid will still have to self-isolate but there will "soon be a time" when this is not required, the PM says

Coronavirus cases are showing the most significant fall since the start of the Omicron wave, the official statistics suggest
https://www.bbc.co.uk/news/live/uk-60046073

Synd bara att Sverige blivit så tysktillvänt att våra myndigheter attraheras mer av tidigare fascistiska länders lösningar. Blä.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-19 kl. 16:39.
Citera
Medlem
Citat:

Som du sa redan hösten 2020 - "om ett par månader så...."

Nej, detta är långt ifrån över.
Citera
2022-01-19, 16:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Kan det ev bero på att du själv inte förstår att du maniskt gissat om och om igen på att smittan peakar vid månadsbryyytet feb/mars (dvs. om ca 1,5måm).

flashback.org/sp74241781
flashback.org/sp78410329
flashback.org/sp78458857
flashback.org/sp78461248
flashback.org/sp78540758
flashback.org/sp78596216

Vad bra att du letat upp lite inlägg så att jag slipper göra det.

Vart det sen tar vägen beror nog till stor del på hur snabbt man lyckas få ut vaccin och vad som händer med mutationerna. Jag befarar dock att vi kommer få se en rejäl ökning igen vid månadsbrytet feb/mars. Där någonstans. Tror dessvärre inte vaccineringarna hinner parera detta. Det går för långsamt och det dröjer ju flera veckor efter man fått vaccin, till dess man får skydd. I samma stund som skolbarnen går tillbaks till skolan nu på måndag kommer smittan sätta igång och spridas igen, men förhoppningsvis har nivåerna tryckts tillbaka ordentligt under jullovet. Därför kommer det nog att dröja ett tag innan det märks. Därför säger jag feb/mars någon gång får vi se effekterna av det som startar på måndag. Det här är inte som att slå av och på en strömbrytare. Det finns en inbyggd tröghet i en pandemi.

"Att det skulle peaka på en vecka tror jag verkligen inte på. Jag har sagt månadsbrytet feb/mars. Möjligen kan peaken komma något tidigare, men att det skulle ske redan i januari har jag ytterst svårt att tro. Som tidigast i mitten av februari, men tror snarare på slutet av februari eller månadsskiftet feb/mars."

Vi får väl se vart det tar vägen helt enkelt. Ännu så länge syns inga tecken på avmattning - tvärtom.

Att det har tagit en jävla fart i skolorna råder det heller ingen tvekan om. Finns ju för sjutton knappt någon personal kvar längre som kan undervisa barnen. Ingen tvekan om att detta virus är smittsamt och sprids med en himla fart. Samtidigt är det många kala vita fläckar kvar i Sverige innan detta blåst över. Håller du fortfarande med om FHM att peaken skulle nåtts förra veckan?
Citera
2022-01-19, 16:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Och du har likafullt inte något stöd för att motsatsen gäller. För du kan väl inte vara så dum att du tror att en ny variant är ett nytt virus?
Ge dig, du har inget case. Jag har gett gott om stöd till varför din hållning är ohållbar, synd bara att du är för dum för att inse det. Jag avslutar diskussionen här.
Citera
2022-01-19, 16:40
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Börjar hålla med där, så länge vården och kritiska funktioner står pall så får det gärna blåsa igenom nu. Och förhoppningsvis får sig många anti-vaxare fortfarande en liten minnesbeta trots att omikron är mildare.

Önskar dem inte döden eller livslångt handikapp men två veckor med fyrtio graders feber, värk i hela kroppen och rännskita förtjänar de så att de får sig en tankeställare åtminstone.

Omikron får ta och steppa upp sitt game rätt rejält om det ska hända, så dröm vidare du. Jag åkte på en 2-3 dagars mycket mild feber/förkylning i april 2020 och har nu fortfarande en immunitet som är överlägsen din halvdana och avtagande vaccinimmunitet. Detsamma gäller de flesta som varit kloka nog att avstå injektionen.

Vaccinerade blir sjuka till höger och vänster just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in