2022-01-19, 00:34
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Vi kan avsluta spekulationerna:
- Det är inte privatpersoner som flyger 6-7 stora drönare av militär modell samtidigt över Stockholm.
- Det är inte svenska försvaret som gör så här, givetvis. Försvarsmakten är inblandad i jakten.
- NATO eller västmakt. Inte en chans, vi är "allierade" med dem och detta är en krigshandling.

Återstår?

Varför flyger ryssen då med lampor påslagna i vissa av dessa fall? Jo för att det är precis syftet:
- Att synas, att visa att man kan göra så här
- Skapa oro, osäkerhet
- Insamling av information tror jag inte alls på, den får man från marken eller satellit

Ryssland har många tusen drönare i alla storlekar, och den det sannolikt handlar om här (modell Orlan-10 eller liknande) har man så gott om så det spelar igen roll om man skulle förlora någon. Den är givetvis avidentifierad, och skulle Sverige mot all förmodan få ner en av dem så kommer de att blåneka till allt.

Samtidigt som även det skulle gagna deras syfte, att så ännu mer oro och osäkerhet.

Detta är exakt vad som sker i ett skymningsläge, och så kallad psykologisk krigföring. Enligt skolboken A-Z.

Gammal hederlig svensk masshysteri ligger närmare till hands. År 2022 kommer gå till minnes som året då alla såg ryska drönare. Precis som spökraketerna folk såg på 40-talet.
Citera
2022-01-19, 00:35
Medlem
Hegamons avatar
Rapporter om vingdrönare pekar mot privat drönare. 2 meter bred är vanligt för dessa privata modeller. Flygs ibland mot mobilnätet. Många mils räckvidd.
Citera
2022-01-19, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Men vad är troligt egentligen?

Det är troligen inte ett gäng RC-entusiaster som fått för sig att gå bananas. De har för stor kunskap och stort intresse för flyg för att gå helt utanför lagen.

Det är troligen inte heller ett gäng snorungar som organiserat sig och börjat bygga modellplan storlek större. ADHD-hjärnorna klarar inte av att alla ska hålla samma tid över kärnkraftverk, göra som man tidigare bestämt och framförallt hade vi då sett ett par enklare drönare som går att köpa i affären. Någon hade då även störtat och hittats.

Kan det då vara en miljöorganisation, typ Greenpeace, som står bakom som ett inlägg i debatten om kärnkraft. Frågan diskuteras ju nu i EU om kärnkraft ska ses som en hållbar energikälla. Den första incidenten, när det flögs över flera kärnkraftverk samma tid, skulle de kunna hitta på och organisera. Men de hade ju inte fortsatt att flyga runt lite här och var kväll efter kväll när alla kopplar ihop flygningarna med ett mer spänt säkerhetsläge. Då får man ju ändå inte ut sitt budskap. Det känns även otroligt att andra skulle ha inspirerats av första incidenten och går bananas. Isf hade det varit massa DJI-drönare som flög runt nu.

Är det då en främmande makt som håller på att skapar oro som psykologisk krigsföring? Skulle kunna vara det med tanke på storleken och flygtiden på drönarna. Några av drönarna skulle också kunna tillhöra Svenska försvaret. Vi skriker ju oftast inte "Ryssen kommer" när vi ser ett militärt flygplan i luften. Lite fruktsallad i luftrummet mao.

Men det som jag tycker är VÄLDIGT konstigt är att Polisen, trots helikopter, tappar bort drönarna och att inte en enda drönare kunnat lokaliserats eller identifierats. Även fast många stora drönare med vingar ganska lätt kan monteras isär förstår jag inte hur de bara kan försvinna. Man måste ju plocka ner drönaren där det inte är så mycket folk för att man inte ska ha en massa vittnen. Då borde det ju vara ganska enkelt att när drönaren "försvunnit" omringa med poliser och kontrollera uppifrån att ingen tar sig ut.

Min gissning är att Polisen/Säkerhetspolisen/Försvaret har hittat en drönare och har ett hum om vilka som ligger bakom det hela. Hade det varit snorungar hade det ju även inte funnits någon anledning att hålla på den infon.

Vi vet väldigt lite. Den som har setts över Stockholm påstås vara en vingdrönare. Men vid kärnkraftverken har man bara sett ett flygande ljus på himmelen vad jag förstår. Om det är dessa som har jagats av polis eller den i Stockholm vet jag inte.
Citera
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaerettbi
Har det rapporterats om liknande fall i något annat land? Är ju väldigt märkligt att det bara råkar hända i Sverige...

Det kanske bara är vi som ryssarna vet inte är kompetenta att plocka ner drönarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Bullshit!
dom har skrämt upp oss med Corona i 2 år,
Nu börjar hela bluffen komma upp till ytan och då ändras narrativet i media till att skrämma upp oss att ryska båtar är påväg, för att flytta fokus.

Nu visar de sig att båtarna lämnar Östersjön, och vipps, dags för nya skrämselpropagandan, drönare över våra kärnkraftverk.
OM dessa drönare observeras så frekvent borde det tamefan inte vara så svårt att skjuta ner skiten herregud vilken jävla propaganda! sväljer någon det här på riktigt?

Tror dessutom poängen är att få svenska väljare känna att kärnkraften är ostabil och hotad, så dumme svensken enkelt ska glömma regeringens svek i.o.m nedläggningen av kärnkraften & det skenade elpriset vi ser.
Kommer säkert skyllas på ryssen det med.

Vilken bluff talar du om? Dela gärna med dig!

För det första dök drönarna upp medans de ryska fartygen fortfarande fanns i Östersjön. Det är inte Call of duty, att få rätt maskiner för rätt uppgifter på rätt plats kan ta tid, dessutom finns det inte bekräftat att det är drönare från främmande makt, eller sitter du på annan info?
Att träffa ett föremål på två meters bredd ett par hundra meter upp i luften kräver annat än vare sig Sig Sauer eller Glock. Möjligtvis att Chuck Norris hade löst det.

Personligen känns det som att riksdagspartierna börjar förespråka kärnkraftsfrågan, nu när MP är borta lär S sålla sig till den skaran ska du se. Ge det lite tid bara. Sen är det klart att man är förbannad över elpriset, det är alla i Sverige.
Citera
2022-01-19, 00:41
Medlem
mossadmartins avatar
Ljuset vid Ringhals är de kraftiga landningsljusen på en av Ryanairs Boeing 737-800 som var på väg att flyga in mot Landvetter. Dessa ljus slås på när planet är på cirka 10 000 fot. Det är vanligt med UFO-syner i dessa trakter.

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?paged=3

Just landningsljus misstas ofta för att vara UFO:n.
Citera
2022-01-19, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Ljuset vid Ringhals är de kraftiga landningsljusen på en av Ryanairs Boeing 737-800 som var på väg att flyga in mot Landvetter. Dessa ljus slås på när planet är på cirka 10 000 fot. Det är vanligt med UFO-syner i dessa trakter.

http://csblogg.ufo.se/csblogg3/?paged=3
Just landningsljus misstas ofta för att vara UFO:n.

Det må så vara, men i så fall borde man väl ganska enkelt kunnat avfärda detta. Sedan är det ju ganska osannolikt att man har sett liknande fenomen vid de andra kärnkraftverken där det inte är nägon flygplats i närheten.
Citera
2022-01-19, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Rapporter om vingdrönare pekar mot privat drönare. 2 meter bred är vanligt för dessa privata modeller. Flygs ibland mot mobilnätet. Många mils räckvidd.

Fast du kan inte köpa de direkt i butik utan du måste bygga ihop de. Vem med det intresset skulle få för sig att först bygga ihop skiten, programmera den och sen börja jävlas?
Jag tror inte att RC-klubbarna har fått kriminella medlemmar som startat egna RC-gäng. Det är lite som att tro att radioamatörer helt plötsligt skulle börja jävlas på FM-bandet eller frimärkssamlarna skulle börja plundra postlådor.
Citera
2022-01-19, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Gammal hederlig svensk masshysteri ligger närmare till hands. År 2022 kommer gå till minnes som året då alla såg ryska drönare. Precis som spökraketerna folk såg på 40-talet.

nu tror jag nog att det finns objekt som surrar uppe i skyn på några ställen, men är såpass gammal att komma ihåg hysterin med rapporterna från Värmland angående Kängurur som hoppade omkring i skogarna, fler o fler såg o rapporterade sina iakttagelser, ....ingen påträffades levande eller död
Citera
2022-01-19, 00:48
Medlem
Flusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Vilken bluff talar du om? Dela gärna med dig!

För det första dök drönarna upp medans de ryska fartygen fortfarande fanns i Östersjön. Det är inte Call of duty, att få rätt maskiner för rätt uppgifter på rätt plats kan ta tid, dessutom finns det inte bekräftat att det är drönare från främmande makt, eller sitter du på annan info?
Att träffa ett föremål på två meters bredd ett par hundra meter upp i luften kräver annat än vare sig Sig Sauer eller Glock. Möjligtvis att Chuck Norris hade löst det.

Personligen känns det som att riksdagspartierna börjar förespråka kärnkraftsfrågan, nu när MP är borta lär S sålla sig till den skaran ska du se. Ge det lite tid bara. Sen är det klart att man är förbannad över elpriset, det är alla i Sverige.

Sverige är främst i världen på vapensystem, en skoningslös drönare som flyger i en rak linje kan vi skjuta ner, vad tror du det här är 1960 talet eller?

Har sett en och annan video på talibaner med en snitt IQ på 35 som med målsökande rpg skjuter ner amerikanska stridshelikoptrar igenom att bara klicka på en knapp,
Menar du att vi har en liten Soldat liggandes i buskarna med kikare och spanar himlen hela dagarna?

Varför installerar man system för att upptäcka drönare men sen inte kunna göra något åt saken?
Jahapp! Där har vi en drönare! (Livsfarligt)
Skriv i media! Och sen var det inte mer med den saken…
Knappast trolig logik.

Jag har en personlig känsla av att allt bara är bluff, lika stor bluff som att ryssen kommer, lita aldrig på media.

Kan lika gärna vara regeringen själva som flyger runt där med drönare för att skrämma upp svenska väljare att fortsätta vilja avveckla kärnkraften.
Våra politiker är inga sverigevänner, och dom har troligtvis redan sålt ut kärnkraften för utbyte mot vindsnurror.
Senast redigerad av Flusen 2022-01-19 kl. 00:52.
Citera
2022-01-19, 00:49
Medlem
danne_00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
På vilket sätt är vi kaxiga mot Ryssland? För att vi flyttar ett par hundra soldater på vårat eget territorium i form av en ö?
Är inte Ryssland kaxiga då som flyttar 100 000 soldater mot ett annat lands gräns?

Vem är det som är kaxig egentligen och inte låter andra länder sköta sitt? Nä, de enda som är maktgalna här är Putin och hans anhängare som så mycket saknar makten från Sovjetunionen.
Sverige är neutralt, men självklart har vi rätt att försvara oss. Precis på samma sätt om någon börjar veva mot dig på krogen och spotta dig i ansiktet, säger du att du är neutral då så är konflikten löst?

Men snälla du.. varför ska vi lägga oss i andras problem? Det är ganska uppenbart att USA försöker få med Ukraina i NATO. Ryssland har länge sagt att dom inte vill att Ukraina ska gå med Nato då usa kommer att stationera baser där. Varför ska man väcka en sovande björn? Ja det är extremt fjantigt att skicka 100 soldater, hälften av dom är barn som knappt har erfarenhet. Vi ska vara neutrala och vi ska inte gå med Nato. Är jag ute på krogen och nån slår till mig och han har ett antal vänner med sig som går på anabola så hade jag nog bara vänt mig om och gått. Oavsett om han hade haft med sig sina vänner eller inte så hade jag inte heller hamnat i en sån situation.

Man har fryst ut Ryssland i alla dessa år, den enda boven i detta är USA och ingen annan. Dom ska ge fan i Europa och vårt mål borde vara att skapa en bättre relation med Ryssland. Det är vad jag tycker. Gå in på Moderaternas sida… dom var snabba med att marknadsföra Nato och ett medlemskap.
Citera
2022-01-19, 00:49
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
nu tror jag nog att det finns objekt som surrar uppe i skyn på några ställen, men är såpass gammal att komma ihåg hysterin med rapporterna från Värmland angående Kängurur som hoppade omkring i skogarna, fler o fler såg o rapporterade sina iakttagelser, ....ingen påträffades levande eller död

Ja, jag minns även när filmen Svarta Damen hade premiär. Och alla såg svarta damer strax efter premiären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in