Citat:
Ursprungligen postat av
Flusen
Sverige är främst i världen på vapensystem, en skoningslös drönare som flyger i en rak linje kan vi skjuta ner, vad tror du det här är 1960 talet eller?
Har sett en och annan video på talibaner med en snitt IQ på 35 som med målsökande rpg skjuter ner amerikanska stridshelikoptrar igenom att bara klicka på en knapp,
Menar du att vi har en liten Soldat liggandes i buskarna med kikare och spanar himlen hela dagarna?
Varför installerar man system för att upptäcka drönare men sen inte kunna göra något åt saken?
Jahapp! Där har vi en drönare! (Livsfarligt)
Skriv i media! Och sen var det inte mer med den saken…
Knappast trolig logik.
Jag har en personlig känsla av att allt bara är bluff, lika stor bluff som att ryssen kommer, lita aldrig på media.
Kan lika gärna vara regeringen själva som flyger runt där med drönare för att skrämma upp svenska väljare att fortsätta vilja avveckla kärnkraften.
Våra politiker är inga sverigevänner, och dom har troligtvis redan sålt ut kärnkraften för utbyte mot vindsnurror.
Problemet ligger nog i att det finns en risk att det är Ryssland som ligger bakom drönarna (Vi får vänta och se), att skjuta ner en sådan drönare skulle troligtvis klassas som en krigshandling av kreml som skulle hänvisa till att de uppdaterar Glonass eller liknande. Skulle det vara en privat drönare tror jag att polisen eller försvarsmakten knappast har något större intresse av att skjuta ner den flygande farkosten innan identiteten är fastställt, speciellt i rådande situation, rätt svårt att få reda på vart den kommer ifrån då.
Anledningen till att helikoptrar är lättare att skjuta ner är för att de avger värme med hjälp av en förbränningsmotor och ofta turbiner, då tar man de lätt med värmesökande robotar.
Tydligen har vi inget system för att upptäcka drönare? Eftersom att det rapporteras in av civila och anställda på kärnkraftverk.
Så jag förstår snarare inte din logik?