2022-01-19, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Men det som jag tycker är VÄLDIGT konstigt är att Polisen, trots helikopter, tappar bort drönarna och att inte en enda drönare kunnat lokaliserats eller identifierats. Även fast många stora drönare med vingar ganska lätt kan monteras isär förstår jag inte hur de bara kan försvinna. Man måste ju plocka ner drönaren där det inte är så mycket folk för att man inte ska ha en massa vittnen. Då borde det ju vara ganska enkelt att när drönaren "försvunnit" omringa med poliser och kontrollera uppifrån att ingen tar sig ut.

Min gissning är att Polisen/Säkerhetspolisen/Försvaret har hittat en drönare och har ett hum om vilka som ligger bakom det hela. Hade det varit snorungar hade det ju även inte funnits någon anledning att hålla på den infon.

Gissa kan man ju alltid. 🙃 Men ja, just det du skriver här ovan om hur lätt en sån stor påstådd ”drönare” enkelt tappas bort av en välutrustad polishelikopter tycker jag rimmar illa med något så konventionellt som en stor drönare. Mycket talar för att det här objektet (det som observerades runt Forsmarks kärnkraftverk fredagen den 14 januari) är ett ljusfenomen som mer påminner om de iakttagelser av ljusfenomen som observerats just runt kärnkraftsanläggningar i resten av världen (USA, Ryssland, UK, Australien, Frankrike etc). Svenskar måste ta ur huvudet ur sin egen ändalykt och kika på resten av världen där sådana här sightings förekommit och dokumenterats flera gånger - för det finns paralleller. Känns som alla svenskar (inkl vakter, poliser och journalister) just nu tror att allt lysande de ser på natthimlen som inte kan identifieras som konventionella flygfarkoster måste vara drönare (kanske för att många i Sverige inte kan/vågar använda det korrekta uttrycket för oidentifierade flygande föremål). Det är fortfarande inte accepterat att tänka utanför den accepterade åsiktsboxen i Sverige 2022.
Senast redigerad av bboy1980 2022-01-19 kl. 00:57.
Citera
2022-01-19, 00:52
Medlem
danne_00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Sverige är främst i världen på vapensystem, en skoningslös drönare som flyger i en rak linje kan vi skjuta ner, vad tror du det här är 1960 talet eller?

Har sett en och annan video på talibaner med en snitt IQ på 35 som med målsökande rpg skjuter ner amerikanska stridshelikoptrar igenom att bara klicka på en knapp,
Menar du att vi har en liten Soldat liggandes i buskarna med kikare och spanar himlen hela dagarna?

Varför installerar man system för att upptäcka drönare men sen inte kunna göra något åt saken?
Jahapp! Där har vi en drönare! (Livsfarligt)
Skriv i media! Och sen var det inte mer med den saken…
Knappast trolig logik.

Jag har en personlig känsla av att allt bara är bluff, lika stor bluff som att ryssen kommer, lita aldrig på media.

Ja man bygger Gripen med den bästa tekniken i världen, men man lyckas inte ta fast drönare som är köpta i en leksaksbutik…
Citera
2022-01-19, 00:52
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det må så vara, men i så fall borde man väl ganska enkelt kunnat avfärda detta. Sedan är det ju ganska osannolikt att man har sett liknande fenomen vid de andra kärnkraftverken där det inte är nägon flygplats i närheten.

Från Forsmark kan man se ljus på plan på väg in mot Arlanda. Men i fallet med Forsmark tycks det röra sig om drönare.

Drönarintresset är stort i Sverige. Vi är en riktig drönarnation och det finns rätt mycket folk som har tillgång till dyra drönare med hög tålighet för vind och med lång räckvidd. Och börjar nån att jävlas så ska givetvis fler följa efter. Det lockar att få hamna på Aftonbladets förstasida.
Senast redigerad av mossadmartin 2022-01-19 kl. 00:55.
Citera
2022-01-19, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
nu tror jag nog att det finns objekt som surrar uppe i skyn på några ställen, men är såpass gammal att komma ihåg hysterin med rapporterna från Värmland angående Kängurur som hoppade omkring i skogarna, fler o fler såg o rapporterade sina iakttagelser, ....ingen påträffades levande eller död

1973 rådde mumieskräck i Stockholmsförorten Sätra.

https://www.mitti.se/nyheter/varen-da-mumieskrack-tog-over-en-hel-forort/repriu!QeiAz1t9DKtvDcd8GzmcIw/
Citera
2022-01-19, 00:56
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Men vad är troligt egentligen?

Det är troligen inte ett gäng RC-entusiaster som fått för sig att gå bananas. De har för stor kunskap och stort intresse för flyg för att gå helt utanför lagen.

Det är troligen inte heller ett gäng snorungar som organiserat sig och börjat bygga modellplan storlek större. ADHD-hjärnorna klarar inte av att alla ska hålla samma tid över kärnkraftverk, göra som man tidigare bestämt och framförallt hade vi då sett ett par enklare drönare som går att köpa i affären. Någon hade då även störtat och hittats.

Kan det då vara en miljöorganisation, typ Greenpeace, som står bakom som ett inlägg i debatten om kärnkraft. Frågan diskuteras ju nu i EU om kärnkraft ska ses som en hållbar energikälla. Den första incidenten, när det flögs över flera kärnkraftverk samma tid, skulle de kunna hitta på och organisera. Men de hade ju inte fortsatt att flyga runt lite här och var kväll efter kväll när alla kopplar ihop flygningarna med ett mer spänt säkerhetsläge. Då får man ju ändå inte ut sitt budskap. Det känns även otroligt att andra skulle ha inspirerats av första incidenten och går bananas. Isf hade det varit massa DJI-drönare som flög runt nu.

Är det då en främmande makt som håller på att skapar oro som psykologisk krigsföring? Skulle kunna vara det med tanke på storleken och flygtiden på drönarna. Några av drönarna skulle också kunna tillhöra Svenska försvaret. Vi skriker ju oftast inte "Ryssen kommer" när vi ser ett militärt flygplan i luften. Lite fruktsallad i luftrummet mao.

Men det som jag tycker är VÄLDIGT konstigt är att Polisen, trots helikopter, tappar bort drönarna och att inte en enda drönare kunnat lokaliserats eller identifierats. Även fast många stora drönare med vingar ganska lätt kan monteras isär förstår jag inte hur de bara kan försvinna. Man måste ju plocka ner drönaren där det inte är så mycket folk för att man inte ska ha en massa vittnen. Då borde det ju vara ganska enkelt att när drönaren "försvunnit" omringa med poliser och kontrollera uppifrån att ingen tar sig ut.

Min gissning är att Polisen/Säkerhetspolisen/Försvaret har hittat en drönare och har ett hum om vilka som ligger bakom det hela. Hade det varit snorungar hade det ju även inte funnits någon anledning att hålla på den infon.
Ja varför ger man bort information i onödan, så att försvaret är förberett nästa gång (om 1-2 år).
Kartläggning nu och offensiv på kortare sikt kan kanske inte utelsutas?
Citera
2022-01-19, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vi vet väldigt lite. Den som har setts över Stockholm påstås vara en vingdrönare. Men vid kärnkraftverken har man bara sett ett flygande ljus på himmelen vad jag förstår. Om det är dessa som har jagats av polis eller den i Stockholm vet jag inte.

De skrev dock att drönarna vid kärnkraftverken var ganska stora eftersom de klarade de hårda vindarna. De stora drönarna, som inte är vingdrönare, är väldigt dyra om man inte bygger de själv. Jag tror inte man lägger ner ca 100tkr för att stöka som privatperson. Och har man ett intresse och tålamodet att bygga en drönare tror jag inte man har ett så stort intresse av att stöka så mycket heller. Speciellt inte synkroniserat på flera platser samtidigt.
Citera
2022-01-19, 01:00
Medlem
utforskarens avatar
Vad är polisens (bak)tanke med att berätta om var och när (från & till) man kommer kameraövervaka kärnkraftverket i Oskarshamn?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/efter-dronarflygningen-polisen-kameraovervakar-omradet
Citera
2022-01-19, 01:01
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Robot 90 borde kunna lösa problemet
Citera
2022-01-19, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Sverige är främst i världen på vapensystem, en skoningslös drönare som flyger i en rak linje kan vi skjuta ner, vad tror du det här är 1960 talet eller?

Har sett en och annan video på talibaner med en snitt IQ på 35 som med målsökande rpg skjuter ner amerikanska stridshelikoptrar igenom att bara klicka på en knapp,
Menar du att vi har en liten Soldat liggandes i buskarna med kikare och spanar himlen hela dagarna?

Varför installerar man system för att upptäcka drönare men sen inte kunna göra något åt saken?
Jahapp! Där har vi en drönare! (Livsfarligt)
Skriv i media! Och sen var det inte mer med den saken…
Knappast trolig logik.

Jag har en personlig känsla av att allt bara är bluff, lika stor bluff som att ryssen kommer, lita aldrig på media.

Kan lika gärna vara regeringen själva som flyger runt där med drönare för att skrämma upp svenska väljare att fortsätta vilja avveckla kärnkraften.
Våra politiker är inga sverigevänner, och dom har troligtvis redan sålt ut kärnkraften för utbyte mot vindsnurror.

Problemet ligger nog i att det finns en risk att det är Ryssland som ligger bakom drönarna (Vi får vänta och se), att skjuta ner en sådan drönare skulle troligtvis klassas som en krigshandling av kreml som skulle hänvisa till att de uppdaterar Glonass eller liknande. Skulle det vara en privat drönare tror jag att polisen eller försvarsmakten knappast har något större intresse av att skjuta ner den flygande farkosten innan identiteten är fastställt, speciellt i rådande situation, rätt svårt att få reda på vart den kommer ifrån då.

Anledningen till att helikoptrar är lättare att skjuta ner är för att de avger värme med hjälp av en förbränningsmotor och ofta turbiner, då tar man de lätt med värmesökande robotar.
Tydligen har vi inget system för att upptäcka drönare? Eftersom att det rapporteras in av civila och anställda på kärnkraftverk.

Så jag förstår snarare inte din logik?
Citera
2022-01-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av becko
Ja varför ger man bort information i onödan, så att försvaret är förberett nästa gång (om 1-2 år).
Kartläggning nu och offensiv på kortare sikt kan kanske inte utelsutas?

Kanske för att testa hur snabbt myndigheterna reagerar och få en inblick i vilken teknik Sverige kan använda?

En annan anledning skulle möjligen kunna vara att bygga upp en viss rädsla. Då kan vi svenskar fokusera på drönare och glädjas åt att de inte startade krig mot Sverige och att de inte tog Gotland utan bara invaderade Ukraina.

Eller så är det en maktdemonstration där de säger att "vi gör som vi vill i erat land" och vi har minsann ögonen på er så gå inte med i Nato.
Citera
2022-01-19, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bboy1980
Gissa kan man ju alltid. 🙃 Men ja, just det du skriver här ovan om hur lätt en sån stor påstådd ”drönare” enkelt tappas bort av en välutrustad polishelikopter tycker jag rimmar illa med något så konventionellt som en stor drönare. Mycket talar för att det här objektet (det som observerades runt Forsmarks kärnkraftverk fredagen den 14 januari) är ett ljusfenomen som mer påminner om de iakttagelser av ljusfenomen som observerats just runt kärnkraftsanläggningar i resten av världen (USA, Ryssland, UK, Australien, Frankrike etc). Svenskar måste ta ur huvudet ur sin egen ändalykt och kika på resten av världen där sådana här sightings förekommit och dokumenterats flera gånger - för det finns paralleller. Känns som alla svenskar (inkl vakter, poliser och journalister) just nu tror att allt lysande de ser på natthimlen som inte kan identifieras som konventionella flygfarkoster måste vara drönare (kanske för att många i Sverige inte kan/vågar använda det korrekta uttrycket för oidentifierade flygande föremål). Det är fortfarande inte accepterat att tänka utanför den accepterade åsiktsboxen i Sverige 2022.

Intressant! Det måste jag läsa om.
Men konstigt att ljusfenomenet skulle uppstå på tre kärnkraftverk samtidigt.
Citera
2022-01-19, 01:10
Medlem
Det finns ett tidigare exempel av drönare över kärnkraftverk.

Palo Verde i Arizona i juli 2020.

5-6 drönare hovrade över en timma över kärnkraftverket.

UFO intresserade kunde tillslut dokumentera händelsen till bästa förmåga genom att kräva att dokument släpptes.

Artikel här:

https://www.azcentral.com/story/money/business/energy/2020/07/31/drones-flew-over-palo-verde-nuclear-plant-arizona-pilots-unknown/5551928002/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in