2022-01-18, 23:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det ligger två ryskflaggade fartyg mellan Gotland och Öland, brandbekämpningsfartyg samt kranfartyg, bör ha med gasledningen att göra men den ligger inte där.

Drönarna kanske utgår ifrån de här fartygen, avstånden till kraftverken ligger inom ramarna för den ryska drönarens räckvidd som någon berättade om i tråden.
Då borde man undra hur inkompetenta svenska myndigheter är inklusive FRA som inte upptäckt just den aktiviteten.
Det ligger och går ryska fartyg med jämna mellanrum i Östersjön.
Citera
2022-01-18, 23:54
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Här tar vi i från tårna märker jag

De här drönarna kan startas från vilken mindre båt som helst och landar vertikalt, inga konstigheter. Tror att ryssarna och andra länder har gott om olika fartyg i Östersjön och västerhavet.

Skulle Putin beordrat några ryssar att sända ut drönare för att skapa opinion i Sverige? Det låter så fel och osannolikt. Däremot att någon eller några privatpersoner i Sverige ligger bakom, det kan jag köpa.

Jag tror det rör sig om hemmabyggen. Möjligen att samma pilot flugit alla drönare samtidigt.
Senast redigerad av Hegamon 2022-01-19 kl. 00:00.
Citera
2022-01-18, 23:54
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne_00
Tro inte på det som skrivs i tidningarna, allt detta är spel för galleriorna och för att vi ska tycka det är självklart att gå med NATO.

Jag förstår inte varför vi ska vara så kaxiga mot Ryssland? Nej vi ska vara neutrala som vi alltid varit, det klart öb osv vill att vi ska skicka ner trupper till Gotland och markera. Maktgalna dårar som vill starta konflikter. Tröttsamt!

Ja visst är det uppenbart? Att folk inte ser igenom detta går över mitt förstånd.
Vi ska inte tjaffsa med Ryssland, det har vi ingenting att vinna på. Vad vi borde göra är att stärka vårat band till dom och utöka våra affärer, men ett visst land *ehrm* (till väst) vill inte se starka europeiska samarbeten med ryssland då det försvagar deras position.
Citera
2022-01-18, 23:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Märkligt att drönarna dök upp precis nu när vi skickar militär till Gotland. Och att dom helt plötsligt rapporterade 6 st ryska landstignings båtar i Östersjön för 1 st som de brukar vara. 😅
Förnekar du att det har funnits extra mycket ryska militärfartyg i Östersjön?
Vi kunde se några av dem i videofilmer från Stora bält häromdagen. Man har också kunnat följa fartygen på onlineradar.
Citera
2022-01-19, 00:00
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uberjedi
Hela drönaraktionen kan ju tolkas som en varning från Ryssland.
"vi kan flyga med drönare hur vi vill över era känsligaste byggnader och det finns inget ni kan göra åt saken. tänk om drönarna hade varit beväpnade. så det är bäst att ni gör som vi säger."

De vet att vi vet. Fientliga drönare har ingått som stående inslag i militärövningar sen tio år.

Men vem har intresse av att informera allmänheten, via Aftonbladet, polisen ("vi saknar resurser") och försvarsministern ("var vaksamma")? Jo, vi själva. Sverige.

Så här:

Citat:
Någon kan flyga med drönare hur de vill över våra känsligaste byggnader och det finns inget vi kan göra åt saken. (Som polisen själv sade i svt) tänk om drönarna hade varit beväpnade. så det är bäst att vi är vaksamma (som Hultqvist sade) och polisen får rätt verktyg."
Citera
2022-01-19, 00:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tro inte på det som skrivs i tidningarna, allt detta är spel för galleriorna och för att vi ska tycka det är självklart att gå med NATO.

Jag förstår inte varför vi ska vara så kaxiga mot Ryssland? Nej vi ska vara neutrala som vi alltid varit, det klart öb osv vill att vi ska skicka ner trupper till Gotland och markera. Maktgalna dårar som vill starta konflikter. Tröttsamt!
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Ja visst är det uppenbart? Att folk inte ser igenom detta går över mitt förstånd.
Vi ska inte tjaffsa med Ryssland, det har vi ingenting att vinna på. Vad vi borde göra är att stärka vårat band till dom och utöka våra affärer, men ett visst land *ehrm* (till väst) vill inte se starka europeiska samarbeten med ryssland då det försvagar deras position.
Vadå Kaxiga, vadå tjafsa?
Ska vi inte få bestämma själva hur vi vill göra militärt?
Har ni ingen ryggrad alls?
Citera
2022-01-19, 00:02
Medlem
Citat:

På vilket sätt är vi kaxiga mot Ryssland? För att vi flyttar ett par hundra soldater på vårat eget territorium i form av en ö?
Är inte Ryssland kaxiga då som flyttar 100 000 soldater mot ett annat lands gräns?

Vem är det som är kaxig egentligen och inte låter andra länder sköta sitt? Nä, de enda som är maktgalna här är Putin och hans anhängare som så mycket saknar makten från Sovjetunionen.
Sverige är neutralt, men självklart har vi rätt att försvara oss. Precis på samma sätt om någon börjar veva mot dig på krogen och spotta dig i ansiktet, säger du att du är neutral då så är konflikten löst?
Citera
2022-01-19, 00:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Då borde man undra hur inkompetenta svenska myndigheter är inklusive FRA som inte upptäckt just den aktiviteten.
Det ligger och går ryska fartyg med jämna mellanrum i Östersjön.

Jag har ingen aning, dock är väl kompetens på området inte en självklarhet då fenomenets omfattning troligen är nytt, man såg det kanske inte komma, eller så gjorde man inget åt det.

Kanske finns det ingen radar som kan upptäcka så små maskiner eller så flyger de så lågt att de undgår upptäckt.

Jag spekulerar bara, för någonstans utgår de ifrån, vore kul att få veta vem som är skyldig.
Citera
2022-01-19, 00:10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
På vilket sätt menar du att ryssen skulle vara "berättigad" att invadera Ukraina för att vi går med i NATO? Det låter väldigen otroligt mycket mer osannolikt än att den som genomfört drönaraktionerna är anti-ivan.
Eh.. du har missat att Ryssland redan ockuperar en del av Ukraina och står med massiv trupp tillsammans med lydstaten Vitryssland/Belarus vid Ukrainska gränsen?'
De letar ju vilken orsak som helst för att kunna gå in.
Jag har tidigare trott att Ryssarna inte går in i Ukraina, eftersom att Ryssland kommer få hemska ekonomiska konsekvenser av detta, men Putin verkar vara så pressad att det kanske trots allt blir så.
Citera
2022-01-19, 00:14
Medlem
Men vad är troligt egentligen?

Det är troligen inte ett gäng RC-entusiaster som fått för sig att gå bananas. De har för stor kunskap och stort intresse för flyg för att gå helt utanför lagen.

Det är troligen inte heller ett gäng snorungar som organiserat sig och börjat bygga modellplan storlek större. ADHD-hjärnorna klarar inte av att alla ska hålla samma tid över kärnkraftverk, göra som man tidigare bestämt och framförallt hade vi då sett ett par enklare drönare som går att köpa i affären. Någon hade då även störtat och hittats.

Kan det då vara en miljöorganisation, typ Greenpeace, som står bakom som ett inlägg i debatten om kärnkraft. Frågan diskuteras ju nu i EU om kärnkraft ska ses som en hållbar energikälla. Den första incidenten, när det flögs över flera kärnkraftverk samma tid, skulle de kunna hitta på och organisera. Men de hade ju inte fortsatt att flyga runt lite här och var kväll efter kväll när alla kopplar ihop flygningarna med ett mer spänt säkerhetsläge. Då får man ju ändå inte ut sitt budskap. Det känns även otroligt att andra skulle ha inspirerats av första incidenten och går bananas. Isf hade det varit massa DJI-drönare som flög runt nu.

Är det då en främmande makt som håller på att skapar oro som psykologisk krigsföring? Skulle kunna vara det med tanke på storleken och flygtiden på drönarna. Några av drönarna skulle också kunna tillhöra Svenska försvaret. Vi skriker ju oftast inte "Ryssen kommer" när vi ser ett militärt flygplan i luften. Lite fruktsallad i luftrummet mao.

Men det som jag tycker är VÄLDIGT konstigt är att Polisen, trots helikopter, tappar bort drönarna och att inte en enda drönare kunnat lokaliserats eller identifierats. Även fast många stora drönare med vingar ganska lätt kan monteras isär förstår jag inte hur de bara kan försvinna. Man måste ju plocka ner drönaren där det inte är så mycket folk för att man inte ska ha en massa vittnen. Då borde det ju vara ganska enkelt att när drönaren "försvunnit" omringa med poliser och kontrollera uppifrån att ingen tar sig ut.

Min gissning är att Polisen/Säkerhetspolisen/Försvaret har hittat en drönare och har ett hum om vilka som ligger bakom det hela. Hade det varit snorungar hade det ju även inte funnits någon anledning att hålla på den infon.
Citera
2022-01-19, 00:16
Medlem
Citat:

När jag läser ditt inlägg förstår jag att det går över ditt förstånd, med all respekt. Det största problemet är att människor tror att vi tjafsar med Ryssland. På vilket sätt då? Att vi flyttar ett par hundra soldater för att skydda vårat territorium mot någon som är mycket starkare än oss?
Det är ungefär samma retorik som att säga att den mobbade i skolan ska rätta sig efter mobbaren.

Det finns säkert affärer att göra med Ryssland, men inte alls till samma grad som i Europa, Usa och vissa delar av Asien. Ryssland vore nog mer i behov av import från Sverige i form av sjukvård, elektronik, till viss del försvarsmateriel m.m, medand vi i princip redan har allt det mesta som de har erbjuda, det skulle möjligtvis vara Alexandrit, en fin ädelsten som oftast återfinns i Ryssland. Sen har de ju viss bra Vodka också.
Citera
2022-01-19, 00:27
Medlem
Flusens avatar
Bullshit!
dom har skrämt upp oss med Corona i 2 år,
Nu börjar hela bluffen komma upp till ytan och då ändras narrativet i media till att skrämma upp oss att ryska båtar är påväg, för att flytta fokus.

Nu visar de sig att båtarna lämnar Östersjön, och vipps, dags för nya skrämselpropagandan, drönare över våra kärnkraftverk.
OM dessa drönare observeras så frekvent borde det tamefan inte vara så svårt att skjuta ner skiten herregud vilken jävla propaganda! sväljer någon det här på riktigt?

Tror dessutom poängen är att få svenska väljare känna att kärnkraften är ostabil och hotad, så dumme svensken enkelt ska glömma regeringens svek i.o.m nedläggningen av kärnkraften & det skenade elpriset vi ser.
Kommer säkert skyllas på ryssen det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in