Citat:
Ursprungligen postat av
novaextremex
Ja det är förmodligen en maskriovka. Jag har gameat mycket med ryssar (inte i CS) de är mästare och mycket skickliga på att använda sig av oväntade taktiker. Folk tror att ryssar är ett korkat folk men det finns en hel drös ryska universalgenier. Ryssarna vill skrämma upp den svenska allmänheten för att vi inte ska gå med i NATO.
Möjligen en counter false flag av USA men det håller jag som mindre troligt.
Fråga:
Ökar eller minskar opinionen för NATO om "mystiska oidentifierade drönare" flyger över rikskända skyddobjekt som kärnkraftverk och Drottningholms slott? (Förmodligen de mest bekanta hos allmänheten)
Hur i hela friden skulle det gynna Rysslands säkerhetspolitikiska agenda?
Som jag skrev tidigare tror jag det handlar om en sorts beredskapsövning.
Idag gick så försvarsministern ut och talade om behovet av "vaksamhet hos allmänheten". Det verkade vara talepunkten. (Inte hur det gått med identifiering och arbetet mot att lagföra de som ligger bakom.)
Troligen har övningutvärderingen redan börjat inklusive studier av media och "sociala medier".
Självklart skall vi ha vassaste vapnen och försvaret mot drönare vi bara kan. Både polis och försvar. (Bara att se på konflikter idag som Syrien, Azerbajdzjan-Armenien och Ukraina.
Men detta spektakel köper jag inte.