2022-01-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja Ryssarna är nog bland de smartaste när det gäller luriga strategier och alternativt tänkande. Det beror väl på att de funderar väldigt mycket på sådant.

Det finns i Ryssland något som kalas Gerasimovdoktrinen. Den säger i princip att det inte går att vinna en militär konflikt längre. Man skall då i stället vinna med list genom att skapa kaos i fiendeländerna.
Och Sverige använder villigt sina flödande resurser på detta trams!
Som att skicka en Hkp, hela vägen från Arn till simpevarp....för att event. se nått?!!
Och kungen är säkert i fara, då ett gäng med stora drönare svävar omkring runt Lovön, över slottet och över RÖRBY.
Och flygtrafiken, den får allt rulla på - trots flera obsar, i mörkret runt Brommafältet.

Detta är Absurdistan....på riktigt!
Citera
2022-01-18, 21:05
Moderator
Dr Kings avatar
Putin har återigen total lekstuga med nervösa svenskar medan polisen/försvaret blir tagna med brallorna nere utan att ha lyckats skjuta ner någon av alla de drönare som har siktats.

Nu är det dags för någon svensk hjälte att göra en Mathias Rust ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Mathias_Rust ) och landa på Röda Torget för att visa att vi inte är totalt bortkomna.
Citera
2022-01-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeona
Alltså, det märks att vi avskaffade värnplikten och tappade några generationer. Allt som skjuts upp kommer ner igen. Därför vill varken polisen eller någon annan "skjuta ner" en flygfarkost i fredstid. Det gäller självklart inte enbart flygfarkosten utan även kulor, robotar och dylikt.

Det är dessutom mycket värdefullare att ta reda på var drönaren landar någonstans och göra ett intakt beslag.

Sen angående hur svårt det är att följa efter eller ta ned en drönare beror helt på omständigheterna. Detta hör inte till polisens vardag och antagligen är det brist på både utrustning och kompetens för uppgiften. Det är därför SÄPO (med hjälp från andra myndigheter) nu tagit över utredningen.

Inte en satellit.
Citera
2022-01-18, 21:07
Medlem
Citat:
Nu blir jag trött på att detta återupprepas som en trådsanning. Det finns massvis av bilder och filmer på drönarna, inklusive polisens egna upptagningar. Samtliga medier har publicerat grådassiga bilder som inte säger så mycket för en lekman, men är desto mer intressanta för utredarna. Mycket glädjande att de som fotat inte delar bilderna till höger och vänster utan stannar vid att informera berörda myndigheter!

Det vore givetvis bra men tyvärr tror jag inte majoriteten tänker på detta. Det har stått massa i tidningarna om detta senaste dagarna.

Om det skulle dyka upp drönare igen över centrala Stockholm så skulle fler tar kort/filma och lägga upp på nätet.
Citera
2022-01-18, 21:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
1. Inga konstigheter. Sverige har rätt att bestämma själv och NATO har som yttersta policy (utan påtryckningar) att alla länder ska ha rätt att bestämma själva vilka de allierar sig med, inklusive Ryssland hör och häpna.

2. Det finns ett flertal företag som är intresserade av detta. Inga konstigheter. Att som försäkringsbolag bränna upp en byggnad innebär inte att just ens eget försäkringsbolag blir en ev. leverantör. Detta säger ingenting. Man skulle isåfall kunna påstå att det är Kina som är här och härjar då de också vill sälja drönare. Det är yttrest osannolikt att en kommersiell aktör ligger bakom det här. Det är isåfall mer troligt att något anti-drönar-företag med diverse icke-drönarbaserade-produkter som ligger bakom snarare än något drönar-företag. Köper inte detta.

3. Därför kan det lika gärna vara Putin. Det är en icke-pil som inte pekar på t.ex. USA på något vis.

4. Absolut, om det redan är på gång, varför skulle de då behöva att NATO eller USA eller svenska militären själv flyger över våra skyddsobjekt?

I sanningens namn så vet vi inte vem eller varför detta sker. Lite lägligt att det sker under en diplomatisk kris. Men vi kan med all säkerhet säga att de som sitter och spottar ur sig "USA OCH NATO TILLSAMMANS MED KSI/MUST ÄR HÄR OCH FLYGER!!" antingen är betalda rysstroll i syfte att sprida rykten och osämja eller folk som inte tycks ha gått ut grundskolan ens en gång då deras enda logik i slutändan bygger på det exakta citatet "ingen frågade om din åsikt".

Alternativt en massa obildade sandnegrer från rinkeby som ska dra in USA i varenda jävla debatt, om det så handlar om vaccin, oljepriser, energikrisen eller kilopriset på köttfärs.
Hear hear. Att det helt plötsligt är Rinkebygänget är naturligtvis extremt osannolikt mitt under en period av Ryskt vapenskrammel.

Flashback är just nu översköljt av rysstroll.
Citera
2022-01-18, 21:13
Medlem
Citat:
Nu blir jag trött på att detta återupprepas som en trådsanning. Det finns massvis av bilder och filmer på drönarna, inklusive polisens egna upptagningar. Samtliga medier har publicerat grådassiga bilder som inte säger så mycket för en lekman, men är desto mer intressanta för utredarna. Mycket glädjande att de som fotat inte delar bilderna till höger och vänster utan stannar vid att informera berörda myndigheter!

Hur kan du påstå att det finns massvis av bilder? Jag har fortfarande inte hittat en enda utom en snubbe som hade filmat en helikopterdrönare ovanför Gröna Lund.
Var ligger polisens filmer och de grådaskiga bilder som du nämner? Normalt sett om det finns bilder på något sensationellt så brukar det ju inte vara svårt att hitta.
Citera
2022-01-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haj69
Och det vill inte Ryssarna? Som sagt Sverige har redan valt sida, vilken sida är du på?

Jag är alltid på Sveriges sida.

Sverige valde demokratis sida inte USAs maktgalna hunger på världsherravälde
Citera
2022-01-18, 21:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Putin har återigen total lekstuga med nervösa svenskar medan polisen/försvaret blir tagna med brallorna nere utan att ha lyckats skjuta ner någon av alla de drönare som har siktats.

Nu är det dags för någon svensk hjälte att göra en Mathias Rust ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Mathias_Rust ) och landa på Röda Torget för att visa att vi inte är totalt bortkomna.
En riktig hjälte. En promille av användarna här har i närheten av samma ballar.
Citera
2022-01-18, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nisse26
Man inte bara skjuta, utan att veta var ammunitionen slår ner (kulvapen). Vi är inte i krig.
Nä men om säg Ryska krigsplan flög över Sverige då?
Citera
2022-01-18, 21:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
En riktig hjälte. En promille av användarna här har i närheten av samma ballar.
Lite kul när man hävdar att ingen kan komma nära ryskt område. Rust är banne mig kung.
Citera
2022-01-18, 21:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Nä men om säg Ryska krigsplan flög över Sverige då?
Ryssland har skjutit ner svenska plan. Räcker inte det?
Citera
2022-01-18, 21:23
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makita66
Min son berättade att polisen var uppe med en drönare i fredags där han bor i Tyresö?
Jag frågade hur han kunde veta att det var polisen, han sa att den hade en strålkastare på och verkade söka efter något men jag frågade inte mer för jag tyckte det var rätt ointressant…tills nu när jag läser om dessa vingdrönare och vissa har lyst med stark belysning?
Hoppas dom lyckas skjuta ner någon!
Självklart är det polisen som håller på och testar sina drönare. Strax efter det senaste Forsmarksfallet inträffade begav sig fyra polisbilar längs E6 i riktning mot Varberg och vad skulle de göra där liksom just den kvällen?

Det enda hotet är egentligen drönarälskarna som inte gillade det här med de restriktiva flygreglerna för drönare. De skulle lätt kunna sätta ihop ett gäng som höll på såhär och utmanade på vissa ställen där det finns skyddsobjekt. Om många av dem är lagda åt det hållet vet jag inte men det krävs ju inte så stor organisation för att få ihop det som hänt hittills. Hi-techfolk som kan planera en aktion väl har vi här att göra med. Spridda över hela landet.

Ryssarna då. Kan väl finnas en uppenbar risk för upptäckt. Det hade inte varit så bra för dem. Möjligtvis har de hittat på nåt med en miniubåt som hämtar drönaren i vattnet när drönaren drar ihop sig och faller nedåt och av den anledningen vet de att risken för upptäckt är liten.

Svenska militären. Klart misstänkta. De kan terrängen runt verken och har naturligtvis allt att vinna på att måla upp ett hot. Spridda över hela landet.

Svenska exmilitärer och stridisar. Klart misstänkta. De kan terrängen runt verken och har naturligtvis allt att vinna på att måla upp ett hot. Spridda över hela landet

Svenska polisen. Jag har som sagt var sett 4 polisbilar dra iväg mot Varberg men de har inget att vinna på att göra det här utan allt att förlora i prestige. Däremot tror jag att de åkte dit för att kolla upp att det inte var nån synkad attack igen.

Miljörörelsen. Miljötecharna kan mycket väl ligga bakom nåt sånt här. Vana att bryta lagen. Vana att ta sig till kärnkraftverk. Spridda över hela landet. Behöver uppmärksamhet inför valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in