2022-01-18, 21:24
Medlem
Aeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur kan du påstå att det finns massvis av bilder? Jag har fortfarande inte hittat en enda utom en snubbe som hade filmat en helikopterdrönare ovanför Gröna Lund.
Var ligger polisens filmer och de grådaskiga bilder som du nämner? Normalt sett om det finns bilder på något sensationellt så brukar det ju inte vara svårt att hitta.

Uppriktigt sagt ska du skita i det och vara glad för att det inte cirkulerar bilder hursomhelst, eftersom det förbättrar utredningsläget. Bortsett från vad som publicerats har flera källor uppgett att det finns gott om material, bland annat polisen själva och högvakten som såg drönaren över slottet. Därutöver har privatpersoner skickat in både bilder och filmer, vilket senast rapporterades av SVT.

Försvarets av rikets säkerhet är inte som vilken annan fråga som helst och det finns väldigt goda skäl till att vara mycket försiktig med information och uppgifter.
Citera
2022-01-18, 21:25
Medlem
mossadmartins avatar
"Vingdrönare" kan vara lika med elmotordrivet modellsegelflygplan.

Med en sån här pjäs med 2 meter spännvidd kan man nu skrämma slag på hela Sverige. Bara sätta på lite lysdioder (alltså sånt som en riktig spiondrönare INTE skulle ha) :

https://www.rynos.se/sv/artiklar/v-tail-glider-el-2200mm-pnp.html

Och vissa av dom går faktiskt helt OK att flyga i ganska hård vind.
Citera
2022-01-18, 21:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av priestess
Ganska rimligt att man inte gärna skjuter ner nånting över ett kärnkraftverk. Förutsatt att dessa drönare är militära kanske dom bär på något sprängmedel för att förgöra sig själva vilket är en ytterligare risk. Man kan ju inte bara skjuta ner saker över befolkade områden hur som helst.
Skjuta ner????
Det här är några individer som just nu har förbannat roligt!
De bevisar än en gång hur efterblivet försvar, säpo och polisen är!
Ubåten -81, Palmemordet, ubåtar i skärgården på 90-talet. Hur FHM hanterar Coronan.... listan kan göras låååång...
Inte ens här på FB bland alla "experter" vet man hur man fångar en drönare..
Det är snudd på omöjligt att skjuta ner en drönare på ex.vis +100 m!
Det finns bara en sak: störningssändare!
Hoppas säpo läste detta...
Citera
2022-01-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeona
Uppriktigt sagt ska du skita i det och vara glad för att det inte cirkulerar bilder hursomhelst, eftersom det förbättrar utredningsläget. Bortsett från vad som publicerats har flera källor uppgett att det finns gott om material, bland annat polisen själva och högvakten som såg drönaren över slottet. Därutöver har privatpersoner skickat in både bilder och filmer, vilket senast rapporterades av SVT.

Försvarets av rikets säkerhet är inte som vilken annan fråga som helst och det finns väldigt goda skäl till att vara mycket försiktig med information och uppgifter.
Varför höjer du tonen, fel. Frågan är relevant. Kollar på Aktuellt nu och det visas inga bilder och det hänvisas inte till några bilder eller att ngn myndighet skulle ha fått bilder. Det vore helt rimligt att det åtminstone laddats upp en suddig bild på sociala medier.
Citera
2022-01-18, 21:38
Medlem
Aeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Varför höjer du tonen, fel. Frågan är relevant. Kollar på Aktuellt nu och det visas inga bilder och det hänvisas inte till några bilder eller att ngn myndighet skulle ha fått bilder. Det vore helt rimligt att det åtminstone laddats upp en suddig bild på sociala medier.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jaM3q0/fotografen-mathias-sag-en-dronare-over-grona-lund
https://www.expressen.se/tv/nyheter/flera-dronare-observerades-i-stockholm-mathias-sag-en-over-grona-lund/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/har-fastnar-det-mystiska-skenet-pa-film (detta är dock sannolikt video på helikoptern som följer efter drönaren)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnzLnB/kallor-om-dronarna-modell-storre--sex-stycken-i-grupp

"Polisen i Stockholm uppger att man fått in flertalet anmälningar om misstänkt olagliga drönarflygningar över skyddsobjekt och att dessa nu samordnas i hela polisregionen, bland dem finns drönarobservationen över regeringskvarteren i lördags då en svartmålad militär vingdrönare filmades av skyddsvakter. "
Senast redigerad av Aeona 2022-01-18 kl. 21:50.
Citera
2022-01-18, 21:41
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Lite kul när man hävdar att ingen kan komma nära ryskt område. Rust är banne mig kung.

Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Skjuta ner????
Det här är några individer som just nu har förbannat roligt!
De bevisar än en gång hur efterblivet försvar, säpo och polisen är!
Ubåten -81, Palmemordet, ubåtar i skärgården på 90-talet. Hur FHM hanterar Coronan.... listan kan göras låååång...
Inte ens här på FB bland alla "experter" vet man hur man fångar en drönare..
Det är snudd på omöjligt att skjuta ner en drönare på ex.vis +100 m!
Det finns bara en sak: störningssändare!
Hoppas säpo läste detta...

Hur påverkas civila samhällsfunktioner av en störningssändare? Jag säger inte att du har fel, undrar bara hur en sån apparat fungerar. Är det ingen risk för att exempelvis den civila flygtrafikens kommunikation också slås ut på köpet.

Edit: Felciterade ett inlägg, den övre.
Senast redigerad av fishANDchips 2022-01-18 kl. 21:48.
Citera
2022-01-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeona
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jaM3q0/fotografen-mathias-sag-en-dronare-over-grona-lund
https://www.expressen.se/tv/nyheter/flera-dronare-observerades-i-stockholm-mathias-sag-en-over-grona-lund/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/har-fastnar-det-mystiska-skenet-pa-film (detta är dock sannolikt video på helikoptern som följer efter drönaren)
Ok, den sista var ny för mig men knappast dem drönarna som diskuteras i media men du har helt rätt, en video.
Dem andra är Gröna lund och det är så självklart inte vingdrönare.
Eftersom drönare synts i skymning så har jag förväntat mig att se videos på ”nedsläckta” drönare, polisen kunde ju tala om hur de var målade, då måste de flyga lågt.
Det kanske dyker upp videos så småningom.
Citera
2022-01-18, 21:49
Medlem
Zaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uberjedi
Nya drönarrapporter hela tiden nu.

Det borde ju vara uppenbart för de flesta nu att det inte rör sig om hobbyanvändare.
Det troliga är ju att det är en del av en rysk påverkansoperation för att få oss att rikta uppmärksamheten åt ett annat håll än där det kommer hända grejer.
Dvs en klassisk "maskirovka".

Jag skulle tro att myndigheterna kommer köpa in nåt lämpligt system för att "plocka ner" drönare efter den senaste tidens galenskap.

Det finns redan system för detta ändamål i vårat land, så inget som behöver köpas.
Citera
2022-01-18, 21:51
Medlem
Jag är inne på olika hobby rc forum, mycket intressant bilder på långa drönare/flygplan. Några bor i Åland.Inte långt från Forsmark.....

En användare som jag har fastnat för pratar om 2 meter vingspets och FPV. Mystisk gubbe....

Återkommer med mer info....
Senast redigerad av Richmoney 2022-01-18 kl. 21:56.
Citera
2022-01-18, 21:59
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Ja det är förmodligen en maskriovka. Jag har gameat mycket med ryssar (inte i CS) de är mästare och mycket skickliga på att använda sig av oväntade taktiker. Folk tror att ryssar är ett korkat folk men det finns en hel drös ryska universalgenier. Ryssarna vill skrämma upp den svenska allmänheten för att vi inte ska gå med i NATO.

Möjligen en counter false flag av USA men det håller jag som mindre troligt.

Fråga:
Ökar eller minskar opinionen för NATO om "mystiska oidentifierade drönare" flyger över rikskända skyddobjekt som kärnkraftverk och Drottningholms slott? (Förmodligen de mest bekanta hos allmänheten)

Hur i hela friden skulle det gynna Rysslands säkerhetspolitikiska agenda?

Som jag skrev tidigare tror jag det handlar om en sorts beredskapsövning.

Idag gick så försvarsministern ut och talade om behovet av "vaksamhet hos allmänheten". Det verkade vara talepunkten. (Inte hur det gått med identifiering och arbetet mot att lagföra de som ligger bakom.)

Troligen har övningutvärderingen redan börjat inklusive studier av media och "sociala medier".

Självklart skall vi ha vassaste vapnen och försvaret mot drönare vi bara kan. Både polis och försvar. (Bara att se på konflikter idag som Syrien, Azerbajdzjan-Armenien och Ukraina.

Men detta spektakel köper jag inte.
Senast redigerad av StuG 2022-01-18 kl. 22:04.
Citera
2022-01-18, 22:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Självklart är det polisen som håller på och testar sina drönare. Strax efter det senaste Forsmarksfallet inträffade begav sig fyra polisbilar längs E6 i riktning mot Varberg och vad skulle de göra där liksom just den kvällen?

Det enda hotet är egentligen drönarälskarna som inte gillade det här med de restriktiva flygreglerna för drönare. De skulle lätt kunna sätta ihop ett gäng som höll på såhär och utmanade på vissa ställen där det finns skyddsobjekt. Om många av dem är lagda åt det hållet vet jag inte men det krävs ju inte så stor organisation för att få ihop det som hänt hittills. Hi-techfolk som kan planera en aktion väl har vi här att göra med. Spridda över hela landet.

Ryssarna då. Kan väl finnas en uppenbar risk för upptäckt. Det hade inte varit så bra för dem. Möjligtvis har de hittat på nåt med en miniubåt som hämtar drönaren i vattnet när drönaren drar ihop sig och faller nedåt och av den anledningen vet de att risken för upptäckt är liten.

Svenska militären. Klart misstänkta. De kan terrängen runt verken och har naturligtvis allt att vinna på att måla upp ett hot. Spridda över hela landet.

Svenska exmilitärer och stridisar. Klart misstänkta. De kan terrängen runt verken och har naturligtvis allt att vinna på att måla upp ett hot. Spridda över hela landet

Svenska polisen. Jag har som sagt var sett 4 polisbilar dra iväg mot Varberg men de har inget att vinna på att göra det här utan allt att förlora i prestige. Däremot tror jag att de åkte dit för att kolla upp att det inte var nån synkad attack igen.

Miljörörelsen. Miljötecharna kan mycket väl ligga bakom nåt sånt här. Vana att bryta lagen. Vana att ta sig till kärnkraftverk. Spridda över hela landet. Behöver uppmärksamhet inför valet.

Du väljer alltså, i en tid av ovanligt hög rysk aggression, att nonchalant vifta bort den absolut mest sannolika misstänkte? Dvs Putin.
Istället yrar du om svenska poliser och exmilitärer. Måste varit ett helvete att vara Palmespanarare, med den här volymen av galenpannor.
Citera
2022-01-18, 22:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Fråga:
Ökar eller minskar opinionen för NATO om "mystiska oidentifierade drönare" flyger över rikskända skyddobjekt som kärnkraftverk och Drottningholms slott? (Förmodligen de mest bekanta hos allmänheten)

Hur i hela friden skulle det gynna Rysslands säkerhetspolitikiska agenda?

Som jag skrev tidigare tror jag det handlar om en sorts beredskapsövning.

Idag gick så försvarsministern ut och talade om behovet av "vaksamhet hos allmänheten". Det verkade vara talepunkten. (Inte hur det gått med identifiering och arbetet mot att lagföra de som ligger bakom.)

Troligen har övningutvärderingen redan börjat inklusive studier av media och "sociala medier".

Självklart skall vi ha vassaste vapnen och försvaret mot drönare vi bara kan. Både polis och försvar. (Bara att se på konflikter idag som Syrien, Azerbajdzjan-Armenien och Ukraina.

Men detta spektakel köper jag inte.

Du "köper inte" att det är utländsk makt (alltså Lede FI = Ryssland) som står bakom, men tycker det är sannolikt med en dold svensk beredskapsövning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in