2022-01-08, 05:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det är ett dugligt förslag, i analogi med ”vad kan egentligen gå fel?” (Alltså exemplet med schief gehen.) Och som Kyrpator antyder, nog måste det väl tolkas ironiskt.

Great idea, let's go flex our Rolexes in the hood! I mean, what could possibly go wrong?

Blir i min bok typ nåt i stil med:

Vilken bra idé, vi drar och flashar våra Rolexklockor i förorten! Jag menar, vad kan gå fel liksom?
Citera
2022-01-08, 10:18
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Great idea, let's go flex our Rolexes in the hood! I mean, what could possibly go wrong?

Blir i min bok typ nåt i stil med:

Vilken bra idé, vi drar och flashar våra Rolexklockor i förorten! Jag menar, vad kan gå fel liksom?
Det är en bra översättning. Raka motsatsen dock till vad kronprinsessan rimligtvis menade. Hon undrade ju retoriskt hur hennes deltagande i en såpa någonsin kunde bli rätt. Fast kryptiskt formulerat.
Citera
2022-01-08, 15:28
Avslutad
Citat:
Det är en bra översättning. Raka motsatsen dock till vad kronprinsessan rimligtvis menade. Hon undrade ju retoriskt hur hennes deltagande i en såpa någonsin kunde bli rätt. Fast kryptiskt formulerat.

Allerdings, men ändå liksom. Tänkte mer på hur det specifika uttrycket i sig kan översättas till ledig, idiomatisk nutidssvenska. Typ, liksom.
Citera
2022-01-16, 13:49
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Någonstans lurar nog en anglicism i HKH kronprinsessans uttalande, som det återges av Aftonbladet: »Succéserien ”The Crown” ska få en svensk version. Kronprinsessan Victoria vill helst inte porträtteras i en tv-serie. "Hur kan det möjligen bli rätt?", säger hon.«

Tja, vad menar hon egentligen? Jag fattar inte. Att det omöjligen kan bli rätt?

Har engelskans oförmåga att negera* possible på ett smidigt sätt importerats till svenskan? Hur gick det till? Gör folk inte annat än glor på anglosaxisk trashteve?

*) Engelskan klarar vad jag vet inte att hantera ordet ”impossibly”, utan man måste säga: ”She cannot possibly do it”. ”She can impossibly do it” duger inte. Men det går på svenska, låt oss inte montera ner vårt överlägsna språk.

Och i dag i Godmorgon, världen upprepades citatet av Göran Rosenberg. Han hade fått tag på en fortsättning av formuleringen, som bekräftar att ”Hur kan det möjligen blir rätt?” ska tolkas som kronprinsessans skepsis till en tv-serie om det svenska kunghahuset. Fortsättningen lyder nämligen: ”Det är svårt att ta sig an, särskilt när personerna lever.”

Alltså: projektet vore dömt att misslyckas.
Citera
2022-01-16, 19:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Och i dag i Godmorgon, världen upprepades citatet av Göran Rosenberg. Han hade fått tag på en fortsättning av formuleringen, som bekräftar att ”Hur kan det möjligen blir rätt?” ska tolkas som kronprinsessans skepsis till en tv-serie om det svenska kunghahuset. Fortsättningen lyder nämligen: ”Det är svårt att ta sig an, särskilt när personerna lever.”

Alltså: projektet vore dömt att misslyckas.

Den »fortsättningen« förändrar ingenting och gör inte din tolkning mer rätt. Det är en mycket stor skillnad mellan att ifrågasätta om något blir rätt och att påstå att det är dömt att misslyckas. Det finns ju åtskilliga dramadokumentärer där saker lagts till och dragits ifrån och ändå blivit lyckade enligt publiken.

Jag tror inte hovet var så vidare glada över den serie som gjordes om Gustaf V och Kurt Haijby. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att en kommentar från hovet vore: hur kan det möjligen bli rätt? Det är då ingalunda synonymt med att projektet vore dömt att misslyckas.
Citera
2022-01-16, 19:33
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den »fortsättningen« förändrar ingenting och gör inte din tolkning mer rätt. Det är en mycket stor skillnad mellan att ifrågasätta om något blir rätt och att påstå att det är dömt att misslyckas. Det finns ju åtskilliga dramadokumentärer där saker lagts till och dragits ifrån och ändå blivit lyckade enligt publiken.

Jag tror inte hovet var så vidare glada över den serie som gjordes om Gustaf V och Kurt Haijby. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att en kommentar från hovet vore: hur kan det möjligen bli rätt? Det är då ingalunda synonymt med att projektet vore dömt att misslyckas.

”Hur kan det möjligen bli rätt” är möjligen en kongenial kommentar från kungahuset, som inte får ha några åsikter. Meningen betyder absolut ingenting, eller kan tolkas hur som helst (även om HKH Victoria förstås menade att en serie om kungafamiljen inte kunde bli annat än falsk).
Citera
2022-01-16, 19:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
”Hur kan det möjligen bli rätt” är möjligen en kongenial kommentar från kungahuset, som inte får ha några åsikter. Meningen betyder absolut ingenting, eller kan tolkas hur som helst (även om HKH Victoria förstås menade att en serie om kungafamiljen inte kunde bli annat än falsk).

Vilket är något annat än dömt att misslyckas.
Citera
2022-01-16, 20:06
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilket är något annat än dömt att misslyckas.
Inte om man ser på saken med kronprinsessans subjektiva ögon.

Hur som helst är formuleringen konstig eller möjligen fulländat ickespråk, och den av G Rosenberg framgrävda fortsättningen är inte mindre konstig.
Senast redigerad av Dranghoff 2022-01-16 kl. 20:09.
Citera
2022-01-16, 20:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Inte om man ser på saken med kronprinsessans subjektiva ögon.

Snarare just om man ser det ur hennes perspektiv. Din formulering känns som något en recensent eller en regissör skulle kunna säga.

Citat:
Hur som helst är formuleringen konstig eller möjligen fulländat ickespråk, och den av G Rosenberg framgrävda fortsättningen är inte mindre konstig.

Ja du tycker det, men jag delar inte den uppfattningen.
Citera
2022-01-18, 12:41
Medlem
Jag ser folk stava ord med "c" där det ska vara "k". Focus, music, document osv. Händer förvånansvärt ofta och jag önskar folk kunde sluta skriva så.
Citera
2022-01-18, 15:40
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Jag ser folk stava ord med "c" där det ska vara "k". Focus, music, document osv. Händer förvånansvärt ofta och jag önskar folk kunde sluta skriva så.

Såna typer bör man avvänna bums.
Citera
2022-01-18, 16:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose

Ser inte klokt ut och tyder på lägre begåvning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in