2022-01-18, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ser inte klokt ut och tyder på lägre begåvning.

Det ser verkligen inte klokt ut.
Citera
2022-02-19, 12:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Köpte ett paket ägg från märket Svenska Ägg - från frigående höns. På paketet står det att läsa, att dessa ägg är Large.
Citera
2022-06-18, 18:05
Medlem
nullums avatar
Har en kompis som brukar säga t.ex. "det finns bara så många saker" med betoning på "så", som i engelskans "there are only so many things" och liknande.

Anglicism eller korrekt svenska?
Citera
2022-06-20, 14:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Såna typer bör man avvänna bums.

Avvänja eller....?
Citera
2022-06-20, 15:18
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Avvänja eller....?

Nej, jag menar avvänna. Som naturlig översättning av ”defriend” och ”unfriend”.
Citera
2022-06-20, 19:51
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Nej, jag menar avvänna. Som naturlig översättning av ”defriend” och ”unfriend”.

Första gången jag hör eller ser det uttrycket på svenska. Betyder det”Säga upp bekantskapen med”?
Citera
2022-06-20, 20:13
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Första gången jag hör eller ser det uttrycket på svenska. Betyder det”Säga upp bekantskapen med”?

Avfrända. På "sociala" media.
Citera
2022-06-20, 21:29
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter

Oj, det säger alla jag känner. Ja, säga upp bekantskapen på t ex Facebook.
Inte för att jag själv brukar avvänna någon men det är ju ett fenomen som finns numera.
Citera
2022-06-21, 17:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Avfrända. På "sociala" media.

Nej, det är en false friend. Frände betyder släkting på svenska, inte vän.
Citera
2022-06-21, 17:43
Medlem
twoeggss avatar
Varför är det socialt accepterat att anglifiera det svenska språket? Hade väl inte varit lika accepterat att germanifiera eller italisera det. Personligen avskyr jag alla dessa reklamer på "svengelska" där någon med munter röst berättar något. "Nu med extra creamy cheese", "extra nice price". Alltid något dumt våp där man föreställer sig hur saliven fullkomligt skvätter när hon/hen läser upp sina rader. Håll. Bara. Käften. Tack.
Senast redigerad av twoeggs 2022-06-21 kl. 17:47.
Citera
2022-06-21, 18:07
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Varför är det socialt accepterat att anglifiera det svenska språket? Hade väl inte varit lika accepterat att germanifiera eller italisera det. Personligen avskyr jag alla dessa reklamer på "svengelska" där någon med munter röst berättar något. "Nu med extra creamy cheese", "extra nice price". Alltid något dumt våp där man föreställer sig hur saliven fullkomligt skvätter när hon/hen läser upp sina rader. Håll. Bara. Käften. Tack.

Engelska är i allra grad ett globalistiskt språk, och det är ju globalismen som närmast helgonförklaras dagligdags i svensk media och av svenska politiker. Så det är logiskt.
Citera
2022-06-22, 06:56
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs

Motbjudande minst sagt. Men NoTruce har en poäng där - globalism.

Jag saknar gammal svensk reklam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in