2022-01-18, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Tack,
Jag har gjort mitt bästa genom åren för att hålla hög nivå och god ton, vara hjälpsam och ordningssam på detta forum. Speciellt här på detta subforum, som nog alla skulle önska ett högt läsvärde på.
Jag är dock nära att ge upp och helt gå i från Flashback; jag har alltid velat bidra till en högre nivå här, men i bland blir måttet rågat på grund av hur majoriteten av användarna är funtade och beter sig.
Det är fåtalet trevliga och intressanta skribenter som håller mig kvar.

I regel är det få värmepumpar för konsumentmarknaden som lever mer än femton år. Jag brukade räkna med tio år för jord/bergvärmepumparna på 00-talet.
Luft/luft bygger mycket på hur utsatt utedelen installeras, och är i praktiken svårt att sia om.
Nu är det inga jätteinvesteringar med luft/luft, men om man siktar på tio år så brukar man inte bli besviken.
Det är snarare på luft/vatten-sidan som pumparna nu tycks ha nått en något högre livslängd över lag, men samma sak råder där; utsattheten för utedelen gentemot väder och vind är helt avgörande.
// Hej jag har varit lite upptagen här med lite av varje men håller med om en värmepump typ jord eller berg är såklart att föredras för då slits inte utedelen så hårt för det är ju mest typ slangar som går i marken eller in i ett berg .
Många har svårt att förstå sammanhanget att
värmepumpen värmer inne i huset och då blir det så att I andra ändan slangdelen ute "försöker" man tvärtemot kyla ner för det är ju skillnaden på dessa som får det att fungera och det är ju därför man kan behöva glykol om man har jordvärmepumps slangar ute i trädgården men det är ju ett slutet system så det blir inga utsläpp från slangarna heller det enda som sker är att marken runt slangen blir aningen kallare.
Citera
2022-01-18, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
// Hej jag har varit lite upptagen här med lite av varje men håller med om en värmepump typ jord eller berg är såklart att föredras för då slits inte utedelen så hårt för det är ju mest typ slangar som går i marken eller in i ett berg .
Många har svårt att förstå sammanhanget att
värmepumpen värmer inne i huset och då blir det så att I andra ändan slangdelen ute "försöker" man tvärtemot kyla ner för det är ju skillnaden på dessa som får det att fungera och det är ju därför man kan behöva glykol om man har jordvärmepumps slangar ute i trädgården men det är ju ett slutet system så det blir inga utsläpp från slangarna heller det enda som sker är att marken runt slangen blir aningen kallare.

Ja, det är såklart en av fördelarna med jordvärme och bergvärme; att den fysiska köldbärarsidan är mycket enkel. Den utgörs av en slang som är förlagd i ett borrhål (energibrunn) omgiven av vatten, eller förlagd i en slinga i jorden.
I slangen finns en köldbärarvätska, som i praktiken består av vatten och frysskyddsmedel. I utrymmet där värmepumpen är installerad finns en cirkulationspump (oftast extern, som ej sitter i värmepumpsenheten), ett expansionskärl och givetvis en anslutning av köldbärarkretsens tillopp och retur till värmepumpens förångare (värmeväxlare).
Mer avancerat än så är det inte.

Jag har inte sett några studier eller uppgifter på livslängden av installationen, alltså det som ingår i köldbärarkretsen.
I praktiken brukar man säga att en energibrunn inkl. installationen håller i etthundra år, likaså en jordvärmeförläggning. Det är för att sätta en siffra på det hela, och är förstås ett antagande.

En värmepump håller i regel 10-15 år, men vid byte behöver du enbart byta pumpen; borrhålet/jordvärmeslingan lever vidare. Cirkulationspumpen behöver också bytas förr eller senare, men utgör ingen större kostnad.

Jag brukar alltid förorda att man ”lägger extra pengar på hålet” om man installerar bergvärme, eller extra slinga i jorden vid jordvärme. Det är som att dra in fiber, kommunal VA eller dylikt. Om huset skall byggas ut i framtiden, en pool skall kopplas på etc. så finns kapaciteten där och det är bara att byta till en större värmepump.
Ingen vill borra ett nytt borrhål då effekt- eller energibehovet blir för stort.
Citera
2022-01-18, 09:52
Medlem
constants avatar
Citat:
En värmepump håller i regel 10-15 år, men vid byte behöver du enbart byta pumpen; borrhålet/jordvärmeslingan lever vidare.
Stämmer det inte att borrhålet med tiden blir kallare och förlorar effekt?
Citera
2022-01-18, 10:37
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Jag tror det har nämnts, men det är ju många poster, så…
Det kan stämma, om man hela tiden pumpar för mycket för hålets förmåga att leverera.
Värmen fylls på dels via värmeledning genom sten / berg / jord.
Men effektivare värmeflöde är om "berget inte är torrt", dvs. att vatten rör sig runt hålet, i fast berg i sprickor och i lös jord i utrymmet mellan partiklarna.
Då kan värme nedtransporterad från markyta en längre bit bort ifrån också tas upp.
(Geolog här)
Citera
2022-01-18, 10:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Jag tror det har nämnts, men det är ju många poster, så…
Det kan stämma, om man hela tiden pumpar för mycket för hålets förmåga att leverera.
Värmen fylls på dels via värmeledning genom sten / berg / jord.
Men effektivare värmeflöde är om "berget inte är torrt", dvs. att vatten rör sig runt hålet, i fast berg i sprickor och i lös jord i utrymmet mellan partiklarna.
Då kan värme nedtransporterad från markyta en längre bit bort ifrån också tas upp.
(Geolog här)
Har för mig att de borrade lite mer än vad som behövdes av just den anledningen. Tack för svar.
Citera
2022-01-18, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant

En korrekt dimensionerad energibrunn når jämvikt och behåller sin medeltemperatur med åren. Är den underdimensionerad erhåller du förr eller senare permafrost.
Citera
2022-01-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ja, det är såklart en av fördelarna med jordvärme och bergvärme; att den fysiska köldbärarsidan är mycket enkel. Den utgörs av en slang som är förlagd i ett borrhål (energibrunn) omgiven av vatten, eller förlagd i en slinga i jorden.
I slangen finns en köldbärarvätska, som i praktiken består av vatten och frysskyddsmedel. I utrymmet där värmepumpen är installerad finns en cirkulationspump (oftast extern, som ej sitter i värmepumpsenheten), ett expansionskärl och givetvis en anslutning av köldbärarkretsens tillopp och retur till värmepumpens förångare (värmeväxlare).
Mer avancerat än så är det inte.

Jag har inte sett några studier eller uppgifter på livslängden av installationen, alltså det som ingår i köldbärarkretsen.
I praktiken brukar man säga att en energibrunn inkl. installationen håller i etthundra år, likaså en jordvärmeförläggning. Det är för att sätta en siffra på det hela, och är förstås ett antagande.

En värmepump håller i regel 10-15 år, men vid byte behöver du enbart byta pumpen; borrhålet/jordvärmeslingan lever vidare. Cirkulationspumpen behöver också bytas förr eller senare, men utgör ingen större kostnad.

Jag brukar alltid förorda att man ”lägger extra pengar på hålet” om man installerar bergvärme, eller extra slinga i jorden vid jordvärme. Det är som att dra in fiber, kommunal VA eller dylikt. Om huset skall byggas ut i framtiden, en pool skall kopplas på etc. så finns kapaciteten där och det är bara att byta till en större värmepump.
Ingen vill borra ett nytt borrhål då effekt- eller energibehovet blir för stort.
// Då undrar jag bara är du en lärare eller är du en försäljare- kylmontör?
Citera
2022-01-18, 14:33
Medlem
johanponkens avatar
Några kommentarer:
Citat:
Ursprungligen postat av BloTheClaymores
den värme som bildades när jorden skapades och som fortfarande finns kvar
Fysikern Lord Kelvin räknade på jordens termodynamik och kom fram till att den var kring 20 miljoner år gammal, för så mycket hade den svalnat från en glödande boll. Alltså: vore det inte för radioaktiviteten skulle det inte vara kvar mycket värme i planeten, nu efter nästan 200 ggr så lång tid. Faktiskt, eftersom den hållits varmare än bara avsvalningstemperatur, har nu hittills mer värme än den ursprungliga smältans värme skickats ut i rymden. Dvs. det finns ingen sådan värme kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
varierar jordtemperaturen ned till ungefär tio meters djup. Därunder är det ingen skillnad mellan sommar och vinter, det vill säga ungefär vid tio meters djup slutar solenergin ha någon inverkan på jordtemperaturen.
Att temperaturen inte varierar betyder inte att den inte påverkas. Temperaturen är sådan den är på grund av att det är än varmt, än kallt ovanför, men att på djup X och nedanför hålls tempen jämn. Tillkommer sen den relativt lilla geotermiska gradienten nedåt.
Är tempen på 10m djup densamma över hela jorden, i Antarktis såväl som vid ekvatorn?

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZigarett
Geovärme kallas värme som kommer från jordens inre och det är då främst inte radioaktivt sönderfall. Radioaktivt sönderfall torde vara en ganska liten energimängd.
Det har ju varit lite förvirring i tråden, som noterats
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
det slängs olika begrepp överallt

men det som verkligen kommer från jordens inre kommer sig av radioaktivitet. Och är en liten energimängd jämfört med av solen instrålad energi, visst.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Att SGU inte nämner radioaktivt sönderfall kan ju bero på precis det som Merkur skriver, att det är information som de flesta bergvärmeanvändare inte vill ha eller överhuvudtaget behöva tänka på.
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
De jag nu vill veta är hur mycket värme 20m ner som är från solen vs jorden.
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Jag hävdar att den kommer från solen och att det lilla som ev kommer från jordens inre är försumbart.
Ja, jorden producerar motsvarande 0,36 W/m² mätt vid jordytan. Så det är lite jämfört med den kring kilowatten som solen strålar in.
(Geolog här, och för det ämnet kan den lilla mängden vara intressant då det påverkar stora glaciärers botten, vilket kan ändra flödestypen.)

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
många bergvärmebrunnar är igenfrysta, men man kan ändå utnyttja dem
Jo. Is leder också värme.
Citera
2022-01-18, 15:33
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Jag hävdar att den kommer från solen och att det lilla som ev kommer från jordens inre är försumbart.

Citat:
Ja, jorden producerar motsvarande 0,36 W/m² mätt vid jordytan. Så det är lite jämfört med den kring kilowatten som solen strålar in.

TACK!

(Antar att det skulle stå nåt X kilowatt för solinstrålning där, men vi fattar grejen ändå... det som kommer från jordens mitt ÄR försumbart i bergvärmesammanhang).

Det ska tydligen till en geolog för att reda ut den här motsättningen. Mina källor från bl.a. SGU, energimyndigheten och flera leverantörer har avfärdats som rättshaveristiskt beteende.

Det blir intressant att se om det finns nån mer som vill ta upp diskussionen och stöjda Merkurs uttalande på s.3 #27
Citat:
Vidare är bergvärme främst geotermisk värme, vars ursprung är radioaktivt sönderfall i jordskorpan, till skillnad från jordvärme, som är lagrad solvärme.

...eller om det kan få råda enighet om att det jag har sagt hela tiden, det ZiggeZiggarett och du bekräftar och det SGU skriver stämmer:

Geoenergi - nyttjande av (sol)energi som finns lagrad i jord, berg och grundvatten på relativt grunda djup, mindre än 400 meter. Hit räknas exempelvis bergvärme.

Geotermi - nyttjar värme från jordens inre och avser anläggningar på större djup än 400 meter.

https://www.sgu.se/samhallsplanering...energilagring/

För i den här frågan finns det faktiskt ett tydligt rätt och ett tydligt fel.
Senast redigerad av Puss.in.boots 2022-01-18 kl. 16:29.
Citera
2022-01-18, 17:43
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
(Antar att det skulle stå nåt X kilowatt för solinstrålning där

Jahaja, jag skrev lite talspråkligt "kilowatten", det är alltså sådär 1 kW.
Citat:
det ZiggeZiggarett … bekräftar

Nogrannt räknat fattade han fel om värme "från jordens inre" och introducerade ett nytt begrepp "Geovärme".
Så jag skulle nog inte ta just det som bekräftelse.
Senast redigerad av johanponken 2022-01-18 kl. 18:01. Anledning: + Zigge-kommentar
Citera
2022-01-18, 17:51
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Jahaja, jag skrev lite talspråkligt "kilowatten", det är alltså sådär 1 kW.

Ja, nu när jag läser igen så fattar jag... 1 000 W/m2 från solen vs. 0.36 W/m2 från jordens (mitt vid markytan).

Citat:
Nogrannt räknat fattade han fel om värme "från jordens inre" och introducerade ett nytt begrepp "Geovärme".
Så jag skulle nog inte ta just det som bekräftelse.
Jag tänkte mest på hans/hennes hänvisning till Geoenergicentrum (länken) som förklarade begreppen geoenergi och geotermi rätt ingående.
Senast redigerad av Puss.in.boots 2022-01-18 kl. 18:09.
Citera
2022-01-18, 18:08
Medlem
Citat:
TACK!

(Antar att det skulle stå nåt X kilowatt för solinstrålning där, men vi fattar grejen ändå... det som kommer från jordens mitt ÄR försumbart i bergvärmesammanhang).

Det ska tydligen till en geolog för att reda ut den här motsättningen. Mina källor från bl.a. SGU, energimyndigheten och flera leverantörer har avfärdats som rättshaveristiskt beteende.
Fick påpekat IRL av en kille , att island har grunda källor som är 1000 grader relativt grunt och det för dem var enkelt att producera el, bara ner med en kollektor och sen ånga. en kabel till europa och vi har löst många problem. Tror du fortfarande att dessa hål drivs av solen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in