Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Jag vet att det finns trådar om bergvärme, men jag vill bara veta hur det fungerar rent tekniskt. Hur kan man få värme från berget? I mitt fritidshus har jag en borrad brunn, ca 70 meter djup, och vattnet som kommer ur den är verkligen inte varmt. För att hitta någon värme från jorden innandöme måste man ju borra flera kilometer, och det är väldigt dyrt och går inte att räkna hem ekonomiskt. Så hur kan man får någon värme genom en vanlig bergvärme?
För att förstå det tekniskt fullt ut måste man kunna termodynamik.
Men, förenklat sett;
Värme är en oordnad form av energi, men ett material eller medium innehåller samma mängd uttagbar energi inom ett visst temperaintervall, låt säga 5 C, oavsett temperatur.
Ex; om du har ett kg vatten som håller 10 C, och tar ut värme ur det så att det sjunker till 5 C, alltså temperaturdifferens 5 C, så motsvarar det lika mycket energi som om du höjer temperaturen hos ett kg vatten som håller 50 C till 55 C, alltså med 5 C temperaturdifferens.
Väldigt förenklat är det grunden för ”pumpen”, man tar en värmekälla med relativt låg temperatur, stjäl värme i från denna och höjer (pumpar upp) dess temperatur genom en liten tillsats högvärdig energi (exempelvis el) och tar ut värmen på en högre temperatur.
Begrepp som värmefaktor, CoP etc kommer in här.
Väldigt enkelt kan man säga, att en värmepump med värmefaktor 5, ger;
4 kWh värme från berget + 1 kWh arbete (el) = 5 kWh levererad värme till värmesystemet.
En bergvärmepump skickar ned ett flöde med köldbärare i borrhålet. Köldbäraren håller ex. 1 C ned i hålet och 4 C när den kommer upp. Man har hämtat 3 C och med ett visst flöde motsvarar det en viss energimängd per kg köldbärare som pumpas runt.
Pumpen lyfter denna värme till värmebäraren som pumpas runt i ex. dina radiatorer. När den kommer in i pumpen håller den ex 40 C och den höjs då till ex 55 C, men med ett mycket lägre flöde än köldbäraren.
Vi har nu lyft värme ur berget till vårt hus.
Borrhålet kyls och huset värms.