Citat:
Ursprungligen postat av
estone
Jag tror vad jag har läst, att merparten av värmen kommer från marken nerifrån. Orsaken till att marken under oss är flytande vet jag inte. Men är troligen någon form av kombination. Där krafter från att vi snurrar runt solen och att det skapar röres i jorden och annat gör så det är varmt.
Var har du läst att det kommer värme från marken nerifrån som vanlig en bergvärmeanläggning kan få nån väsentlig energi från? Släng gärna in ett citat eller en källa. För det är verkligen totalt fel.
Här kommer en kort lektion i ämnet. Varje citat kommer från SGU (Sveriges Geologiska Undersökning)s webb. Jag hittar alltså inte på nån endaste rad själv...
Först två begrepp som man måste kunna i sammanhanget: Geoenergi och geotermi.
"Geoenergi - nyttjande av (sol)energi som finns lagrad i jord, berg och grundvatten på relativt grunda djup, mindre än 400 meter.
Geotermi - nyttjar värme från jordens inre och avser anläggningar på större djup än 400 meter. Geotermi avser mer storskaliga system".
Källa:
https://www.sgu.se/samhallsplanering...energilagring/
Sen lite allmänt om geotermi:
"Innerst i jordklotets kärna, på 5000-6000 kilometers djup, är temperaturen drygt 5000 grader, nästan lika varmt som på solens yta. I manteln som omger kärnan är temperaturen något lägre men fortfarande flera tusen grader. Från dessa delar sker ett värmeflöde upp mot jordskorpan"
So far so good, men...
"Jordskorpan i Sverige är relativt tjock (30–50 kilometer) vilket gör att den termiska gradienten inom urbergsområdena endast är 15-20 grader per kilometer. Något högre gradienter på 30–35 grader per kilometer finns i sydvästra Skåne och på Gotland".
" ...temperaturen i den sedimentära berggrunden i Malmöområdet på cirka 60 grader två kilometers djup, medan den på samma djup i till exempel Dalarnas urberg endast är cirka 35 grader".
"Anläggningar för geotermisk energi är krävande både ur ekonomiska och geologiska perspektiv. Det krävs kilometerdjupa borrhål, med de kostnader som detta medför, samtidigt som de djupt liggande sandstenslagren måste ha en stor utbredning och var tillräckligt tjocka för att möjliggöra storskalig användning".
Källa:
https://www.sgu.se/samhallsplanering...ring/geotermi/
Så hur var det nu med ett vanligt bergvärmehål? Enligt första länken så är det GEOENERGI, dvs inte geotermi dvs inte värme från jordens inre.