2022-01-18, 06:17
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Mervärdesskatt.

Vad menar du och varför?

TS är en privatperson som har fått en julklapp, om han väljer att sälja julklappen varför skall han betala mervärdesskatt då?
Senast redigerad av trottwell 2022-01-18 kl. 06:21.
Citera
2022-01-18, 06:19
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad menar du och varför?

Jag menar att handel med guld beskattas med moms förutom i undantagsfall och därför att skatteverket säger så.

Vill du ha mer detaljer om "varför" det är så kan du med fördel maila skatteverket.
Senast redigerad av priz 2022-01-18 kl. 06:23.
Citera
2022-01-18, 06:22
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag menar att handel med guld beskattas med moms förutom i undantagsfall och därför att skatteverket säger så.

Har du någon trovärdig källa till detta?

TS handlar inte med guld, TS är en privatperson som har fått en julklapp, om han väljer att sälja julklappen varför skall han betala mervärdesskatt då?
Senast redigerad av trottwell 2022-01-18 kl. 06:25.
Citera
2022-01-18, 06:24
Citat:
Har du någon trovärdig källa till detta?

TS är en privatperson som har fått en julklapp, om han väljer att sälja julklappen varför skall han betala mervärdesskatt då?

https://www4.skatteverket.se/rattsli...andel-med-guld

Staten skiter formligen i vem det är som betalar skatten eller om guldtackan som säljs är ett resultat av handel, present eller hittas i skogen.

Nästa gång får TS be om present i guldmynt istället då de ej beskattas.
Citera
2022-01-18, 06:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
https://www4.skatteverket.se/rattsli...andel-med-guld

Staten skiter formligen i vem det är som betalar skatten.

Nästa gång får TS be om present i guldmynt istället då de ej beskattas.

Du kan inte ämnet, TS handlar inte med guld, TS är en privatperson som säljer sin julklapp.
Citera
2022-01-18, 06:29
Citat:
Du kan inte ämnet, TS handlar inte med guld, TS är en privatperson som säljer sin julklapp.

Det är du som inte kan ämnet. Jag har hållit på med guld i flera år. Sluta gissa nu.

Eller förresten, vad tror du är skatteverkets definition på handel? Måste det vara ett bolag?
Citera
2022-01-18, 06:41
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Det är du som inte kan ämnet. Jag har hållit på med guld i flera år. Sluta gissa nu.

Eller förresten, vad tror du är skatteverkets definition på handel? Måste det vara ett bolag?

SLUTA GISSA NU!

Handel innebär köpa och sälja, om du har "hållit på med guld i flera år" så har du ägnat dig åt handel med guld, då skall du naturligtvis betala mervärdesskatt.

TS ägnar sig inte åt handel med guld.

Utöver detta så är TS guldtacka att betrakta som investeringsguld vilket är undantaget från mervärdesskatt.

"Handel med investeringsguld undantas från mervärdesskatt. Bestämmelsen finns i 3 kap. 10 a § ML och baseras på de bestämmelser som finns i artiklarna 346-347 i mervärdesskattedirektivet.

Undantaget omfattar (3 kap. 10 a § första stycket ML)

omsättning av investeringsguld
omsättning av investeringsguld representerat av värdepapper, om omsättningen medför en äganderätt till eller en fordran på guldet.
"

https://www4.skatteverket.se/rattsli....6/322545.html
Senast redigerad av trottwell 2022-01-18 kl. 07:13.
Citera
2022-01-18, 07:26
Medlem
Gothenburgers avatar
Spara den till efter zombieapokalypsen.
Citera
2022-01-18, 08:08
Medlem
Laxons avatar
Sälj, öppna ett ISK-konto och köp en global indexfond (dela upp summan och köp för 4166 kr varje månad i ett år).

Anledningar:
1. Det är svårt att riskfritt gömma en guldtacka. Ett ISK-konto behöver du inte gömma.
2. En fysisk guldtacka är väldigt stöldbegärlig. Om ingen hackar ditt BankID el dy kommer inte kunna ta dina fonder.
3. Gulds värde har en svag ökning. Det är en bra hedge men majoriteten av investerade pengar borde vara i aktier/fonder (beroende på tidshorisonten såklart).

Detta är i alla fall mina egna slutsatser efter jag startade denna tråden för ett par år sedan:
(FB) Ni som investerar i fysiskt guld - var förvarar ni det?
Citera
2022-01-18, 08:21
Citat:
SLUTA GISSA NU!

Handel innebär köpa och sälja, om du har "hållit på med guld i flera år" så har du ägnat dig åt handel med guld, då skall du naturligtvis betala mervärdesskatt.

TS ägnar sig inte åt handel med guld.

Utöver detta så är TS guldtacka att betrakta som investeringsguld vilket är undantaget från mervärdesskatt.

"Handel med investeringsguld undantas från mervärdesskatt. Bestämmelsen finns i 3 kap. 10 a § ML och baseras på de bestämmelser som finns i artiklarna 346-347 i mervärdesskattedirektivet.

Undantaget omfattar (3 kap. 10 a § första stycket ML)

omsättning av investeringsguld
omsättning av investeringsguld representerat av värdepapper, om omsättningen medför en äganderätt till eller en fordran på guldet.
"

https://www4.skatteverket.se/rattsli....6/322545.html

Du är ju bra söt, investeringsguld är också beskattningsbart men med reavinstskatt.

Du gissar bara och har ingen aning, varför gör du det? Du hade inte ens en aning om skatt förrän jag upplyste TS. Säljer du guld har du enligt svensk lag handlat med guld, du måste inte alls både köpa och sälja. Den enda gång du som privatperson egentligen kan slippa skatt med guld är valutaguld(gissar att du inte har en aning om det heller) Men till TS så råder jag dig att själv ringa Skatteverket och fråga eftersom du har två motparter här på FB som hävdar olika.

Väntar med spänning på ditt nästa wikipediabaserade argument.
Senast redigerad av priz 2022-01-18 kl. 08:31.
Citera
2022-01-18, 08:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Mervärdesskatt.

Citat:
Du är ju bra söt, investeringsguld är också beskattningsbart men med reavinstskatt.

Du gissar bara och har ingen aning, varför gör du det? Du hade inte ens en aning om skatt förrän jag upplyste TS. Säljer du guld har du enligt svensk lag handlat med guld, du måste inte alls både köpa och sälja. Den enda gång du som privatperson egentligen kan slippa skatt med guld är valutaguld(gissar att du inte har en aning om det heller) Men till TS så råder jag dig att själv ringa Skatteverket och fråga eftersom du har två motparter här på FB som hävdar olika.

Väntar med spänning på ditt nästa wikipediabaserade argument.

Först hävdar du helt felaktigt att TS skall betala mervärdesskatt om han säljer sin julklapp, jag har svarat på ditt påstående om mervärdesskatt, nu tar du upp skatt på realisationsvinst.

Vilken realisationsvinst anser du att TS skall betala skatt på när han säljer sin julklapp?

Du skriver "Du hade inte ens en aning om skatt förrän jag upplyste TS."

Vad vet du om det, vad vet du om min "aning om skatt"?

Jag upprepar frågan

Vilken realisationsvinst anser du att TS skall betala skatt på när han säljer sin julklapp?
Vad är hans realisationsvinst enligt dig?
Senast redigerad av trottwell 2022-01-18 kl. 09:48.
Citera
2022-01-18, 09:32
Medlem
MoonInLeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Screamingsundays
Åh, det också ja... Mycket att tänka på över en liten gul klump!

Glöm försäkring. Bara ha den i ett fastlimmat kassaskåp i ditt hus. Bara en extra utgift. Man försäkrar väl inte aktier?

Saker med ett emotionellt värde skall försäkras, investeringar är inget man knyter sig an till. Låt det vara, du behöver inte krångla. Lås in nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in