2022-01-17, 22:24
Medlem
boriss avatar
Självklart ska du behålla den.

Kolla videon

Peter Schiff Explains the REAL Reason Gold Hasn't Gone Up and Why It Ultimately Will

Sedan tycker jag att du också ska försöka spara lite i silver om du har möjligheten till det. För silver har en tendens att gå ännu högre (procentuellt) när det sticker iväg. Gold/silver-ratio ligger på 1:79 nu.

177 000 silverapor på WallStreetSilver kan inte ha fel
🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍
Citera
2022-01-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Häftigt och gratulerar till en tacka! Se bara till att låsa in den/förvara den ordentligt. Du vill ju inte att "hyresvärden/städerskan" får med sig den bara.

Bankvalv kan du glömma, de tar den direkt om det blir ett krisläge. Mitt tips är ett rejält vapenskåp som du själv råder över i hemmet.

Tack! Ja, förvaringen är ju en del av ångesten... Men det ska man väl kunna lösa!

Citat:
Ursprungligen postat av MoonInLeo
Behåll! Alla dagar i veckan! Detta kan bli just det som en dag räddar din ekonomi.

Guld ser dessutom väldigt bra ut just nu. Kommer prestera otroligt bra kommande decennium.

Lås in det i kassaskåpet.

Det verkar helt klart som att behålla är det smarta alternativet!

Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Behåll den men det kanske behövs någon försäkring?
Åh, det också ja... Mycket att tänka på över en liten gul klump!

Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Ja alltså för att förenkla det hela, guldet behåller sitt värde medans fiatvalutors värde är något av ett stormande hav. Du får mer fiatvaluta för ditt guld i händelse av en kris, typ krig, finanskriser, bolånekrascher eller börskrascher.

Att sälja innan en sådan kan vara en dålig affär.

Tack för input, man får veta mycket om man frågar! Det blir nog till att behålla den 👍
Senast redigerad av Screamingsundays 2022-01-17 kl. 22:32.
Citera
2022-01-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Guld är bra o ha för de flesta tycker jag i en mogen portfölj men frågan är hur många procent som det är.värt att sitta o ruvar på om man är ung o ska låta investeringen ligga säg 30 år.

Enligt mig så är 10 procent lagom att ha i guld om man är en ung sparv.
Men jag hade nog behållit guldet sen hädanefter enbart köpt aktiefonder/fastighet för pengarna du investerar för guldet har du tillräckligt av nu tycker jag tills du iallafall kommit upp i totala tillgångar på miljonen.

Jag är ju bara en liten knegare, så miljonen är nog väääldigt långt bort, haha.
Men bra poäng i att mer guld inte lär behövas i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av boris
Självklart ska du behålla den.

Kolla videon

Peter Schiff Explains the REAL Reason Gold Hasn't Gone Up and Why It Ultimately Will

Sedan tycker jag att du också ska försöka spara lite i silver om du har möjligheten till det. För silver har en tendens att gå ännu högre (procentuellt) när det sticker iväg. Gold/silver-ratio ligger på 1:79 nu.

177 000 silverapor på WallStreetSilver kan inte ha fel
🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍🦍

Himla mycket att tänka på helt plötsligt, för att man äger en liten gul klump! Får läsa på lite mer om silver också. Guldklimpen behöver väl kanske en kompis!
Senast redigerad av Screamingsundays 2022-01-17 kl. 22:31.
Citera
2022-01-17, 22:36
Medlem
Det är en äkta guldtacka och inget från Aliexpress?
Citera
2022-01-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Screamingsundays
Fick ett paket ångest i julklapp. Det är en guldtacka, 100g 999.9 fin liten sak. Jag kan absolut noll om detta, men googlat fram att den är värd ca 50.000:-.

För de flesta här är det väl bara småpengar, men för mig är det hur mycket som helst!

Har ju hört att det är bra att investera i guld, då värdet inte ändras så mycket (typ)
Men tänker samtidigt att den växer ju inte heller.

Jag är inte alls insatt i tex aktier och dylikt och tänker inte ge mig in på det heller.
Jag har ett Avanza Zero konto (och nån annan fond) och that's it.

Min fundering egentligen är ju om jag ska behålla tackan som den är till en regnig dag eller "lösa in" den och pytsa in pengarna i fonderna och hoppas på lite vinst.

Jag har inte planerat att använda dessa pengar för något speciellt dom kommande åren, utan skulle väl bara vilja se att dom växer snarare än ligga och glänsa i ett hörn.

Dumt? Smart? Kvittar?
Behåll såklart!
Kan behövas om/när kontanterna försvinner.
Ett betalningsmedel som varken kräver bank eller uppkoppling och är säkert även vid strömavbrott osv.
Citera
2022-01-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Det är ingen rocket science att kolla upp det... Då var det nog mer 14-15 år sedan du köpte, eller om du kanske köpte 2016?

Guldpriset är mao inte så safe som man kan tro, det är ganska volatilt. Bara slå upp en graf på senaste 15 åren, så ser man.

Guldpriset står i relation till dollarn och sen också hur pass stark den svenska kronan är. Så man kan inte bara stirra sig blind på guldkursen.
Citera
2022-01-17, 23:58
Medlem
Har du råd så ska du spara den så klart. Skulle också kunna tänka mig som en lite roligare form av sparande. Inte så volativt men iaf ett bra sätt att spara pengar.
Citera
2022-01-18, 00:18
Medlem
LenaPauls avatar
Hehe just nu är det läge att behålla den.
Citera
2022-01-18, 05:43
Medlem
BEHÅLL
Guld är det enda som kommer på sikt att bevara sitt värde, det kommer även att vara extremt bra att ha OM det skulle bli någon slags världskris, vilket jag personligen naturligtvis inte tror på.
Har själv samlat guld i 25+ år.
Köpt ”skräp guld” på auktioner, från dödsbon osv
Har mycket smycken som inte är populära längre, ibland kan man göra riktiga klipp, om man vet var man skall leta.
Naturligtvis beror det ju även på vad man betalar för guldet om det är lönsamt eller inte, ger man ”handels” priser så tar det möjligen en lång tid att göra sig en hacka på det, men TS fick guldet som en gåva, då är där ingen som helst anledning att sälja det, men om TS vill bli av med det så kan ju jag köpa det
Senast redigerad av Onebiker 2022-01-18 kl. 05:55.
Citera
2022-01-18, 05:56
Om du vill tjäna pengar på ett sisådär 5-10 års spann (eller längre) så vill jag vill gå emot strömmen och tycker du ska sälja den, betala skatten och sen öppnar du ett ISK konto. På 5 år kommer du med en tråkfond garanterat tjäna minst 10000. Mer om du tar en lite riskablare.

Ja, guld kanske går upp i värde men betänk att det knappt gått upp något de senaste åren och kommer nog inte gå upp något märkbart under överskådlig tid.

Med det sagt, tycker du det är kul att ha en guldtacka så behåll den. Men du kommer inte tjäna pengar.
Citera
2022-01-18, 06:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Om du vill tjäna pengar på ett sisådär 5-10 års spann (eller längre) så vill jag vill gå emot strömmen och tycker du ska sälja den, betala skatten och sen öppnar du ett ISK konto. På 5 år kommer du med en tråkfond garanterat tjäna minst 10000. Mer om du tar en lite riskablare.

Ja, guld kanske går upp i värde men betänk att det knappt gått upp något de senaste åren och kommer nog inte gå upp något märkbart under överskådlig tid.

Med det sagt, tycker du det är kul att ha en guldtacka så behåll den. Men du kommer inte tjäna pengar.

Vilken skatt syftar du på?
Citera
2022-01-18, 06:14
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vilken skatt syftar du på?

Mervärdesskatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto