• 1
  • 2
2022-01-17, 18:59
Medlem
Fick ett paket ångest i julklapp. Det är en guldtacka, 100g 999.9 fin liten sak. Jag kan absolut noll om detta, men googlat fram att den är värd ca 50.000:-.

För de flesta här är det väl bara småpengar, men för mig är det hur mycket som helst!

Har ju hört att det är bra att investera i guld, då värdet inte ändras så mycket (typ)
Men tänker samtidigt att den växer ju inte heller.

Jag är inte alls insatt i tex aktier och dylikt och tänker inte ge mig in på det heller.
Jag har ett Avanza Zero konto (och nån annan fond) och that's it.

Min fundering egentligen är ju om jag ska behålla tackan som den är till en regnig dag eller "lösa in" den och pytsa in pengarna i fonderna och hoppas på lite vinst.

Jag har inte planerat att använda dessa pengar för något speciellt dom kommande åren, utan skulle väl bara vilja se att dom växer snarare än ligga och glänsa i ett hörn.

Dumt? Smart? Kvittar?
Citera
2022-01-17, 19:04
Medlem
Farbaute666s avatar
Jäklar vad kul!

Nej, jag har det inte så fett att jag går och köper en guldtacka för mina pantkvitton

Ärligt talat så är det ju ganska kul att ha en sådan, jag skulle ta fram den då och då och drömma att jag hade en kista full med sådana.

Däremot ska du nog tyvärr inte visa upp den för särskilt många. Avundsjukan speglas bra guldskenet, plus att helt plötsligt kommer folk att prata om dig som den rike knösen.
Citera
2022-01-17, 19:06
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi hade själva i dina skor behållit tackan eftersom chansen är värdet stiger i oroliga tider.

Aktier och fonder kan vara en volatil väg närmaste ½-året.

Grattis, till en så fin gåva. Var diskret med denna lilla placering utåt.
Citera
2022-01-17, 19:07
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Vi hade själva i dina skor behållit tackan eftersom chansen är värdet stiger i oroliga tider.

Aktier och fonder kan vara en volatil väg närmaste ½-året.

Grattis, till en så fin gåva. Var diskret med denna lilla placering utåt.

This
Citera
2022-01-17, 19:12
Medlem
Kan vara läge att dukumentera hur den är köpt inför framtiden
Citera
2022-01-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Screamingsundays
Fick ett paket ångest i julklapp. Det är en guldtacka, 100g 999.9 fin liten sak. Jag kan absolut noll om detta, men googlat fram att den är värd ca 50.000:-.

För de flesta här är det väl bara småpengar, men för mig är det hur mycket som helst!

Har ju hört att det är bra att investera i guld, då värdet inte ändras så mycket (typ)

Jag är inte alls insatt i tex aktier och dylikt och tänker inte ge mig in på det heller.

Min fundering egentligen är ju om jag ska behålla tackan som den är till en regnig dag eller "lösa in" den och pytsa in pengarna i fonderna och hoppas på lite vinst.

Jag har inte planerat att använda dessa pengar för något speciellt dom kommande åren, utan skulle väl bara vilja se att dom växer snarare än ligga och glänsa i ett hörn.

Dumt? Smart? Kvittar?

Det sämsta du kan göra är att sälja den, om du nu inte behöver pengar. Den lär inte minska i värde de närmaste åren.
Citera
2022-01-17, 19:16
Medlem
Wow, vilken present!. Grattis.
Hm..., det är givetvis något du borde bestämma själv. Du verkar ändå ha bra koll på din ekonomi iom att du redan har konto på en investeringsbank och inte tänkte sälja tackan för omedelbar konsumtion. Så, är det avkastning du är ute efter? Om det är så kan du bara jämföra hur guldet presterat historiskt mot den där fonden som du nämnde, ingen kan ju faktiskt säga säkert vad som presterar bäst i framtiden, ännu mindre inom en specifik tidsram.
Annars så kanske det är kul att få pengarna in på fondkontot för att det skulle vara lättare att placera i olika tillgångar. Å andra sidan så är det fysiska guldet utmärkt på det sättet att man inte är där med sina klåfingrar och gör några misstag.

Kul
Citera
2022-01-17, 19:37
Medlem
Behåll den om du inte är desperat efter pengar. Se den som en liten försäkring när allt skiter sig.
Guldpriserna är manipulerade av marknaden för att vara låga och ända har guldpriserna fördubblas de tio senaste åren och det kommer bara att fortsätta även med manipulation. Skulle proppen gå ur och det verkliga värdet visas så är din tacka värd ännu mer.
Citera
2022-01-17, 19:38
Medlem
Deckard-Cains avatar
Behåll! Alla dagar i veckan! Har beställt några jag med. Sjukt kul att ha och en mogen investering såhär i tiden
Citera
2022-01-17, 19:39
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Bra present! Gav en liten 5gramare till min systerdotter som jag gav lite drygt 3000kr för. Hon har redan allt enligt mitt tycke och reda pengar är det för lätt att sätta sprätt på. För några år sedan gav jag henne några miljoner indonesiska rupier i julklapp eftersom hon skulle till Bali och lära sig surfa, det är enda gången hon fått kontanter i present eller julklapp.

Som tidigare sagts ska du behålla den om du inte behöver pengarna. Nu när ryssen snart anfaller lär värdet knappast minska. Samt att det är något visst att kunna plocka fram sitt guld och bara drömma sig bort.

Har några guldmynt och även om det låter löjligt kan jag verkligen njuta att plocka fram dom emellanåt, känna tyngden och veta att de har ett reellt värde.

Ska du sälja rekommenderar jag den privata marknaden, att sälja till Tavex och liknande är kapitalförstöring utan dess like.

Edit: Du måste givetvis skaffa dig ett litet kassaskåp också. Mitt brandsäkra köpte jag visserligen för dokument men återigen, det låter löjligt, men det är verkligen en känsla. Kommer aldrig glömma när polisen gjorde husis och försökte lyfta ut skåpet från garderoben, förutom att det i sig väger 40kg är det självklart förankrat enligt konstens alla regler. Töntigt jag vet…
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2022-01-17 kl. 19:45.
Citera
2022-01-17, 20:18
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Screamingsundays

Dumt? Smart? Kvittar?

50.000 kr är inte dåligt. Jag hade behållit den, guld är alltid bra att ha. Växlar du in den och köper aktier eller fonder så kan du lika gärna bli av med pengarna. Så nej behåll guldtackan och vad du en gör visa den inte eller säg till ngn att du har en guldtackan hemma. Grattis👍
Citera
2022-01-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillenslax
Behåll den om du inte är desperat efter pengar. Se den som en liten försäkring när allt skiter sig.
Guldpriserna är manipulerade av marknaden för att vara låga och ända har guldpriserna fördubblas de tio senaste åren och det kommer bara att fortsätta även med manipulation. Skulle proppen gå ur och det verkliga värdet visas så är din tacka värd ännu mer.
Hur har du räknat där? På dagen per idag har guldpriset gått upp ca 11% på tio år. Kan nämna att OMXSPI är upp ca 208% under samma tid...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in