2022-01-17, 20:53
Medlem
Det jag betalade för ungefär 10 år sedan kostade bara hälften av dagens pris så värdet har fördubblats.
Citera
Medlem
KnullaFlashbackMors avatar
Det är något speciellt med guld, den väger så mycket även fast den är så liten. Ögonen lyser upp på en, för det finns inget finare än guld. Kanske mina judiska gener som talar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Screamingsundays
Fick ett paket ångest i julklapp. Det är en guldtacka, 100g 999.9 fin liten sak. Jag kan absolut noll om detta, men googlat fram att den är värd ca 50.000:-.

För de flesta här är det väl bara småpengar, men för mig är det hur mycket som helst!

Har ju hört att det är bra att investera i guld, då värdet inte ändras så mycket (typ)
Men tänker samtidigt att den växer ju inte heller.

Jag är inte alls insatt i tex aktier och dylikt och tänker inte ge mig in på det heller.
Jag har ett Avanza Zero konto (och nån annan fond) och that's it.

Min fundering egentligen är ju om jag ska behålla tackan som den är till en regnig dag eller "lösa in" den och pytsa in pengarna i fonderna och hoppas på lite vinst.

Jag har inte planerat att använda dessa pengar för något speciellt dom kommande åren, utan skulle väl bara vilja se att dom växer snarare än ligga och glänsa i ett hörn.

Dumt? Smart? Kvittar?
Helt ok julklapp...behåll och glöm i tio år
Citera
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Screamingsundays
Fick ett paket ångest i julklapp. Det är en guldtacka, 100g 999.9 fin liten sak. Jag kan absolut noll om detta, men googlat fram att den är värd ca 50.000:-.

För de flesta här är det väl bara småpengar, men för mig är det hur mycket som helst!

Har ju hört att det är bra att investera i guld, då värdet inte ändras så mycket (typ)
Men tänker samtidigt att den växer ju inte heller.

Jag är inte alls insatt i tex aktier och dylikt och tänker inte ge mig in på det heller.
Jag har ett Avanza Zero konto (och nån annan fond) och that's it.

Min fundering egentligen är ju om jag ska behålla tackan som den är till en regnig dag eller "lösa in" den och pytsa in pengarna i fonderna och hoppas på lite vinst.

Jag har inte planerat att använda dessa pengar för något speciellt dom kommande åren, utan skulle väl bara vilja se att dom växer snarare än ligga och glänsa i ett hörn.

Dumt? Smart? Kvittar?

Behöver du pengarna just nu? Dvs måste du sälja den för överleva. Om inte behåll. Sälj inte den för att köpa skit. Just nu i dessa oroliga tider är guld väldigt bra att ha.
Citera
2022-01-17, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det sämsta du kan göra är att sälja den, om du nu inte behöver pengar. Den lär inte minska i värde de närmaste åren.
Då är det väl absolut bäst att sälja den, för vår valuta blir bara mindre värd för varje år. Den borde ju minst öka med vad den svenska valutan urholkas varje år.

Att använda den som brevpress är väl knappast lönt längre i brist på brev?!
Citera
2022-01-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillenslax
Det jag betalade för ungefär 10 år sedan kostade bara hälften av dagens pris så värdet har fördubblats.
Det är ingen rocket science att kolla upp det... Då var det nog mer 14-15 år sedan du köpte, eller om du kanske köpte 2016?

Guldpriset är mao inte så safe som man kan tro, det är ganska volatilt. Bara slå upp en graf på senaste 15 åren, så ser man.
Citera
2022-01-17, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Hur har du räknat där? På dagen per idag har guldpriset gått upp ca 11% på tio år. Kan nämna att OMXSPI är upp ca 208% under samma tid...
Guldpriset är uppe 40% i SEK på dina 10 år, du tänker på dollar.
Och sedan 2000 är OMXSPI uppe 249% medans guld är uppe 660%. Vad är din poäng?

https://www.libertysilver.se/diagram/?xau=1
Senast redigerad av NigNog 2022-01-17 kl. 21:16.
Citera
2022-01-17, 21:13
Medlem
Babydolls avatar
Behåll!

Börserna är ganska högt värderade just nu. Om det kommer en krasch så är det bättre att sitta på det fysiska guldet. Då kan du ju sälja tackan och köpa in dig på börsen om du vill.

Om du verkligen behöver en del av pengar till något viktigt, säg en 10-tusen eller så, går det ju att sälja tackan och köpa mindre tackor för det återstående belopp.

Tror att den som gav dig tackan ser guldet som en långsiktig investering (och försäkring) om det sker en incident i världen eller om inflationen springer iväg.
Att helt byta ut tackan till aktier eller fonder skulle jag tycka kännas en aning otacksamt.

Men håll tyst om den. Även på fyllan. Och göm den väl.
Citera
2022-01-17, 21:15
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaFlashbackMor
Det är något speciellt med guld, den väger så mycket även fast den är så liten. Ögonen lyser upp på en, för det finns inget finare än guld. Kanske mina judiska gener som talar.

Är det därför ni ser ut som ni gör, med krokig näsa, hängande kinder och öron?

Att ha så mycket guld kan inte vara nyttigt i längden

till ts, behåll guldet! Se den som en långsiktig investering.
Citera
2022-01-17, 21:19
Medlem
Zunars avatar
Häftigt och gratulerar till en tacka! Se bara till att låsa in den/förvara den ordentligt. Du vill ju inte att "hyresvärden/städerskan" får med sig den bara.

Bankvalv kan du glömma, de tar den direkt om det blir ett krisläge. Mitt tips är ett rejält vapenskåp som du själv råder över i hemmet.
Citera
2022-01-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Det är ingen rocket science att kolla upp det... Då var det nog mer 14-15 år sedan du köpte, eller om du kanske köpte 2016?

Guldpriset är mao inte så safe som man kan tro, det är ganska volatilt. Bara slå upp en graf på senaste 15 åren, så ser man.
Guldpris 8 år sedan: ~8 000kr
Guldpris idag: ~16 5000kr

Många här inne förvirrar guldpriset i kronor med guldpriset i dollar. Guldpriset är inte uppe mycket i dollar men kronan har tappat ~40% mot dollarn på 10 år.

I övrigt så ska guldpriset jämföras mot övriga råvaror och inte valutor.

1950 fick du 13 tunnor olja för en uns guld. Idag får du 22 tunnor.

1950 fick du 40 tunnor olja för en 100-dollar sedel. Idag får du bara en tunna.
Senast redigerad av NigNog 2022-01-17 kl. 21:34.
Citera
2022-01-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NigNog
Guldpriset är uppe 40% i SEK på dina 10 år, du tänker på dollar.
Och sedan 2000 är OMXSPI uppe 249% medans guld är uppe 660%. Vad är din poäng?

Min poäng var väl ganska uppenbar? Men kan ta det lite tydligare: Guldpriset har inte dubblats senaste 10 åren, mao faktafel. Skrev till mer exakta siffror, vilket visar att det var ganska långt ifrån att dubblas på 10 år.

I SEK ser det helt klart bättre ut, ca 43%, men fortfarande ganska långt ifrån dubbelt.
Senast redigerad av MidgetMolester 2022-01-17 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in