• 1
  • 2
2022-01-17, 20:57
Medlem
Vår katt ligger ofta bredvid oss på kvällarna i en fåtölj. Då och då hoppar han upp i soffan där jag och husse sitter. Vår katt lägger sig nio av tio gånger på husses mage och kelar.
Varför väljer han nästan aldrig mig ? Dessutom är det jag som ger honom mat här hemma.
En gång har jag hört att katter tyr sig till personer som är stressade och oroliga av sig, vet någon om den här teorin kan stämma ?
Citera
2022-01-17, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edblad
Vår katt ligger ofta bredvid oss på kvällarna i en fåtölj. Då och då hoppar han upp i soffan där jag och husse sitter. Vår katt lägger sig nio av tio gånger på husses mage och kelar.
Varför väljer han nästan aldrig mig ? Dessutom är det jag som ger honom mat här hemma.
En gång har jag hört att katter tyr sig till personer som är stressade och oroliga av sig, vet någon om den här teorin kan stämma ?

Antagligen känner katten att du har negativ energi och är instabil rent känslomässigt. Drar sig hellre till någon sund och stabil. Katter brukar göra så.
Citera
2022-01-17, 21:02
Moderator
Tystnads avatar
Ja katter är knepiga djur som gör som dom vill .
Kanske din gubbe matar katten i smyg med godsaker ?
prova själv det knepet och se om det ger resultat, kattmynta ? gnida in lite på sig själv innan kanske ?
Citera
2022-01-17, 21:06
Medlem
Större, bättre, varmare och bekvämare plats där den lägger sig i kombination att den får mest uppmärksamhet eller just den mängd den vill ha. Du får väl locka den med något gott!
Citera
2022-01-17, 21:11
Medlem
Katter eller djur överlag föredrar människor med avslappnad/trygg energi.
Citera
2022-01-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Katter eller djur överlag föredrar människor med avslappnad/trygg energi.

Den teorin kan jag absolut köpa men jag tänker att djur kan kanske tvärtom, välja den personen som är mest stressad, just för att försöka lugna personen med sin närvaro.
Citera
2022-01-17, 21:39
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:

Precis tvärt om. Jag gissar att du inte sitter still lika mycket. De gillar inte att man springer omkring. Katten vet, gissar jag, att karln ligger stilla när han väl lagt sig?
Citera
2022-01-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspolis
Precis tvärt om. Jag gissar att du inte sitter still lika mycket. De gillar inte att man springer omkring. Katten vet, gissar jag, att karln ligger stilla när han väl lagt sig?

Haha 😆 nää vi sitter ungefär lika stilla i soffan 😊 Även när min man var sjukskriven pga psykiska problem valde katten honom ?!
Jag själv upplever att husse är den av oss två som har mest orolig själ 🧐
Citera
2022-01-17, 21:48
Medlem
Det är väll inte så konstigt? Du gillar väll också vissa människor mer än andra?
Citera
2022-01-17, 21:59
Medlem
Jofs avatar
En gissning är att katter går på lukt. Kanske en honkatt väljer, en mans lukt.
Och vice versa.
Eller en annan av ens luktutsöndringar.
Citera
2022-01-17, 22:14
Medlem
Citat:
Haha 😆 nää vi sitter ungefär lika stilla i soffan 😊 Även när min man var sjukskriven pga psykiska problem valde katten honom ?!
Jag själv upplever att husse är den av oss två som har mest orolig själ 🧐

Ja, det märks ju av dina neuroser angående att din katt hellre lägger sig på din partners mage än din. Väldigt stabil.
Citera
2022-01-17, 22:16
Medlem
Bylwes avatar
För ett par år sen skaffade jag och tjejen två hankatter, från två olika kullar.
Det är ca. 3 veckor till en månad emellan dom..
Detta för att vi sa äsch, vi tar en till så den andre får en kompis att leka med.

I vilket fall som helst så ter den första vi skaffade sig mest till tjejen, medan nummer två valde mig.
Jag har ingen aning om hur, eller varför dom valde som dom gjorde, men det var skönt att vi "fick" en var!
Dock sover båda på tjejens sida av sängen om natten, men det kan nog bero på att jag flyger runt som en virvelvind när jag sover
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in