Citat:
Ursprungligen postat av
ladertarta
Vad gör du i stället som tentaplugg? Sammanfatta böckerna och repetera seminarier?
Citat:
Ursprungligen postat av
zebr
Får man fråga hur du pluggar? Personligen tycker jag ofta man stöter på grejer på gamla tentor som inte riktigt hade koll på oavsett hur bra man har pluggat. Du måste ju verkligen ha en fin studieteknik
Jag brukar fokusera på att försöka närvara vid alla seminarier och föreläsningar, oavsett om de är obligatoriska eller ej. Lärarna förklarar ofta materialet på det sätt som det förväntas att svaren på tentafrågorna ska se ut. Jag tycker det är det som ger bäst avkastning per tidsenhet, trots att vissa tror motsatsen.
Sen brukar jag försöka läsa kurslitteraturen hela vägen igenom en gång (det där med att man ska läsa tre gånger som vissa föreslår har jag aldrig gjort). Förutom att det hjälper till att fästa materialet, så gör det en bekant med kurslitteraturen, så man kan snabbt slå upp sånt man inte helt kommer ihåg, eller något man behöver ge stöd för i sitt svar. Sen kan det variera lite från kurs. I den ganska korta Europarättskursen så tror jag knappt jag öppnade den enorma tegelstenen Europarättens grunder, utan jag läste endast EU-rättslig metod hela vägen igenom en gång. De delar som var viktiga och inte fanns i den boken kom ändå upp under föreläsningar och/eller seminarier.
Detta, kombinerat med de uppgifter man får göra under kursens gång, brukar vara det mest effektiva för mig.
Vad gäller gamla tentor så tittar jag som sagt på en eller ett par av dem för att se hur frågorna ser ut, samt på deras svarsmallar (när de finns tillgängliga) för att se hur svaren ska se ut. Men jag tillbringar inte mycket tid på det, kanske max 10-15 minuter per tenta.
På de tentor man inte får ha någon kurslitteratur med sig så har jag ibland gjort flashcards för att hjälpa till att komma ihåg det viktigaste från den. Det gjorde jag t.ex. för straffrättsdelen på JIKen, för att memorera den flödesschemaliknande processen för att avgöra om något var brottsligt, vad dess steg hette, och vad de innebar.
Citat:
Ursprungligen postat av
QuadraticFormula
Jag tycker personligen att det är mest givande att göra gamla tentor. Sedan får man såklart göra en rimlighetsbedömning när en fråga dyker upp som inte behandlats under föreläsning eller seminarier ifall man ska plugga på det området också.
Har du hittat en metod som fungerar bra för dig, och i allmänhet ger AB på kurserna, så fortsätt givetvis med den. Det finns ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept.