2022-01-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theyoneany
Hej alla T1or på Uppsala Universitet. Hur gick tentan idag? Någon som vill bolla lite om hur ni svarade? Jag känner att det gick betydligt sämre än vad jag förväntade mig. Vad svarade ni på frågorna?

Nej fyfan, jävla kuktenta. Pratade med flera efter tentan som kände sig helt förtvivlade, precis som jag. Första frågan tolkade jag som en slags normprövningsfråga gentemot EKMR och RF 2:9 stycke 2. Tredje frågan kändes helt obegriplig. Snickrade ihop något om att Sverige kan ha brutit mot förbudet mot statligt stöd, att vi lagstiftat in casu osv… själv?
Citera
2022-01-12, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
- Tänk på att det är juridiskt resonemang som belönas. Du ska alltså resonera dig fram till varför din lösning är korrekt. Att bara hänvisa till en princip eller lagrum ger färre poäng och visar inte att du förstått. Om ni fått ut bra exempelsvar från gamla tentor så kika på upplägget. Även "luftiga" svar kan ge bra poäng om resonemanget går att följa och det inte blir för flummigt.

- Börja med att läsa igenom frågorna de första 10-15 minuterna och använd ett kladdpapper/lösblad till att kortfattat punkta upp dina inledande tankar/lösningsförslag. Börja sedan med någon av frågorna och släpp övriga helt för tillfället. Fastnar du så byt fråga....

- ... men! Allokera tiden. Avsätt en bestämd tid åt varje fråga så du kan se på klockan när du måste byta fråga. Håll dig till den planen så långt det bara går så minskar risken för tidsnöd.

- Få tillräckligt med sömn de sista dagarna. Det är betydligt svårare att prestera sitt max om man inte är någorlunda utvilad precis som för allt annat.

- Ta med vatten/dryck, någon mat du står dig lite på (bananer, smörgås) och något sött för att få upp blodsockret (choklad, bars). Ät och drick mellan frågorna eller när du känner för det. Jo, du har tid att äta och dricka. Ta inte med dig chips eller "högljudd" mat om du inte har dödslängtan.

- Glöm inte att Europadomstolen och EU-domstolen är helt olika domstolar...

Tack för tipsen! Nu i efterhand när tentan är skriven så tror jag att det gick bra, men känns helt omöjligt att veta Kanske blir omtenta!

För er som diskuterar tentan svarade jag på första frågan att lagstiftningen inte bryter mot RF/EKMR när det kommer till rörelsefrihet och rätten till privatliv men att det som är oförenligt med både RF och EKMR är förbudet mot överklagande. Diskuterade även lex superior och lagprövning.

På andra frågan blev det något luddigt om lagstiftning, ministerstyre etc. etc., throwing everything at the wall to see what sticks kändes det som. Känns som om man kan få poäng för väldigt olika resonemang på denna fråga dock.

Sista frågan tolkade jag det som att de i uppgift 1 ville ha en diskussion kring förhandsavgöranden och vad dessa har för betydelse, på uppgift 2 en diskussion kring kravet på generalitet och beredningskraven i RF. Till sist på uppgift 3 diskuterade jag fördragsbrottstalan på grunden att Sverige bryter mot artikel 19 av FEU, genom att man urholkar domstolarnas funktion och att den lagstiftande och verkställande makten "agerar domstol." Men uppgift 3 kändes lite öppen, känns som att så länge man diskuterar fördragsbrottstalan så spelar det nog inte så stor roll vilken grund man baserar det på.

Tyckte också det var underligt att det inte var någon fråga om TF/YGL! Extra surt när man suttit och verkligen råpluggat på ansvarskedjor, tryckfrihetsbrott och allmänna handlingar haha
Citera
2022-01-13, 13:40
Medlem
Ni som har läst handelsrättslig översiktskurs (Höken) hur tidskrävande ansåg ni denna vara?
Citera
2022-01-14, 03:38
Medlem
Några tips inför skatterätten på SU?
Citera
2022-01-14, 12:23
Medlem
Tja! Är det någon som har tips till processen på SU? Särskilt rättegångsspelet, hur kommer det att gå till? Vilka krav ställs på en? Det känns som en väldigt krävande kurs, uppskattar alla svar jag kan få!
Citera
2022-01-14, 13:06
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phacy
Tja! Är det någon som har tips till processen på SU? Särskilt rättegångsspelet, hur kommer det att gå till? Vilka krav ställs på en? Det känns som en väldigt krävande kurs, uppskattar alla svar jag kan få!
Jag kan skicka anteckningar över PM. Rättegångsspelet är väldigt enkelt och mer av en "kul grej", vissa personer agerar åklagare, andra domare och vissa personer blir vittnen/målsägande. Beroende på roll har du olika mycket att göra inför rättegångsspelet, under rättegångsspelet och efter. Du väljer däremot inte grupp.

Kursen är bra planerad och har bra lärare, men är ändå väldigt svår eftersom ämnet är svårt. Rent allmänt försök att plugga intensivt på vissa smala områden som tenderar att dyka upp på tentan. Med andra ord ska vissa delar av Ekelöf Rättegång läsas översiktligt, medan andra delar ska läsas 2-3 gånger.

När det kommer till tentan består den av 2 stycken 15 poängsfrågor med många inbakade följdfrågor. Upplägget på tentan är inte särskilt pedagogiskt men lärarna har en bestämd uppfattning om hur tentan bör besvaras. När det närmar sig tenta, kolla svarsmall till ordinarie tenta VT20 (2020-04-08).
Citera
2022-01-14, 14:43
Medlem
Vilket lärosäte skall jag välja?

Det står mellan
- Lund
- Uppsala
- Göteborg
- Stockholm

Mitt enda önskemål är att det ska vara så lite obligatoriska moment (läs närvaro) som möjligt.
Jag föredrar frivilliga lektioner och sedan en tenta där man kan visa sina kunskaper.
Varför jag föredrar detta är för att jag arbetar fulltid med juridik.

Mycket tacksam om erfarna kan beskriva hur det såg hur under er utbildning.
Citera
2022-01-14, 15:03
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladertarta
Vad gör du i stället som tentaplugg? Sammanfatta böckerna och repetera seminarier?
Citat:
Ursprungligen postat av zebr
Får man fråga hur du pluggar? Personligen tycker jag ofta man stöter på grejer på gamla tentor som inte riktigt hade koll på oavsett hur bra man har pluggat. Du måste ju verkligen ha en fin studieteknik
Jag brukar fokusera på att försöka närvara vid alla seminarier och föreläsningar, oavsett om de är obligatoriska eller ej. Lärarna förklarar ofta materialet på det sätt som det förväntas att svaren på tentafrågorna ska se ut. Jag tycker det är det som ger bäst avkastning per tidsenhet, trots att vissa tror motsatsen.

Sen brukar jag försöka läsa kurslitteraturen hela vägen igenom en gång (det där med att man ska läsa tre gånger som vissa föreslår har jag aldrig gjort). Förutom att det hjälper till att fästa materialet, så gör det en bekant med kurslitteraturen, så man kan snabbt slå upp sånt man inte helt kommer ihåg, eller något man behöver ge stöd för i sitt svar. Sen kan det variera lite från kurs. I den ganska korta Europarättskursen så tror jag knappt jag öppnade den enorma tegelstenen Europarättens grunder, utan jag läste endast EU-rättslig metod hela vägen igenom en gång. De delar som var viktiga och inte fanns i den boken kom ändå upp under föreläsningar och/eller seminarier.

Detta, kombinerat med de uppgifter man får göra under kursens gång, brukar vara det mest effektiva för mig.

Vad gäller gamla tentor så tittar jag som sagt på en eller ett par av dem för att se hur frågorna ser ut, samt på deras svarsmallar (när de finns tillgängliga) för att se hur svaren ska se ut. Men jag tillbringar inte mycket tid på det, kanske max 10-15 minuter per tenta.

På de tentor man inte får ha någon kurslitteratur med sig så har jag ibland gjort flashcards för att hjälpa till att komma ihåg det viktigaste från den. Det gjorde jag t.ex. för straffrättsdelen på JIKen, för att memorera den flödesschemaliknande processen för att avgöra om något var brottsligt, vad dess steg hette, och vad de innebar.

Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Jag tycker personligen att det är mest givande att göra gamla tentor. Sedan får man såklart göra en rimlighetsbedömning när en fråga dyker upp som inte behandlats under föreläsning eller seminarier ifall man ska plugga på det området också.
Har du hittat en metod som fungerar bra för dig, och i allmänhet ger AB på kurserna, så fortsätt givetvis med den. Det finns ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept.
Citera
2022-01-14, 15:38
Medlem
Citat:
Jag kan skicka anteckningar över PM. Rättegångsspelet är väldigt enkelt och mer av en "kul grej", vissa personer agerar åklagare, andra domare och vissa personer blir vittnen/målsägande. Beroende på roll har du olika mycket att göra inför rättegångsspelet, under rättegångsspelet och efter. Du väljer däremot inte grupp.

Kursen är bra planerad och har bra lärare, men är ändå väldigt svår eftersom ämnet är svårt. Rent allmänt försök att plugga intensivt på vissa smala områden som tenderar att dyka upp på tentan. Med andra ord ska vissa delar av Ekelöf Rättegång läsas översiktligt, medan andra delar ska läsas 2-3 gånger.

När det kommer till tentan består den av 2 stycken 15 poängsfrågor med många inbakade följdfrågor. Upplägget på tentan är inte särskilt pedagogiskt men lärarna har en bestämd uppfattning om hur tentan bör besvaras. När det närmar sig tenta, kolla svarsmall till ordinarie tenta VT20 (2020-04-08).
Tack för tipsen! Tar tacksamt emot anteckningar också, kan dock inte skicka PM.
Citera
2022-01-14, 17:07
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommmten
Vilket lärosäte skall jag välja?

Det står mellan
- Lund
- Uppsala
- Göteborg
- Stockholm

Mitt enda önskemål är att det ska vara så lite obligatoriska moment (läs närvaro) som möjligt.
Jag föredrar frivilliga lektioner och sedan en tenta där man kan visa sina kunskaper.
Varför jag föredrar detta är för att jag arbetar fulltid med juridik.

Mycket tacksam om erfarna kan beskriva hur det såg hur under er utbildning.
Relativt lite obligatorier vid SU, och en massa zoom undervisning plus många förinspelade föreläsningar. Däremot ganska mycket obligatorier på JIK:en och vissa specifika kurser typ straffrätten och processrätten. Ingen aning om andra lärosäten.
Citera
2022-01-14, 22:39
Medlem
Citat:
Relativt lite obligatorier vid SU, och en massa zoom undervisning plus många förinspelade föreläsningar. Däremot ganska mycket obligatorier på JIK:en och vissa specifika kurser typ straffrätten och processrätten. Ingen aning om andra lärosäten.

Du ska ha stort tack! Trevlig helg!

Har vi några andra med erfarenheter, från samma eller andra lärosäten?
Citera
2022-01-15, 10:26
Medlem
ladertartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommmten
Du ska ha stort tack! Trevlig helg!

Har vi några andra med erfarenheter, från samma eller andra lärosäten?
Läser på SU och svarade på en liknande fråga några sidor bak där du kan kolla. Min upplevelse är i alla fall att SU har minst obligatorier när jag jämför med vänner på UU och Lund. Ska läsa CC nu och då är ingen undervisning obligatorisk, bara tenta och uppsatspresentation och -opponering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in