2022-01-17, 14:01
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur mycket strålning utsattes de för då?

Dödlig strålning. Så fort du lämnar jordens magnetfält, då kommer du att behöva ett väldigt tjockt lager av bly.

Har du besökt tandläkaren någon gång? Om du har gjort det, kommer du ihåg den tunga tjocka kragen som du får runt halsen när tandläkaren röntgar dina tänder? Vad tror du är syftet med den tunga och tjocka kragen?
Citera
2022-01-17, 14:03
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Har varit uppe i tråden tidigare. Det behövdes inget tjockt lager av bly. Strålningen var ner än på Jorden men inte större än att det går.

Månlandaren finns dokumenterad och beskriven hur man kontrollerade den. Den hade testats tidigare i samma vakuum miljö under Apollo 9 och Apollo 10.

Likaså datorerna och hur de fungerade. Även programkoden har varit uppe här förut.

Siffran 1% är felaktig och det skedde inte 100% utan incidenter.

Det där är rent skitsnack.
Citera
2022-01-17, 14:04
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
På vilket vis anser du att dator från denna tid är så värdelösa att de inte skulle klara jobbet?
Vad har det för betydelse att datorn då är sämre än en miniräknare idag?
Rätt många datorer idag är bra mycket bättre än den teknik som användes för att dekryptera Enigma, betyder det då också att man faktiskt aldrig har dekrypterat Enigma? Jag menar stenåldersteknik från WWII...

Stenåldersteknik eller inte, finns många saker i vår omgivning som är väldigt avancerade trots att de skapades för oerhört länge sedan. Tror du man byggde flera versioner av t.ex. Abu Simbel för att till slut få solstrålarna att träffa exakt så som de var tänkt att göra? Fanns inte riktigt miniräknare så som vi känner dem idag så har det inte hänt för att tekniken är bättre idag?

Så skippa din tekniknoja, det spelar ingen som helst roll vad datorer på den tiden hade för kapacitet mot idag.

Det är en dator från 1969. Jag upprepar igen, från 1969.
Citera
2022-01-17, 14:05
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kolla, vi fick svar:

Verkar som Van Allen-bältena inte utgjorde något större problem.

Det där stämmer inte, tyvärr. Fast du får gärna inbilla dig det.
Citera
2022-01-17, 14:07
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Räkna ut det själv med den info du redan fått om sånt i tråden + info du kan googla fram om Webbs brännvidd och avstånd till månen.

DU har ju bevisbördan när DU påstår att den borde kunna se t ex en bil på månen.

Nej, jag behöver inte bevisa något. Däremot behövs det nyare fotografier som kan bekräfta månlandningen.
Citera
2022-01-17, 14:16
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Vad sägs om hjulspåren från månbilen? Den har ju trots allt åkt en sträcka.
Dessa är om möjligt ännu svårare att se, de är visserligen långa, men de är smala... Men gläd dig, allt detta syna från rymden via de satelliter som går i omloppsbana runt månen och bilder finns att studera. Fast de satelliterna är kanske också påhittade?
Citera
2022-01-17, 14:20
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Gjorde du verkligen det?
Ja.

Citat:
När argumenten tar slut, då tar känsloargumenten över istället. Svara på frågan istället, hur överlevde astronauterna den höga strålningen utan ett tjockt lager av bly som skydd?
Det rör sig om en exponering under en mycket kort tid, det dödar ingen. Det är ju inte så att de parkerar där och väntar på att dö. Det är som när du sveper ett finger genom en ljuslåga, det går utmärkt utan att bli skadad. Stanna med fingret en minut så blir det sämre.

Citat:
1% var sannolikheten som någon ingenjör nämnde i en dokumentär, som själv var inblandad i Apolloprogrammet.
Jaha, och du tror att man satsade miljarder och åter miljarder på ett projekt man trodde man hade 1% chans att klara av? Jag är rätt säker på att man var bra nära 100% i sina kalkyler innan man ens försökte.

Citat:
Du antar fel. Fast upplys mig gärna. Hur stark var datorn som tog den första människan till Månen?
Vad spelar det för roll? Den var till för att ge astronauterna beräkningsstöd. Det behövs inte mycket än en vanliga modern miniräknare till det och datorn var i paritet med en enkel sådan.
Citera
2022-01-17, 14:22
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Dessa är om möjligt ännu svårare att se, de är visserligen långa, men de är smala... Men gläd dig, allt detta syna från rymden via de satelliter som går i omloppsbana runt månen och bilder finns att studera. Fast de satelliterna är kanske också påhittade?

Då återstår frågan, var är fotografierna?
Citera
2022-01-17, 14:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Dödlig strålning. Så fort du lämnar jordens magnetfält, då kommer du att behöva ett väldigt tjockt lager av bly.

Har du besökt tandläkaren någon gång? Om du har gjort det, kommer du ihåg den tunga tjocka kragen som du får runt halsen när tandläkaren röntgar dina tänder? Vad tror du är syftet med den tunga och tjocka kragen?

Hur vet du det? Varifrån har du fått uppgifterna?

Är det röntgenstrålning alltså, som hos tandläkaren?
Citera
2022-01-17, 14:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det där stämmer inte, tyvärr. Fast du får gärna inbilla dig det.

Hur vet du det?
Citera
2022-01-17, 14:31
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Då återstår frågan, var är fotografierna?
Google är din vän...

Bland anant här, men det finns bättre, så du får utnyttja din vän om dessa inte duger!

https://www.nasa.gov/mission_pages/LRO/news/apollo-sites.html
Citera
2022-01-17, 14:33
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ja.

Och det garanterar att de verkligen landade på Månen? Jag såg en alieninvasion på tv också, och om jag har sett det på TV, då måste det ha hänt på rikligt.

Här är en stillbild från det jag såg på tv:

https://static.wikia.nocookie.net/independence-day/images/8/80/City_Destroyer.jpg/revision/latest?cb=20130319212143

Ser du problemet med ditt resonemang här?

Citat:
Det rör sig om en exponering under en mycket kort tid, det dödar ingen. Det är ju inte så att de parkerar där och väntar på att dö. Det är som när du sveper ett finger genom en ljuslåga, det går utmärkt utan att bli skadad. Stanna med fingret en minut så blir det sämre.

Då återstår frågan, hur länge befann sig astronauterna utanför jordens magnetfält? Hur länge befann de sig på Månen? Definiera "exponering under en mycket kort tid", pratar vi om några minuter eller några timmar innan deras hälsa äventyras?

Citat:
Jaha, och du tror att man satsade miljarder och åter miljarder på ett projekt man trodde man hade 1% chans att klara av? Jag är rätt säker på att man var bra nära 100% i sina kalkyler innan man ens försökte.

Man gjorde det för första gången, och året var 1969. Jag upprepar med teknik från 1969.

Citat:
Vad spelar det för roll? Den var till för att ge astronauterna beräkningsstöd. Det behövs inte mycket än en vanliga modern miniräknare till det och datorn var i paritet med en enkel sådan.

Att landa på Månen för första gången, kräver nog lite mer än en miniräknare. Och 1969 fanns det inte sådan datorkapacitet för ett sådant avancerat uppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in