Citat:
Ursprungligen postat av
Mongoprofeten
Ställ den frågan till dig själv. Jag är rätt säker på att du inte var där när första människan (förmodligen) landade på Månen 1969.
Du glömmer dock en sak, det gjordes med en dator som knappt är mer avancerad än den enklaste miniräknaren idag. Astronauterna överlevde väldigt stark strålning mellan Jorden och Månen utan ett tjockt lager av bly (som skydd).
Man lyckades landa och lyfta med en månlandare som var väldigt svår att styra, i en helt okänd miljö för första gången dessutom:
https://m.youtube.com/watch?v=tUJDbj9Vp5w
Allt detta skedde med stenåldersteknik från 1969, och för första gången någonsin i mänsklighetens historia. Sannolikheten att det här uppdraget skulle fungera helt felfritt var på knappt 1%. Dock så lyckades uppdraget till 100%. Det är inget annat än ett mirakel.
Jag upprepar igen, året var 1969. Tänk efter vilken teknik vi hade då. Det vore konstigt om man inte ställde kritiska frågor, och krävde nyare bevis på att det verkligen har inträffat 1969.
På vilket vis anser du att dator från denna tid är så värdelösa att de inte skulle klara jobbet?
Vad har det för betydelse att datorn då är sämre än en miniräknare idag?
Rätt många datorer idag är bra mycket bättre än den teknik som användes för att dekryptera Enigma, betyder det då också att man faktiskt aldrig har dekrypterat Enigma? Jag menar stenåldersteknik från WWII...
Stenåldersteknik eller inte, finns många saker i vår omgivning som är väldigt avancerade trots att de skapades för oerhört länge sedan. Tror du man byggde flera versioner av t.ex. Abu Simbel för att till slut få solstrålarna att träffa exakt så som de var tänkt att göra? Fanns inte riktigt miniräknare så som vi känner dem idag så har det inte hänt för att tekniken är bättre idag?
Så skippa din tekniknoja, det spelar ingen som helst roll vad datorer på den tiden hade för kapacitet mot idag.