2022-01-14, 13:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Pengar saknas inte. Det är jag HELT säker på.
Hur kan du vara säker på det? Tror du bara spekulerar nu. Sjukt mycket dyrare att åka till månen och uppenbart har man inte ansett det är värt kostnaden för att få hem mera mångrus.
Citera
2022-01-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Ställ den frågan till dig själv. Jag är rätt säker på att du inte var där när första människan (förmodligen) landade på Månen 1969.

Du glömmer dock en sak, det gjordes med en dator som knappt är mer avancerad än den enklaste miniräknaren idag. Astronauterna överlevde väldigt stark strålning mellan Jorden och Månen utan ett tjockt lager av bly (som skydd).

Man lyckades landa och lyfta med en månlandare som var väldigt svår att styra, i en helt okänd miljö för första gången dessutom:

https://m.youtube.com/watch?v=tUJDbj9Vp5w

Allt detta skedde med stenåldersteknik från 1969, och för första gången någonsin i mänsklighetens historia. Sannolikheten att det här uppdraget skulle fungera helt felfritt var på knappt 1%. Dock så lyckades uppdraget till 100%. Det är inget annat än ett mirakel.

Jag upprepar igen, året var 1969. Tänk efter vilken teknik vi hade då. Det vore konstigt om man inte ställde kritiska frågor, och krävde nyare bevis på att det verkligen har inträffat 1969.

Har varit uppe i tråden tidigare. Det behövdes inget tjockt lager av bly. Strålningen var ner än på Jorden men inte större än att det går.

Månlandaren finns dokumenterad och beskriven hur man kontrollerade den. Den hade testats tidigare i samma vakuum miljö under Apollo 9 och Apollo 10.

Likaså datorerna och hur de fungerade. Även programkoden har varit uppe här förut.

Siffran 1% är felaktig och det skedde inte 100% utan incidenter.
Citera
2022-01-14, 13:47
Medlem
Alonens avatar
Astronauternas astronaut John Young (1930-2018) gjorde 6 uppdrag. Gemini x 2, Apollo x 2, och Shuttle x 2.

Han sade, ”rymdresor har två stora problem, tyngdlöshet och byråkrati…”

Han fortsatte ”utan byråkratin, hade vi redan varit på Mars…”
Citera
2022-01-14, 14:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Allt han säger är att dom inte kan ta sig dit idag, att dom "destroyed that technology" och att det är en "painful process" att bygga upp den igen.

Han säger inte att dom inte var på månen på 1960-talet.

Han säger ju istället faktiskt att de HAR varit på månen..
I'd go to the moon in a nanosecond.
The problem is we don't have that technology to do that anymore.
We used to but we destroyed that technology and it's a painful process to build it back again.

lite senare i samma tal - rörande att resa till mars:

The first step should be going back to the moon.
– going back to the moon...
Citera
2022-01-14, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Astronauternas astronaut John Young (1930-2018) gjorde 6 uppdrag. Gemini x 2, Apollo x 2, och Shuttle x 2.

Han sade, ”rymdresor har två stora problem, tyngdlöshet och byråkrati…”

Han fortsatte ”utan byråkratin, hade vi redan varit på Mars…”
Trump erbjöd NASA obegränsad ekonomi om dom kunde landa astronauter på Mars.
"Det kan vi inte" blev svaret.
Dom var inte ens villiga att FÖRSÖKA, trots obegränsat med pengar.
Citera
2022-01-14, 14:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ja?

Jag tyckte det var bra att du klargjorde att vi har varit på månen! Det är viktigt att förklara det för somliga häri tråden som verkar ha problem att förstå det.
Citera
2022-01-14, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag tyckte det var bra att du klargjorde att vi har varit på månen! Det är viktigt att förklara det för somliga häri tråden som verkar ha problem att förstå det.
Ett tips:
Om du verkligen vill att folk ska tro på att amerikanarna hoppade runt på månen på 1900-talet, sluta då att skriva i tråden.
Alla nyfikna ungdomar som växer upp idag kommer ta reda på hur det ligger så småningom, och varje bumpning av tråden kommer skynda på förloppet.

Om man inte kan vinna en diskussion är det bättre att inte ha den.
Citera
2022-01-14, 14:36
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ett tips:
Om du verkligen vill att folk ska tro på att amerikanarna hoppade runt på månen på 1900-talet, sluta då att skriva i tråden.
Alla nyfikna ungdomar som växer upp idag kommer ta reda på hur det ligger så småningom, och varje bumpning av tråden kommer skynda på förloppet.

Men det vet alla vi har varit där! Det har vi lyckats bevisa här otaliga gånger i den tråd. Ingenting som de som inte tro vi har landat på månen har vunnit gehör, det är så fall konstigt att det inte har kommit fram.
Citera
2022-01-14, 14:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ett tips:

Aha - du menar att du med dina citat bevisar det själv. Ja inte mig emot men ibland verkar du både förvirrad och otydlig med att du vill förtydliga att vi varit där - men just Donald Pettit är ju ett bra exempel för att klargöra att nästa resa handlar om att återvända dit.

Några ungdomar som tvivlar på att vi landade på månen under 60-talet har jag dock aldrig stött på så de kommande generationerna är knappast något jag oroar mig för - värre verkar det vara med vissa här i tråden..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-01-14 kl. 14:49.
Citera
2022-01-14, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Aha - du menar att du med dina citat bevisar det själv. Ja inte mig emot men ibland verkar du både förvirrad och otydlig med att du vill förtydliga att vi varit där - men just Donald Pettit är ju ett bra exempel för att klargöra att nästa resa handlar om att återvända dit.
Om du vill fortsätta påskynda uppvaknandet så kan jag inte göra något åt det.
Jag kan ju inte hindra dig från att så tvivel angående månlandningarna.
Citera
2022-01-14, 14:57
Medlem
Alonens avatar
Månen å Mars…

Mars-resor…

Resor till Mars medför enorma besvär. Det är ju långt dit, en radiosignal behöver flera minuter på sig. (6-20 min någonstans beroende på läge i omloppsbanan).

En resa tar minst sex månader - enkel biljett. (Tänk all mat som går åt…)

De frågade en gång astronauten John Young vad som var värst med månresorna, han svarade - trängseln!

”Tänk dig tre man inspärrade på en toalett i 14 dagar…”
Senast redigerad av Alonen 2022-01-14 kl. 14:59.
Citera
2022-01-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Ställ den frågan till dig själv. Jag är rätt säker på att du inte var där när första människan (förmodligen) landade på Månen 1969.

Du glömmer dock en sak, det gjordes med en dator som knappt är mer avancerad än den enklaste miniräknaren idag. Astronauterna överlevde väldigt stark strålning mellan Jorden och Månen utan ett tjockt lager av bly (som skydd).

Man lyckades landa och lyfta med en månlandare som var väldigt svår att styra, i en helt okänd miljö för första gången dessutom:

https://m.youtube.com/watch?v=tUJDbj9Vp5w

Allt detta skedde med stenåldersteknik från 1969, och för första gången någonsin i mänsklighetens historia. Sannolikheten att det här uppdraget skulle fungera helt felfritt var på knappt 1%. Dock så lyckades uppdraget till 100%. Det är inget annat än ett mirakel.

Jag upprepar igen, året var 1969. Tänk efter vilken teknik vi hade då. Det vore konstigt om man inte ställde kritiska frågor, och krävde nyare bevis på att det verkligen har inträffat 1969.

På vilket vis anser du att dator från denna tid är så värdelösa att de inte skulle klara jobbet?
Vad har det för betydelse att datorn då är sämre än en miniräknare idag?
Rätt många datorer idag är bra mycket bättre än den teknik som användes för att dekryptera Enigma, betyder det då också att man faktiskt aldrig har dekrypterat Enigma? Jag menar stenåldersteknik från WWII...

Stenåldersteknik eller inte, finns många saker i vår omgivning som är väldigt avancerade trots att de skapades för oerhört länge sedan. Tror du man byggde flera versioner av t.ex. Abu Simbel för att till slut få solstrålarna att träffa exakt så som de var tänkt att göra? Fanns inte riktigt miniräknare så som vi känner dem idag så har det inte hänt för att tekniken är bättre idag?

Så skippa din tekniknoja, det spelar ingen som helst roll vad datorer på den tiden hade för kapacitet mot idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in