2021-09-06, 20:08
Medlem
FB-Wannabes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis
Mörka tornet-serien tycker jag är jävligt bra. Dels för att de skrevs under hela hans karriär, dels för att både karaktärer och vissa uttryck/företeelser återkommer i andra böcker. Det skapar en känsla av ett parallellt universum, gör upplevelsen större och höjer upplevelsen i de andra böckerna imho. Också intressant att se hur hans stil och språk utvecklats över tid. Sen ballar han ur lite grann mot slutet av serien men tycker ändå det funkar. King är dock något av en husgud för mig så kan vara att jag ger honom lite för mycket slack här.

Läser helst på engelska, framförallt vissa tidiga översättningar till svenska blir riktigt lökiga och tappar mycket av den ursprungliga känslan.

Kan inte annat än att hålla med! Till och med dom 2? "sidohistorierna" var bra.

Om man sedan vill nämna något bottennapp skulle jag välja Signal
Citera
2021-09-30, 18:13
Medlem
Den om Kennedy och Salems lot staden som försvann är mega bra. Älskade langoljörerna och tommyknockers.
Citera
2022-01-17, 11:22
Medlem
volvo 240s avatar
Är det någon som vet när nästa roman om Jack Sawyer kan tänkas komma? DDen första var ju Talismanen som kom 1986 och den andra Svarta Huset från 2001 om jag minns rätt. Hörde någonstans att en tredje ska vara påväg. Han skriver ju dessa tillsammans med Peter Straub som även han är en bra skräckförfattare. Den nyaste av King jag läste var Institutet som höll en riktigt bra klass.
Citera
2022-01-17, 11:24
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-Wannabe
Kan inte annat än att hålla med! Till och med dom 2? "sidohistorierna" var bra.

Om man sedan vill nämna något bottennapp skulle jag välja Signal
Nej herregud Cell eller Signal är ju riktigt bra. Han kan ju skriva zombie-akopalyps med, fast med en intressant stil som gör den rätt unik.
Citera
2022-01-17, 11:27
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Är det någon som vet när nästa roman om Jack Sawyer kan tänkas komma? DDen första var ju Talismanen som kom 1986 och den andra Svarta Huset från 2001 om jag minns rätt. Hörde någonstans att en tredje ska vara påväg. Han skriver ju dessa tillsammans med Peter Straub som även han är en bra skräckförfattare. Den nyaste av King jag läste var Institutet som höll en riktigt bra klass.

Själv lyssnar jag på Billy Summers just nu. Är inte direkt imponerad och uppläsaren är rätt kass också.
Citera
2022-01-17, 11:29
Medlem
Hackenbush55s avatar
Har ni inte läst "the long walk" så läs den. Otroligt bra. Det var när han skrev under pseudonymen Rickard Backman.
Citera
2022-01-17, 11:34
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Läser ni hans böcker på engelska eller svenska?
Kan jag hitta de på www.legimus.se som är en statlig sida för oss osm är blinda och synskadade med över 100.000 titlar. Då blir det engelska om den finns inläst på originalspråket. Man får ju sliksom det som King intenderade när han skrev direkt itll sig och inte någons tolkning av det. Kan bli väldigt konstigt ibland Så hittar du de på engelska så ta det. Kanske går att hitta på div antikvariat oc/eller Tradera. på den sistnämnda kan man ibland hitta ljudböcker på engelska med om du gillar att läsa via att lyssna.
Citera
2022-01-17, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar

Själv lyssnar jag på Billy Summers just nu. Är inte direkt imponerad och uppläsaren är rätt kass också.

https://www.goodreads.com/book/show/56852407-billy-summers?from_search=true&from_srp=true&qid=zoR4T2e YEL&rank=1
Citera
2022-02-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Vad tyckte ni är inne om boken institutet? Jag tycker den hade en riktigt intressant premiss och lite lagom övernaturlig också där människor som greken och Gladys riktigt avskyr man ju även kärringen som driver skiten men har riktigt bra kommer säkert göra film på

Gillade den. En av få King böcker jag läst där han inte fuckade upp slutet...
Citera
2022-02-18, 17:57
Medlem
Jag läste nyligen ut en av Kings senaste böcker: Billy Summers.

Det är en thriller, utan skräck- eller fantasy-inslag. Som vanligt är King en fantastisk berättare och första 2/3 av boken är jättebra och spännande. Men när slutet närmar sig och han skall knyta ihop det får jag känslan av hafsverk. Jag tycker att många King-böcker de senaste åren har varit sådana. Men det kanske är jag som har för höga förväntningar. Det var fortfarande en väldigt bra berättelse.
Citera
2022-02-18, 18:32
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag läste nyligen ut en av Kings senaste böcker: Billy Summers.

Det är en thriller, utan skräck- eller fantasy-inslag. Som vanligt är King en fantastisk berättare och första 2/3 av boken är jättebra och spännande. Men när slutet närmar sig och han skall knyta ihop det får jag känslan av hafsverk. Jag tycker att många King-böcker de senaste åren har varit sådana. Men det kanske är jag som har för höga förväntningar. Det var fortfarande en väldigt bra berättelse.

Tyvärr riktigt dåligt enligt mig. Standardupplägg med soldat som blir hitman och med tillhörande moraliska utmaningar. Äh inte bra tycker jag.

Kungen är inte alls i sitt gamla slag längre. Det enda som fick det att kittla till var referensen till Overlook Hotel men annars en vanlig thriller-historia.
Citera
2022-02-18, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Tyvärr riktigt dåligt enligt mig. Standardupplägg med soldat som blir hitman och med tillhörande moraliska utmaningar. Äh inte bra tycker jag.

Kungen är inte alls i sitt gamla slag längre. Det enda som fick det att kittla till var referensen till Overlook Hotel men annars en vanlig thriller-historia.
Jag förstår vad du menar och håller med till viss del.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in