2021-03-26, 07:14
Medlem
Tribe^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickySpanish
Ja, jag har inga klagomål på det, den var jättebra skriven, men jag hade liksom en förväntan på själva hunden som inte uppfylldes. Antagligen för att Cujo ser ut som en övernaturlig best på filmaffischen (men jag har inte sett filmen) .

Ber om ursäkt var otydlig när jag citerade, menade ”On Writing” och Cujo är inte heller någon favorit för mig tillhör definitivt inte dom böckerna av King jag läser om och om igen.
Citera
2021-04-11, 17:57
Medlem
Jaha... då har jag till sist läst ut Rasande Rose. Det tog några omgångar. Den dög. Gillade El Tjuro grande.
Som King själv beskrev boken - "trying too hard" så det blev lite för mycket ibland. Huvudpersonens
make är så genomrutten och ond att kändes lite fånigt.
Nåja, utläst, och att läsa en bok är bättre än att inte läsa alls.

Nu har jag bara(förslag på vilken jag ska läsa härnäst?) Duma key, Benrangel, Drakens ögon och Signal kvar. Sen är allt slut. Frossade loss på Bokbörsen och köpte merparten av allt King gjort som finns på svenska.

Dessa har jag avsiktligt skippat tills vidare... Knackarna, Stark, Dolores Claiborne, Sömnlös, Flicka som älskade Tom Gordon, Svarta huset(tyckte Talisman var skit), From a Buick 8, Liseys berättelse samt hela... ja HELA Mörka tornetserien.

Med rätt motivation och morot kan jag bli övertygad att köpa resten så sluta jiddra och börja trolla.
Citera
2021-04-19, 15:35
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Edward
Nu har jag bara(förslag på vilken jag ska läsa härnäst?) Duma key, Benrangel, Drakens ögon och Signal kvar. Sen är allt slut. Frossade loss på Bokbörsen och köpte merparten av allt King gjort som finns på svenska.

Läste Duma Key nyligen, och gillade den. Den är lite lätt nostalgisk i början, men mot slutet blir det mer King:ska övernaturligheter. Väl värd att läsa.
Citera
2021-04-19, 18:00
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Läste Duma Key nyligen, och gillade den. Den är lite lätt nostalgisk i början, men mot slutet blir det mer King:ska övernaturligheter. Väl värd att läsa.

Är det den som utspelar sig i Florida?
Citera
2021-04-19, 20:04
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Är det den som utspelar sig i Florida?

Ja, på en liten ö utanför någonstans. Vacker, stämningsfull och rätt hemsk i slutet. Klassisk King, m a o.
Citera
2021-04-19, 20:10
Medlem
christine är mkt bra. sjukt fin bil i filmen

Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Du skall läsa hans tidigare böcker:
Varsel
Carrie
Cujo
Eldfödd
Död zon
Jurtjyrkogården
Christine
Det
Citera
2021-05-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Ja, de böckerna är ganska tidiga, skrivna på 1970-talet. Jag skulle rekommendera att du fortsätter med böcker från samma tidsperiod. Varsel och Cujo är två av de bästa från den tiden, och jag skulle även vilja föreslå Död zon och Eldfödd.

Tack för tipsen.
Cujo och eldfödd var bra, övriga två läsvärda men mindre bra.

Fler tips?
Citera
2021-05-17, 09:36
Medlem
volvo 240s avatar
Vad tyckte ni är inne om boken institutet? Jag tycker den hade en riktigt intressant premiss och lite lagom övernaturlig också där människor som greken och Gladys riktigt avskyr man ju även kärringen som driver skiten men har riktigt bra kommer säkert göra film på
Citera
2021-08-12, 14:19
Medlem
volvo 240s avatar
Har ingen läst ngt i sommar? Jag har iaf läst törnrosor som faller påå allt tjat om män män män män och hur hemska dessa är. och att han inte mindre än tre gånger alla helt onödiga för handlingen är respektlös mot president Trump. Den hade en intressant premiss men King och King bajsade bort det. Läs hellre institutet isåfall.
Citera
2021-08-25, 06:41
Bannlyst
Läser ni hans böcker på engelska eller svenska?
Citera
2021-09-06, 19:18
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Har ingen läst ngt i sommar? Jag har iaf läst törnrosor som faller påå allt tjat om män män män män och hur hemska dessa är. och att han inte mindre än tre gånger alla helt onödiga för handlingen är respektlös mot president Trump. Den hade en intressant premiss men King och King bajsade bort det. Läs hellre institutet isåfall.

Törnrosor orkade jag igenom lite mer än halvvägs innan jag gav upp. Det händer ju ingenting. Makalöst tråkig bok. Gissar att King jr fick för mycket att säga till om.
Citera
2021-09-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Edward

Dessa har jag avsiktligt skippat tills vidare... Knackarna, Stark, Dolores Claiborne, Sömnlös, Flicka som älskade Tom Gordon, Svarta huset(tyckte Talisman var skit), From a Buick 8, Liseys berättelse samt hela... ja HELA Mörka tornetserien.

Med rätt motivation och morot kan jag bli övertygad att köpa resten så sluta jiddra och börja trolla.

Mörka tornet-serien tycker jag är jävligt bra. Dels för att de skrevs under hela hans karriär, dels för att både karaktärer och vissa uttryck/företeelser återkommer i andra böcker. Det skapar en känsla av ett parallellt universum, gör upplevelsen större och höjer upplevelsen i de andra böckerna imho. Också intressant att se hur hans stil och språk utvecklats över tid. Sen ballar han ur lite grann mot slutet av serien men tycker ändå det funkar. King är dock något av en husgud för mig så kan vara att jag ger honom lite för mycket slack här.

Läser helst på engelska, framförallt vissa tidiga översättningar till svenska blir riktigt lökiga och tappar mycket av den ursprungliga känslan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in