2024-12-23, 22:52
Medlem
Boken Mardrömmar var väldigt bra tycker jag.
Första novellen Langoljärerna är lätt 10/10.
Solhunden som är den sista nämns knappt i tråden så därför nämner jag den. Alla novellerna är bra.
Citera
2025-01-05, 20:59
Moderator
Rassas avatar
Här har man läst Institutet, Holly, Outsidern. Riktigt stabila och bra (Institutet och Outsidern jävligt bra). Och så sitter jag här och plöjer novellerna i ”Så du vill ha det riktigt mörkt.”

Gubben måste ju vara riktigt trött. Dessa berättelser har han hittat längst ner i skrivbordslådan, piffat upp dom lite och skickat in dom i en samling som andas desperation. Jag dör snart, kan jag publicera några noveller jag skrev som 18-åring? Klart jag kan, vilket bokförlag skulle säga nej?
Citera
2025-01-15, 22:21
Medlem
Drakens Ögon
En medeltida berättelse som jag kan rekomendera att ni läser för era 10-15 åringar. De kommer älska denna om en kung som blir förgiftad och arvingen som blir ditsatt oskyldig för mordet. Spännande och språket är anpassat för de yngre.
Citera
2025-01-22, 13:39
Medlem
Har nu läst klart Outsidern samt Institutet.

Hade först lite svårt att komma igång med Institutet. Jag gillade inledningen som handlade om Tim (nattvandraren). Sedan var det väl lite segt när det väl började handla om själva Institutet. Men fastnade ändå ganska snabbt, för jag blev nyfiken över vad som hände där och hur det skulle sluta. Senare blev jag djupt berörd, speciellt över slutet. King skriver inte alltid bra slut, och jag kan bli besviken emellanåt. Även om resten av boken är bra. Men här lyckades han med slutet, och jag hade inte förväntat mig att bli så pass känslomässigt berörd.

Outsidern lät intressant, och jag brukar gilla böcker om kriminalfall (både verkliga fall och skönlitteratur i form av deckare och thrillers). Jag gillade dessutom Holly i Mr Mercedes-serien, så trodde det skulle bli kul att läsa mer av henne. Blev inte besviken på Holly, däremot var boken inte riktigt vad jag hade förväntat mig.

Har nu inte många böcker kvar av King att läsa. Har framförallt Törnrosor, Joyland, Colorado Kid, Billy Summers, Holly, Väckelse, Så du vill ha det mörkare, En saga (Fairytale), vissa böcker i Mörka Tornet-serien och Elevation kvar. Somliga verkar vara svåra att få tag på med svensk översättning (gäller väl främst Elevation och Colorado Kid). Får se om jag läser dem på engelska senare, somliga verkar föredra King på engelska. Holly, Billy Summers samt Så du vill ha det mörkare är vad som lockar mest just nu. Så ska försöka läsa dem under de kommande veckorna.
Senast redigerad av Amberfly 2025-01-22 kl. 14:07.
Citera
2025-01-22, 18:14
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Har nu läst klart Outsidern samt Institutet.

Hade först lite svårt att komma igång med Institutet. Jag gillade inledningen som handlade om Tim (nattvandraren). Sedan var det väl lite segt när det väl började handla om själva Institutet. Men fastnade ändå ganska snabbt, för jag blev nyfiken över vad som hände där och hur det skulle sluta. Senare blev jag djupt berörd, speciellt över slutet. King skriver inte alltid bra slut, och jag kan bli besviken emellanåt. Även om resten av boken är bra. Men här lyckades han med slutet, och jag hade inte förväntat mig att bli så pass känslomässigt berörd.

Outsidern lät intressant, och jag brukar gilla böcker om kriminalfall (både verkliga fall och skönlitteratur i form av deckare och thrillers). Jag gillade dessutom Holly i Mr Mercedes-serien, så trodde det skulle bli kul att läsa mer av henne. Blev inte besviken på Holly, däremot var boken inte riktigt vad jag hade förväntat mig.

Har nu inte många böcker kvar av King att läsa. Har framförallt Törnrosor, Joyland, Colorado Kid, Billy Summers, Holly, Väckelse, Så du vill ha det mörkare, En saga (Fairytale), vissa böcker i Mörka Tornet-serien och Elevation kvar. Somliga verkar vara svåra att få tag på med svensk översättning (gäller väl främst Elevation och Colorado Kid). Får se om jag läser dem på engelska senare, somliga verkar föredra King på engelska. Holly, Billy Summers samt Så du vill ha det mörkare är vad som lockar mest just nu. Så ska försöka läsa dem under de kommande veckorna.

Törnrosor tröttnade jag på ungefär halvvägs. Det hände ingenting. Så du vill ha det mörkare hade väl ett par noveller som var ok. En saga (Fairytale) var klart läsvärd, läste den på svenska först och är halvvägs igenom den på engelska. Många hävdar att dom hellre läser på originalspråk men jag tar hellre en bra översättning. Det finns ord på engelska jag måste kolla upp och då tappar jag flytet.
Citera
2025-01-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Törnrosor tröttnade jag på ungefär halvvägs. Det hände ingenting. Så du vill ha det mörkare hade väl ett par noveller som var ok. En saga (Fairytale) var klart läsvärd, läste den på svenska först och är halvvägs igenom den på engelska. Många hävdar att dom hellre läser på originalspråk men jag tar hellre en bra översättning. Det finns ord på engelska jag måste kolla upp och då tappar jag flytet.

Det finns folk som säger att åtminstone vissa av de svenska översättningarna av Kings böcker är usla. Andra påstår att originalspråk överlag är bättre. Jag har inte läst på både svenska och engelska, så har inte direkt koll på det. Har läst några böcker på engelska (av andra författare). Även om jag är rätt bra på engelska, och kan ofta förstå sammanhanget även om jag inte förstår vissa enstaka ord, så är det ändå rätt skönt att läsa på svenska. Får se hur jag gör med Colorado Kid.

Hittade till slut En Saga (Fairytale) på svenska. Tänkte först köpa och såg bara på engelska, men ett bibliotek i min kommun har den på svenska. Så lånar.

Rent överlag så tycker jag att novellsamlingarna är rätt varierande. Det är bättre med de så kallade kortromanerna (4 st i en samling, som nattsvart, stjärnlöst, Mardrömmar och Blod säljer). Men jag är intresserad av Skallerormar - en uppföljare till Kingklassikern Cujo. Den finns i Så du vill ha det mörkare. Men kan lika gärna läsa resten också.

Just Törnrosor verkar inte så intressant för min del. Dessutom läste jag en annan bok om sömn (Sömnlös),och det är en av få King-böcker jag verkligen inte klarar av. Men förr eller senare kanske jag ger boken en chans ändå.
Citera
2025-01-24, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Det finns folk som säger att åtminstone vissa av de svenska översättningarna av Kings böcker är usla. Andra påstår att originalspråk överlag är bättre. Jag har inte läst på både svenska och engelska, så har inte direkt koll på det. Har läst några böcker på engelska (av andra författare). Även om jag är rätt bra på engelska, och kan ofta förstå sammanhanget även om jag inte förstår vissa enstaka ord, så är det ändå rätt skönt att läsa på svenska. Får se hur jag gör med Colorado Kid.

Hittade till slut En Saga (Fairytale) på svenska. Tänkte först köpa och såg bara på engelska, men ett bibliotek i min kommun har den på svenska. Så lånar.

Rent överlag så tycker jag att novellsamlingarna är rätt varierande. Det är bättre med de så kallade kortromanerna (4 st i en samling, som nattsvart, stjärnlöst, Mardrömmar och Blod säljer). Men jag är intresserad av Skallerormar - en uppföljare till Kingklassikern Cujo. Den finns i Så du vill ha det mörkare. Men kan lika gärna läsa resten också.

Just Törnrosor verkar inte så intressant för min del. Dessutom läste jag en annan bok om sömn (Sömnlös),och det är en av få King-böcker jag verkligen inte klarar av. Men förr eller senare kanske jag ger boken en chans ändå.

Roligt med reflektioner kring översättningen. Något jag brinner för. Har tidigare kommenterat det i tråden.

Min åsikt är att de äldre King-böckerna stundtals har en lite svårare engelska (slang och uttryck m.m.) att förstå än böcker från ca 2010 och framåt.

Jag har inte haft några större problem att läsa senare årens böcker på originalspråket.

Å andra sidan är översättningarna av de äldre King-böckerna (oftast) mycket dåliga. Så man befinner sig i en dålig sits. Den riktiga "King-känslan" förmedlas inte när man läser äldre översättningar.
Citera
2025-01-24, 13:23
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Boken Mardrömmar var väldigt bra tycker jag.
Första novellen Langoljärerna är lätt 10/10.
Solhunden som är den sista nämns knappt i tråden så därför nämner jag den. Alla novellerna är bra.

Är det i den biblioteksdetektiven finns?

Biblioteksdetektiven tycker jag är en rätt underskattad berättelse. Rätt episk superskurk i den.
Och den riktigt obehaglig scen där ett en anal våldtäkt på en pojke beskrivs ur pojkens perspektiv.
Citera
2025-01-25, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Roligt med reflektioner kring översättningen. Något jag brinner för. Har tidigare kommenterat det i tråden.

Min åsikt är att de äldre King-böckerna stundtals har en lite svårare engelska (slang och uttryck m.m.) att förstå än böcker från ca 2010 och framåt.

Jag har inte haft några större problem att läsa senare årens böcker på originalspråket.

Å andra sidan är översättningarna av de äldre King-böckerna (oftast) mycket dåliga. Så man befinner sig i en dålig sits. Den riktiga "King-känslan" förmedlas inte när man läser äldre översättningar.

Vill minnas att jag har sett det tidigare i tråden, ska kolla när jag har kommenterat klart. Men har även sett det på andra diskussionsforum samt märkt av det när jag har diskuterat med folk irl. Gäller även vissa andra författare vars böcker ges ut på engelska i originalspråk. Jag råkar bara vara dålig på att läsa böcker på engelska, blir mer nyhetsartiklar, diskussionsforum etc på engelska istället.

Får pröva att läsa några böcker på engelska så att jag kan jämföra med de svenska översättningarna. Men Liseys berättelse (Lisey's story) som jag hade svårt för även på svenska, just för att Lisey och hennes man hade ett särskilt språk. Vill minnas att jag periodvis tyckte det var rörigt, och svårt att veta om något inträffade i verkligheten eller om det är fantasier. Just för att det är skrivet på ett speciellt sätt. Är inte säker på att jag därför skulle ha lättare att förstå boken på engelska. Kan pröva att läsa några av de senare böckerna på engelska, har några som jag vill läsa ändå.
Citera
2025-01-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Är det i den biblioteksdetektiven finns?

Biblioteksdetektiven tycker jag är en rätt underskattad berättelse. Rätt episk superskurk i den.
Och den riktigt obehaglig scen där ett en anal våldtäkt på en pojke beskrivs ur pojkens perspektiv.

Ja, det är i Mardrömmar. Min favorit är annars den som som kallas Hemligt fönster, hemlig trädgård på svenska. Fast den och Langoljärerna har blivit mest uppmärksammade från den boken. Bland annat på grund av filmatiseringar. Bibliotekspolisen är också bra, men obehaglig som sagt.
Citera
2025-02-19, 22:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
En kort novell av Stephen King publicerad i The New Yorker.

http://www.newyorker.com/magazine/2015/03/09/a-death-stephen-king
Tack.

The death. Välskriven och oväntat slut. Bra.

Och länken funkar 10 år senare. Fantastiskt.

Finns fler bra noveller av King och som är som The Death; inte så blodiga eller skräckliga.
Citera
2025-03-02, 18:12
Medlem
Drumedarens avatar
Läser just nu The green mile. Svinbra. Har tidigare läst IT, pestens tid, flickan som älskade tom gordon, Jurtjyrkogården och doktor sömn. Blev sugen på att läsa lite mer som han har skrivit, men insåg snabbt att gubbfan släppt 2 miljoner böcker. Finns det någon bok man bara inte får missa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in