Citat:
Ursprungligen postat av
Rassa
Törnrosor tröttnade jag på ungefär halvvägs. Det hände ingenting. Så du vill ha det mörkare hade väl ett par noveller som var ok. En saga (Fairytale) var klart läsvärd, läste den på svenska först och är halvvägs igenom den på engelska. Många hävdar att dom hellre läser på originalspråk men jag tar hellre en bra översättning. Det finns ord på engelska jag måste kolla upp och då tappar jag flytet.
Det finns folk som säger att åtminstone vissa av de svenska översättningarna av Kings böcker är usla. Andra påstår att originalspråk överlag är bättre. Jag har inte läst på både svenska och engelska, så har inte direkt koll på det. Har läst några böcker på engelska (av andra författare). Även om jag är rätt bra på engelska, och kan ofta förstå sammanhanget även om jag inte förstår vissa enstaka ord, så är det ändå rätt skönt att läsa på svenska. Får se hur jag gör med Colorado Kid.
Hittade till slut En Saga (Fairytale) på svenska. Tänkte först köpa och såg bara på engelska, men ett bibliotek i min kommun har den på svenska. Så lånar.
Rent överlag så tycker jag att novellsamlingarna är rätt varierande. Det är bättre med de så kallade kortromanerna (4 st i en samling, som nattsvart, stjärnlöst, Mardrömmar och Blod säljer). Men jag är intresserad av Skallerormar - en uppföljare till Kingklassikern Cujo. Den finns i Så du vill ha det mörkare. Men kan lika gärna läsa resten också.
Just Törnrosor verkar inte så intressant för min del. Dessutom läste jag en annan bok om sömn (Sömnlös),och det är en av få King-böcker jag verkligen inte klarar av. Men förr eller senare kanske jag ger boken en chans ändå.