2022-01-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
En fråga till er som betvivlar månlandningen.
Hur tänker ni kring att Sovjetunionen aldrig anklagade USA för att ha fejkat den?
Det bör ju vara ett starkt bevis för att månlandningen har skett.
Sovjetunionen bör ha haft allt att vinna på att avslöja USA eller åtminstone så tvivel kring landningen. Ändå gjorde dom aldrig det.
Vid den tidpunkten låg inte Sovjet särskilt långt efter USA i rymdkapplöpningen och de bör ha bedrivit intensiv signalspaning mot landaren. Dom hade med andra ord kapacitet att lätt kunna avslöja om USA inte genomfört någon månlandning.
Har svårt att se Sovjets agerande som annat än att dom var helt säkra på att månlandningen ägde rum.

Ja, bara den "lilla" detaljen borda avgöra frågan en gång för alla. Likaså all annan evidens som tagits upp åtskilliga gånger de senaste sidorna och som säkert presenterats tidigare i tråden ett tiotal gånger vardera, om ens det räcker.

Men det var ju någon som gav en briljant förklaring ett par sidor tillbaka på just det du frågar om. Då spekulerades det i att Sovjet själva fejkat allt kring deras egna rymdbesök och därmed inte ville avslöja amerikanarna då de skulle riskera att själva avslöjas.

Som sagt, för varje grej som förklaras så måste förnekarna bortförklara den med att göra konspirationen ännu mer avancerad. En evig rundgång av mental istid.
Citera
2022-01-14, 18:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
I Boeings nya 737MAX så visade sig att MCAS styrdes av en 286:a
Fast 286 har inte tillverkats sedan 1990. Hittade dom gamla datorer på skoten som dom tog processorerna ur?
Citera
2022-01-14, 20:24
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Ja, bara den "lilla" detaljen borda avgöra frågan en gång för alla. Likaså all annan evidens som tagits upp åtskilliga gånger de senaste sidorna och som säkert presenterats tidigare i tråden ett tiotal gånger vardera, om ens det räcker.

Men det var ju någon som gav en briljant förklaring ett par sidor tillbaka på just det du frågar om. Då spekulerades det i att Sovjet själva fejkat allt kring deras egna rymdbesök och därmed inte ville avslöja amerikanarna då de skulle riskera att själva avslöjas.

Som sagt, för varje grej som förklaras så måste förnekarna bortförklara den med att göra konspirationen ännu mer avancerad. En evig rundgång av mental istid.

Ja du, håller med dig.

Det är ju någon form av ”rundgång” där foliehattarna dammar av gammalt ”bevismaterial” gång på gång.

Tänker osökt på Einstein… ”Två saker är oändliga, människans dumhet och rymden… men jag är osäker på rymden…”
Citera
2022-01-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag har mer än baskunskaper i fotografi. Jag ser att de stämmer bra.

Jag kan fotografera månen från jorden med min Nikon P900 utan stativ, slutartid 1/125 bländare f11. ISO 200. (Kommer inte ihåg den exakta men där i kring) som att fotografera i dagsljus här på jorden trots att månen ligger 384.000 km ifrån jorden. En ljuskälla försvagas 4 gånger om man halverar avståndet så vilka inställningar måste man ha då när man fotograferar på månen? Kan verkligen månens yta reflektera så mycket ljus? Och varför är ljuset på månen så jämnt fördelat om den är sfärisk? Borde inte den delen som vätter mot månen vara ljusare eftersom den träffas av mer solljus?

Angående de påstådda bilderna från månen.

- Varför är inte alla skuggor parallella? Om solen är ljuskällan så borde ju skuggorna vara parallella.

- Varför är ljuset ojämn fördelat (vinjetteri g och hon spots) när man inte använde sig av några externa ljuskällor som t ex blixt?

Finns en massa fler anomalier men vi kan ju börja så här.
Citera
2022-01-15, 10:45
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz

- Varför är inte alla skuggor parallella? Om solen är ljuskällan så borde ju skuggorna vara parallella.

- Varför är ljuset ojämn fördelat (vinjetteri g och hon spots) när man inte använde sig av några externa ljuskällor som t ex blixt?

Första frågan har besvarats säkert 100 ggr i tråden. Du kan inte vara speciellt intresserad av sanningen om du inte redan vet svaret. Det handlar om en ojämn yta.

Se t.ex. Mythbusters återskapa bilden (7:50):
https://www.dailymotion.com/video/x2m7k1z
Flera andra har gjort samma sak.
Dessutom blir det dubbla skuggor med dubbla ljuskällor.
Citera
2022-01-15, 12:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Första frågan har besvarats säkert 100 ggr i tråden. Du kan inte vara speciellt intresserad av sanningen om du inte redan vet svaret. Det handlar om en ojämn yta.

Se t.ex. Mythbusters återskapa bilden (7:50):
https://www.dailymotion.com/video/x2m7k1z
Flera andra har gjort samma sak.
Dessutom blir det dubbla skuggor med dubbla ljuskällor.

På vissa av bilderna går dessutom skuggorna ihop, och på vissa går de isär - skulle ju vara intressant att höra en förklaring på hur en närliggande ljuskälla skulle kunna göra att skuggorna konvergerar..

Edit: här t.ex: https://www.theguardian.com/science/gallery/2009/jun/29/apollo-11-moon-landing-hoax#img-2
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-01-15 kl. 12:09.
Citera
2022-01-15, 13:00
Medlem
Citat:
Jag kan fotografera månen från jorden med min Nikon P900 utan stativ, slutartid 1/125 bländare f11. ISO 200. (Kommer inte ihåg den exakta men där i kring) som att fotografera i dagsljus här på jorden trots att månen ligger 384.000 km ifrån jorden. En ljuskälla försvagas 4 gånger om man halverar avståndet så vilka inställningar måste man ha då när man fotograferar på månen? Kan verkligen månens yta reflektera så mycket ljus? Och varför är ljuset på månen så jämnt fördelat om den är sfärisk? Borde inte den delen som vätter mot månen vara ljusare eftersom den träffas av mer solljus?

Varför är inte ens alla skuggor parallella här på jorden, trots bara solen som ljuskälla….. Jag har många bilder jag tagit här på jorden där skuggorna inte är parallella.

Så varför skulle det då vara nåt märkligt att skuggor från solens ljus på månen ibland inte är parallella…?
Citera
2022-01-15, 13:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Har du copy-pasteat från fel sida nu? Argumenterar du mot att människor varit på måne, eller mot månens existens som sfärisk satellit till jorden? Om det är det senare är du i fel tråd.
Citera
2022-01-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Aha - du menar att du med dina citat bevisar det själv. Ja inte mig emot men ibland verkar du både förvirrad och otydlig med att du vill förtydliga att vi varit där - men just Donald Pettit är ju ett bra exempel för att klargöra att nästa resa handlar om att återvända dit.

Några ungdomar som tvivlar på att vi landade på månen under 60-talet har jag dock aldrig stött på så de kommande generationerna är knappast något jag oroar mig för - värre verkar det vara med vissa här i tråden..

Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Om du vill fortsätta påskynda uppvaknandet så kan jag inte göra något åt det.
Jag kan ju inte hindra dig från att så tvivel angående månlandningarna.

Ah….. så uppfriskande… en ny snubbe dyker upp som gubben i lådan och slår sig för bröstet om att Apollomissionens månlandningar av folk på månen skulle vara bluff, en bluff så självklar att den så oerhört lätt kan bevisas. Nåt sådant har vi ju inte upplevt, gubben-i-lådan-syndromet alltså… att det dyker upp nån ny ”smartskalle” och höger ur sig just nåt sådant… Eller, jo, det går 78 på dussinet ungefär, och sker väl i snitt 1 gång i månaden eller så… Så tyvärr herr adaptern, du är inte först, du är inte unik, du är inte ens klok….

Vi kan ju se hur du bröstat dig om denna trådens ämne i en annan tråd….

Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
En salig blandning.

*) Medvetet trollningar som fått verkliga följare, exempelvis "platt jord", "vi var aldrig på månen".

*) konspirationer skapade och spridda av folk som tjänar på dessa eller på kaoset de medför(trollfabriker), exemelvis "Q", David Icke mfl.

*) verkliga virrhjäror som tappar kontakten med verkligheten och ser mönster i allt.

*) några få saker som faktiskt visar sig vara verkliga konspirationer och som tillslut blir en del av den etablerade sanningen. Vilket såklart är den minsta gruppen.

Citat:
Att vi aldrig var på månen är väl den enklaste konspirationsteorin som faktiskt går att bekräfta.

Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Fantastiskt. I den dedikerade tråden har ingen lyckats visa det på 1932 sidor. Föreslår att du går dit och visar detta enkla så kan den tråden stängas efter att alla där har blivit överväldigade av dina övertygande bevis.

Denna tråd handlar som sagt om något annat.

Citat:
Det är redan visat bortom all rimlig tvivel i den tråden, så jag har inget att tillägga där.

Däremot tycker jag sådana här trådar är intressanta eftersom det visar på den starka hypnotiska kraften som media utövar på konsumenterna.
Man kan se det i mode. Man kan se det i PK-ism.
Man kan se det i mycket.

Tja, var är då alla dessa bevis som ni stollar som förnekar att vi landsatt människor på månen….? Ja inte i denna tråd i alla fall. Ni kör samma barnsliga oärliga argumentationsteknik som övriga konspirationstroede tokstollar. Försöker skjuta över bevisbördan på oss andra, fast vi bara behöver luta oss mot rådande etablerad vetenskaps förklaringar om detta, vilken är vad min kallar allmän kunskap. Och det är den som har åsikter mot det som är allmän kunskap som har bevisbördan, alltså DU…..

Och vilka bevis har du kunnat presentera som vi inte sett andra idioter tjata i denna tråd i åratal…. Som pallat en kritisk faktakoll…? Ja inte ett enda, bara skräna med påstående som är så grundligt motbevisade att bara en jubelidiot är så korkad att han drar upp dem igen, och inte ens begriper att han skämmer ut sig och demonstrerar in infantila kunskapsbrist offentligt…
Citera
2022-01-16, 17:23
Medlem
sebertos avatar
Kollade nyss på "american moon"... Inte så lite komiskt att se rädslan och desperationen när ingen från apollo11 kunde tänka sig att svära på bibeln att de varit på månen. Armstrong erbjöds en påse pengar till välgörenhet men inte hjälpte det. Jävla dårar är ni som sitter på forumet och hävdar att man varit på månen. Vad har ni att tjäna på detta gyckelspel? Vakna upp och inse att mycket av det som sagts av etablissemanget är lögn.
Citera
2022-01-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Kollade nyss på "american moon"... Inte så lite komiskt att se rädslan och desperationen när ingen från apollo11 kunde tänka sig att svära på bibeln att de varit på månen. Armstrong erbjöds en påse pengar till välgörenhet men inte hjälpte det. Jävla dårar är ni som sitter på forumet och hävdar att man varit på månen. Vad har ni att tjäna på detta gyckelspel? Vakna upp och inse att mycket av det som sagts av etablissemanget är lögn.

På vilket sätt skulle svärandet på en bibel väga tyngre än faktiska objektiva bevis för att vi varit på månen…? Vi har ju massor med dokumentära bevis (nej, ingen har kunnat bevisa att dessa skulle vara fejk eller fixade på jorden. Man påstår den från ”din” sida, men har aldrig kunnat bevisa det…)
Citera
2022-01-16, 17:59
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På vilket sätt skulle svärandet på en bibel väga tyngre än faktiska objektiva bevis för att vi varit på månen…? Vi har ju massor med dokumentära bevis (nej, ingen har kunnat bevisa att dessa skulle vara fejk eller fixade på jorden. Man påstår den från ”din” sida, men har aldrig kunnat bevisa det…)
Ge en rimlig förklaring till varför man beter sig på det sättet och sedan det faktum att man slutade inom kort på NASA. Armstrong drog sig helt tillbaka från offentligheten. Människans största bedrift och frontmannen drar sig helt tillbaka ha ha sjukt komiskt helt enkelt att ni sitter på allvar och hävdar det ni gör. Ni är troligen ett gäng autister...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in