2021-09-15, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Så är det. Eftersom han pekade inte finger på någon. Men det som David Icke tar upp kan folk inte relatera till eftersom de inte köper premissen och då avfärdar allt annat han säger också. Att David Icke är paranoid tror jag inte heller. Om han hade varit "The real deal" skulle han bland annat ha stoppats från att hyra lokaler precis som den riktiga oppositionen.
Du kan ha rätt men jag hade gjort samma sak som Icke ifall jag blivit känd och omskriven.

Det var ju så man överlevde en indianattack enligt westernfilmerna...
Senast redigerad av adaptern 2021-09-15 kl. 12:33.
Citera
2021-09-15, 13:15
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Att vi aldrig var på månen är väl den enklaste konspirationsteorin som faktiskt går att bekräfta.
Utan att gå in på enstaka konspirationsterorier så kan vi konstatera att i dom flesta kommer deras följare tycka att det är jätteenkelt att bevisa/bekräfta, medan utomstående inte gör det.
Citera
2021-09-15, 13:33
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Utan att gå in på enstaka konspirationsterorier så kan vi konstatera att i dom flesta kommer deras följare tycka att det är jätteenkelt att bevisa/bekräfta, medan utomstående inte gör det.
Det har du helt rätt, tro kan försätta berg. Den enda som är enkel att bevisa är jordens form. Jag bor vid en sjö som är ca 12km lång. Är det någon (vilket inte har hänt) som skulle påstå att den är platt kan jag rigga upp en Canon P900 en bit från vattenytan och be dem zooma in samma höjd på andra sidan. Vilket inte är möjligt då kurvaturen är i vägen.
Citera
2021-09-15, 13:39
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Var kommer alla konspirationsteorier ifrån? Är det kreativa troll och skämtare som hittar på dessa för att de njuter av att lura en massa naiva klantarslen eller är teoriernas upphovsmän störda och korkade på riktigt?

Vad är era tankar om det här?

En stor del kommer från trollfabriker utomlands. PsyOp. Man vill åstadkomma splittring och åtskillnad. Alltid riktad mot beslutsfattare där man avhumaniserar och karaktärsmördar dom. Syftet är att polarisera medborgarna där dom attackerar varandra . Ju mer infekterat debatten blir desto större seger för PsyOp:en. Idag,väldigt enkelt att åstadkomma. Många tappar totalt rim och reson och att gå till personangrepp är legio och blir alltmer accepterat på sociala medier.

När det gäller konspirationer, så är det inte så svårt att slutleda sig till att de tillverkas i stor skala och sprids snabbt bland ,speciellt yngre individer som vill ha sin dagliga kick av att känna sig viktig och utvald att ta del av den fabricerade konspirationen. Individer som inte är fullt utvecklade på hjärnkontoret.
Det ser man väldigt tydligt i skribenter som är väldigt skadeglada. Alltså omogna människor som tror att de är speciella
Senast redigerad av Opaque 2021-09-15 kl. 13:44.
Citera
2021-09-15, 13:47
Bannlyst
Citat:
Men just nämnda konspiration måste man vara antingen hjärntvättad, hypnotiserad eller direkt korkad för att inte förstå.

OBS: OM man sätter sig in i den. Dom flesta gör ju inte det. Om man inte gjort egen forskning kan jag köpa att det enklaste är att tro.

På den officiella versionen.
Citera
2021-09-15, 14:15
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Men just nämnda konspiration måste man vara antingen hjärntvättad, hypnotiserad eller direkt korkad för att inte förstå.

OBS: OM man sätter sig in i den. Dom flesta gör ju inte det. Om man inte gjort egen forskning kan jag köpa att det enklaste är att tro.

På den officiella versionen.

Som sagt, det gäller de flesta konspirationsteorier, att följare tycker att det är jätteenkelt att bevisa/bekräfta, medan utomstående inte gör det.

Men denna tråd gäller inte den specifika konspirationen, vill du diskutera den har den en egen tråd. Det har framgått att du tycker att det är jätteuppenbart att den är "sann", vilket många andra tycker att det inte är. Pålästa eller inte.
Citera
2021-09-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Mycket utav det flummigaste såsom platt jord ...

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
... Samma upplägg ser man även i Flat Earth som enligt mig också är en kontrollerad opposition.

Ni gör det alldeles för enkelt för er. Om vi tar "flat earth" som exempel så finns det faktiskt en massa människor som på fullt allvar tror att jorden är platt. Kärnan av dessa finns hos samma grupp människor som tror på t.ex Intelligent design, det handlar om djupt kristna människor som vill tro att jorden är 6000 år gammal, stationär och i skapelsen centrum. Av religiösa skäl accepterar de inte en världsbild där slumpen styr och jorden är en planet i ett oändligt universum.

FE är ett exempel på att det inte handlar om "troll" eller "idioter". Det handlar om att det finns både troll och idioter.

Citat:

Exakt samma argument kan du höra från en person som tror att jorden är platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-09-15 kl. 14:44.
Citera
2021-09-15, 14:48
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ni gör det alldeles förenkelt för er. Om vi tar "flat earth" som exempel så finns det faktiskt en massa människor som på fullt allvar tror att jorden är platt. Kärnan av dessa finns hos samma grupp människor som tror på t.ex Intelligent design, det handlar om djupt kristna människor som vill tro att jorden är 6000 år gammal, stationär och i skapelsen centrum. Av religiösa skäl accepterar de inte en världsbild där slumpen styr och jorden är en planet i ett oändligt universum.

FE är ett exempel på att det inte handlar om "troll" eller "idioter". Det handlar om att det finns både troll och idioter.
Men kreationisterna tror jag inte är den drivande kraften i flat earth, de har alltid funnits och kommer nog alltid att finnas. De jag pratar om är sådana som Eric Dubay och liknande "kändisar". Har kikat på hundratals timmar med flatearthvideos och de tar upp väldigt mycket av det mesta som inte är direkt allmänt känt och så misskrediteras det genom deras initiala påstående.
Citera
2021-09-15, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Exakt samma argument kan du höra från en person som tror att jorden är platt.
Det är möjligt men jag tvivlar.
Flat Earth en så komplex teori (eller snarare teorier) så det finns inget enkelt i dom.
Mitt exempel är däremot väldigt enkelt att visa.
Citera
2021-09-15, 15:18
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Det är möjligt men jag tvivlar.
Flat Earth en så komplex teori (eller snarare teorier) så det finns inget enkelt i dom.
Mitt exempel är däremot väldigt enkelt att visa.
Fantastiskt. I den dedikerade tråden har ingen lyckats visa det på 1932 sidor. Föreslår att du går dit och visar detta enkla så kan den tråden stängas efter att alla där har blivit överväldigade av dina övertygande bevis.

Denna tråd handlar som sagt om något annat.
Citera
2021-09-15, 15:59
Bannlyst
Citat:
Fantastiskt. I den dedikerade tråden har ingen lyckats visa det på 1932 sidor. Föreslår att du går dit och visar detta enkla så kan den tråden stängas efter att alla där har blivit överväldigade av dina övertygande bevis.

Denna tråd handlar som sagt om något annat.
Det är redan visat bortom all rimlig tvivel i den tråden, så jag har inget att tillägga där.

Däremot tycker jag sådana här trådar är intressanta eftersom det visar på den starka hypnotiska kraften som media utövar på konsumenterna.
Man kan se det i mode. Man kan se det i PK-ism.
Man kan se det i mycket.
Citera
2021-09-15, 16:06
Medlem
styckets avatar
I och med att väldigt många konspirationsteorier bevisats sanna så är ju trådstartarens logik bristfällig. Undrar man vilka är det bara att googla. Men snowden skandalen är ett bra exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in