Citat:
Ursprungligen postat av
karlschroff
Jag är lite nyfiken på den delen där du säger ta tillbaka makten.
Förstår inte riktigt när du samtidigt tvingar dig själv att ligga med dem. Där förstår jag för där är självskadebeetendet.
Ska försöka förklara.
Var tidigare med om ett övergrepp när jag var under 18 år. För mig kom efterspelen ganska långt efter när jag insåg vad som faktiskt hänt, långt efter att gärningsmannen blev dömd. Ett vanligt sätt att bearbeta traumatiska upplevelser kan vara att återuppleva de på vissa sätt. Det kan vara såsom att gå tillbaka till platser, kolla på bilder, videos på när det som hände om det finns, kolla på gamla sms etc. För mig blev det bl.a att återuppleva det fast under (mer) kontrollerade former, med sexköpare, där jag har betydligt mer makt än under övergreppet som barn.
Det är nog det mest negativa med traumat efteråt. Det blir på sätt och vis fler övergrepp även om det inte alls är i samma grad som det första och det sättet att bearbeta det på kommer aldrig att bota mig. Jag kommer förmodligen aldrig bli botad och kunna glömma det som hände. Det blev mitt första minne av sex med en annan person och gav mig en dålig bild om hur sex ska kännas och vara. Det gav mig även dålig tanke av mig själv det kändes som att min kropp inte längre var min och jag kunde inte tvätta bort hans kropp från min.
Kan eventuellt skriva ett mer ingående inlägg om så önskas men hoppas att detta gav dig ett lite klarare svar. Och ja jag står i kö för PTSD behandling.