2022-01-15, 10:45
Medlem
Handfatstrallarens avatar
2022-01-15, 09:09 länk
Sanninggerfrihet
Inga människor har väl bajonetter hemma, och sånt säljs inte på överskottslager heller.
Idag på Tradera ligger det 50 annonser ute på bajonnetter, så nog har människor såna hemma alltid.

https://www.tradera.com/search?q=Bajonett&categoryId=29
Citera
2022-01-15, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej det är nog att göra det lite för lätt för sig att kategorisera på det viset. Varför skulle det vara en jägare som mördade Eva? Dolken eller jaktkniven kan lika gärna vara något som GM har ärvt eller på annat sätt kommit över, nåt som ligger och skräpar bland andra knivar och verktyg i garaget eller förvaras på annat sätt.
Bajonetter brukar ha många år på nacken och en tveeggad dolk eller jaktkniv kan i princip vem som helst som helst ha införskaffat. Det räcker med att GM har eller har haft en fascination för knivar eller bara gillar naturen och friluftsliv.

Svärdet kan mycket väl hänga i hallen/korridoren som ett prydnadsföremål, lätt tillgängligt.
Tex ett samurajsvärd som lätt kan kapa huvuden och utan problem tränga igenom en kropp.

Mördaren cyklar ikapp Eva och har svärdet i högsta hugg när han närmar sig.
Svärdet är så vasst så det tränger rakt igenom kroppen, Eva dör direkt

Kanske rent av svärdet tränger igenom hjärtat om man siktar vid vänster axel.
Frågan är då var mördaren vänsterhänt ?
Mördaren visste nog exakt var han skulle sikta.

Han kan iofs också ha cyklat på vänster sida och huggit med höger arm i Evas vänstra axel varpå svärdet tränger rakt igenom kroppen och hjärtat.
Cykeln ligger dock slängd på höger sida om jag inte minns fel.

Om det finns någon sanning att huvuden har bytt plats på Laban och Eva så har vi ett extremt vasst vapen, kanske ett samuraj svärd. som lätt skulle kunna kapa det mesta.

Blomman och svärdet en bok om Japan.
Japanska svärd.

Mördaren njuter av mordet och även av att döda Laban.

Frågan är var mordet en japansk Samuraj ritual ?
Där offren ligger bredvid varandra och byter plats.

Var mördaren intresserad av film, teater?
Kanske bara hade en sjuk fantasi om att mörda.

Var hundvittnet vänsterhänt ?
Citera
2022-01-15, 17:43
Medlem
2016-06-26, 11:53 länk
praeteritum
Det ska finnas en artikel om fallet i tidningen Misstänkt också, om ni kommer ihåg den. Slutade ges ut för några år sen. Om det stod något speciellt i den som inte redan framkommit vet jag dock inte.
2017-02-20, 11:01 länk
Annonsblockeraren
Har någon artikeln om Kramforsmordet från tidningen Misstänkt? Kom ut för ganska många år sen men tidningen är nedlagd så inte alltför enkel att hitta. Jag hade tidningen men alla nummer försvann i samband med flytt.
2017-02-20, 11:25 länk
echoesofglory
Vet du vilket nummer det var eller år?
2017-02-20, 11:43 länk
Annonsblockeraren
Jag kommer inte ihåg vilket nummer men gå in på Tradera och sök på tidningen där. Det finns en auktion under kategorierna "Böcker & Tidningar" och sen "Juridik & Kriminologi" där en säljare hade fyra nummer till salu. Ett av dessa hade artikeln om Kramforsmordet.

Bilden på tidningen är tyvärr för suddig för att jag ska kunna säga vilket nummer det är. "Eva höggs ihjäl på skogsväg" är rubriken.
2017-02-20, 12:06 länk
echoesofglory
Nr 4 2009 är det, tyvärr går det inte att kontakta den säljaren då han inte har några annonser ute..
2017-02-24, 12:43 länk
echoesofglory
Artikeln i Misstänkt nu uppe.
https://dacostarkivet.wordpress.com/2017/02/24/evamordet-i-misstankt/

En del intressanta fakta kommer fram, vi får här veta att Eva och PAJ inlett ett förhållande i hemlighet(?!), och att PAJ och Eva bestämt att de skulle höras av när hon kommit hem, när hon inte gjort det blev han orolig. Jag misstänker att dessa uppgifter kommer från PA själv och inte går att bekräfta. BÖ berättar också att det inte finns några tecken på våldtäkt, den sk cykelmannen har dessutom aldrig ofredat någon kvinna utan beskrivs som en "obehaglig figur"...
Artikeln Eva-mordet i Misstänkt från tidningen misstänkt nr 4 2009 lades ut på DA COSTA-ARKIVET samma dag som echoesofglory skrev ut det i tråden den 24 FEBRUARI, 2017.
En artikel om fallet Eva Söderström i tidningen Misstänkt går nu att läsa på bloggen och i arkivet.
Jag visste inte att den artikeln var från 2009?

Undrar vem som har skrivit artikeln?
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2022-01-15 kl. 17:51.
Citera
2022-01-15, 20:53
Medlem
2016-12-03, 13:37 länk
Joe Blow
- Är det rimligt att han skulle vänta till att någon fann de döda innan han tog sig dit för att (som så många menar) städa upp innan polisen anlände.
2016-12-03, 15:01 länk
echoesofglory
Om nu P själv hittat kropparna vem tror du polisen skulle fokusera på? Om någon ville arrangera en brottsplats, är det inte rimligare att göra det i dagsljus än i kolmörker? Är det inte rimligare att en GM försöker ta sig ifrån brottsplatsen så fort som möjligt?
Om någon ville arrangera en brottsplats, är det inte rimligare att göra det i dagsljus än i kolmörker?

Var det verkligen kolmörker i skogsdungen?

Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
Artikeln Eva-mordet i Misstänkt från tidningen misstänkt nr 4 2009 lades ut på DA COSTA-ARKIVET samma dag som echoesofglory skrev ut det i tråden den 24 FEBRUARI, 2017.
En artikel om fallet Eva Söderström i tidningen Misstänkt går nu att läsa på bloggen och i arkivet.
Kroppen hittades ett trettiotal meter från vägkanten, en bit in i terrängen.
Bild på mordplatsen från artikeln Eva, 27, skulle gå 500 meter – blev mördad i Aftonbladet den 28 sep. 2019.

Vy över bruket i Kramfors & trä team fotograferat från helikopter flygning över Kramfors 19/6-2004.

Ytterligare en vy, nu från tiden för mordet på Eva 1987.

Som jag vill minnas det så var hela industriområdet där Trä team ligger upplyst kvällar och nätter, även under helgerna.

Visuellt var det då inte några problem för Evas mördare att arrangera mordplatsen under natten enär ljuset från industriområdet sipprade ut till den närliggande skogsdungen.

Askmörkt är inte lika svart som kolmörkt!

Men det var mörkt nog inne i skogsdungen för att undgå upptäckt från Långbacken.

En idealisk mordplats.

(lyktstolpar kom väl först i början på 2000-talet i samband med bygget av promenadvägen utmed Långbacken)
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2022-01-15 kl. 21:13.
Citera
2022-01-15, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det framställs som en tidningsuppgift i FBI-programmet, antagligen ville de inte fokusera på cykelvittnet eftersom det slår hål på deras felaktiga teori. Mannen är ju förhörd och genomgick en rekonstruktion för att fastställa när det skedde, så han existerar givetvis. Han har alltid trätt fram i media anonymt precis som de som såg cykeln först.

Hundvittnet/cykelvittnet är med största sannolikhet mördaren som ville vilseleda polisen och få en insyn i utredningen.
När han märker att han inte är misstänkt så kan han dra till med nästan vad som helst och styra polisen dit han vill, till och med mördarens kläder, detaljerande beskrivning, trots att cyklisten kom i hög fart och det var becksvart ute och ingen lampa på cykeln.
Klart han existerar, frågan är vart tog han vägen.
Precis som ditt konto som försvann 2019, eller iaf slutade skriva.

Echoesofglory slutade skriva i December 2019.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-01-15 kl. 21:14.
Citera
2022-01-15, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Nej det är game over för ditt resonemang, du har inte har några trovärdiga källor, jag har ID på mannen som hittade blocket vid vägkanten, alltså vid cykeln. Ska vi lita på dig och dina spekulationer när du är dåligt påläst istället för anhöriga som är insatta i det här fallet. Du har helt missförstått hur det gick till nära Eva hittades, en bilist som var på besök såg blocket när han var på väg hem och vände sedan tillbaka till Bruket och stötte på grannfrun som var ute och letade efter Eva med en bekant.

Edit: lite ur en konversation med Evas bekant:

Det här är ju intressant info.
Hur kan du ha ID på mannen.
Hoppas hundvittnet har en trevlig afton.
Citera
2022-01-15, 22:07
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninggerfrihet
I normala fall har inte folk tveeggade knivar hemma. Moraknivar finns hos snickare och för vanligt hemmabruk. Inga människor har väl bajonetter hemma, och sånt säljs inte på överskottslager heller.

Inte heller har man väl 30cm långa knivar hemma heller.

Snack om att göra det lätt för sig, men det gör du i ditt resonemang, ditt jävla psykfall....,😄

Göra det lätt för sig? Anser du själv att mördaren bör vara en jägare? Eller vi kanske ska leta efter gärningsmannen bland Samurajer om du nu var ett Samurajsvärd som användes? Mördaren kanske var en liten japan som skulle köpa opium på Bruket?
Att mordvapnet var en bajonett kan helt uteslutas nu tack vare Mensa geniet Sanninggerfrihets resonemang: Inga människor har bajonetter hemma, sånt säljs inte på överskottslager...

I vilken verklighet lever du?

Du verkar fanimej vara lika snurrig som Guran...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-01-15 kl. 22:18.
Citera
2022-01-15, 22:43
Avslutad
Citat:
Göra det lätt för sig? Anser du själv att mördaren bör vara en jägare? Eller vi kanske ska leta efter gärningsmannen bland Samurajer om du nu var ett Samurajsvärd som användes? Mördaren kanske var en liten japan som skulle köpa opium på Bruket?
Att mordvapnet var en bajonett kan helt uteslutas nu tack vare Mensa geniet Sanninggerfrihets resonemang: Inga människor har bajonetter hemma, sånt säljs inte på överskottslager...

I vilken verklighet lever du?

Du verkar fanimej vara lika snurrig som Guran...

Gärningsmannen var väl ca 1,85 lång enligt hundvittnet.
Så det var nog ingen liten samuraj i såna fall.

Men han kan ha varit intresserad av japansk konst.
Kanske hade han tittat på någon samuraj film nyligen och fick lust att döda, lajva lite i skogen, skända hästar.

Rista in att han behöver fler offer.

Kanske lekte han cowboy ibland, samuraj ibland, hundvittne ibland, en man med många roller på sin lyra.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-01-15 kl. 22:47.
Citera
2022-01-16, 02:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren

Jag visste inte att den artikeln var från 2009?

Undrar vem som har skrivit artikeln?

Artikeln är skriven av Isabella André
Citera
2022-01-16, 03:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Gärningsmannen var väl ca 1,85 lång enligt hundvittnet.

Här i tråden finns det 3 olika uppgifter om cyklistens längd och alla påstås komma från hundvittnet.

1,80 m (passar in på Mr P)
1,83 m (omöjligt att kunna bedöma så exakt)
1,85 m (passar in på GN)

Ålder 30-35 år, smärt byggd.

Som jag minns det uppgav hundvittnet att cyklisten var ca 1,80. Hade cyklisten varit 1,85 hade jag reagerat mer på längden.
Citera
2022-01-16, 08:46
Avslutad
Citat:
Här i tråden finns det 3 olika uppgifter om cyklistens längd och alla påstås komma från hundvittnet.

1,85 m (passar in på GN)

Som jag minns det uppgav hundvittnet att cyklisten var ca 1,80. Hade cyklisten varit 1,85 hade jag reagerat mer på längden.

Cykelmannen passar väl inte in på någon av dessa?
Jag tror inte han är 1.80 ens.

Så det är ju konstigt att polisen tog cykelvittnet på allvar inom vissa områden, som tiderna.
Det enda som vi egentligen vet är att Eva blir avsläppt 22.45.
Vad som händer sedan är oklart.

Om man dessutom tar bort hundvittnets uppgifter i sammanhanget så är man tillbaka på ruta 0 och då har polisen ingenting att gå på egentligen.

Så den här utredningen stuper helt i hundvittnets uppgifter.

Det enda vi vet är att ungdomarna i bil ser Laban springa lös vid 23.15 och att cykeln ligger vid vägkanten.

Så det finns egentligen ingenting att gå på.

Hur man än vrider och vänder i detta fall så kommer man till en återvändsgränd och så börjar det om.

Tror polisen hamnade i samma dilemma.
Tvivlar på ens om det fanns ett hundvittne.
Polisen behövde något att gå på och då kom hundvittnet fram, anonymt lämpligt nog.

Tack för mig
Senast redigerad av BerraSWE 2022-01-16 kl. 08:57.
Citera
2022-01-16, 09:23
Medlem
Citat:

1,85 m (passar in på GN)

Hur i fan kan man bedöma längden på en person som cyklar?
Dessutom är skillnaden bara 5cm...
Senast redigerad av Sanninggerfrihet 2022-01-16 kl. 09:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in