Citat:
Ursprungligen postat av
BerraSWE
Kanske var det på grund av detta som Eva mördas
https://sv.wikipedia.org/wiki/Talionprincipen
Evas ögon var förstörda ?
Handfatstrallaren
Handfatstrallarens avatar
Talionprincip (vedergällningsrätt)
Förgör Du Mig, Förgör Jag Dig
Bibeln: 5 Mos. 19:21, visa ingen förskoning; ”liv för liv, öga för öga, tand för tand, hand för hand och fot för fot”
Hammurabis lagar: 199–214 §§, lika för lika-lagen; ”Om någon förstör en annans öga, då skall man förstöra hans öga; om någon sönderslår en annans lem, då skall man på honom sönderslå hans lem; om någon utslår en annans tänder, då skall man på honom utslå hans tänder”
"Öga för öga"... Ja det första Mr P sa till AS efter att ha sett Eva mördad i skogsdungen och därefter avvisats från platsen av polis var just:
"Såg du ögonen?.... såg du ögonen?"
Min gissning är att dom var skadade men att polisen valde att inte gå ut med den uppgiften offentligt i media. Kramforsborna var redan tillräckligt rädda och chockade efter det bestialiska mordet där Eva mördades med 11 djupa hugg från ett 25 cm långt "stickvapen" (även hunden dödas vilket är
extremt ovanligt).
Det sista som behövdes i det här läget var att lämna ut ännu mer snaskiga
gore-detaljer om mordet till allmänheten, som t.ex. att mördaren även hade gått lös på ögonen. Det blev istället locket på i 35 år.
Kan f.ö. tillägga att GM som skadar ögonen på sina offer brukar ha diagnosen
paranoid schizofreni.
På tal om "öga för öga" så är det häpnandsväckande att Handfatstrallaren har texten om
Talionprincipen (vedergällningsrätt) på sin avatar.
"Förgör du mig, förgör jag dig"
Varför skylta med den?
Är det något han vill förmedla från hispan?
Vem har ett intresse av att göra det i Eva-tråden när mördaren själv förefaller leva enligt den principen?
Det kanske rent av kan finnas en bakomliggande anledning?
Hata slumpen som GW så klokt brukar säga.