2022-01-12, 22:22
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
Säg att tavlan är 30 X 40 cm stor.

https://www.miniräknareonline.se/matematik/geometri/rakna-ut-hypotenusan-med-pythagoras-sats

Hela längden på dolken / svärdet är hypotenusan av de två räta sidorna 30 X 40 cm.

Det blir 50 cm.

Dolkens / svärdets blad på bilden bör då vara ungefär 37.5 cm lång.

Stämmer det?

Ja det verkar rimligt men min bedömning är att tavlan är mindre.

Vi kan kalla ditt förslag med en tavla som är 30 X 40 cm för Alt. 1.

Alt. 2. Tavlan är 25 X 35 cm och hypotenusan av dom räta sidorna något mindre, 45 cm och bladet 32,5 cm.

Alt. 3. Tavlan är 20 X 30 cm och hypotenusan av dom räta sidorna är 40 cm och bladet ca 27,5 cm.

Slutsatsen blir då följande (baserat på 3 alt):
Dolken/svärdet är i sin helhet 40 - 50 cm långt.
Bladets längd är 27,5 - 37,5 cm långt.

Det känns rimligt med ett spann på 10 cm eftersom det blir svårt att uppskatta och göra en korrekt bedömning med endast 1 alt.

BerraSWE har därmed rätt på punkten att bladet är minst 25 cm.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-01-12 kl. 22:26.
Citera
2022-01-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det verkar rimligt men min bedömning är att tavlan är mindre.

Vi kan kalla ditt förslag med en tavla som är 30 X 40 cm för Alt. 1.

Alt. 2. Tavlan är 25 X 35 cm och hypotenusan av dom räta sidorna något mindre, 45 cm och bladet 32,5 cm.

Alt. 3. Tavlan är 20 X 30 cm och hypotenusan av dom räta sidorna är 40 cm och bladet ca 27,5 cm.

Slutsatsen blir då följande (baserat på 3 alt):
Dolken/svärdet är i sin helhet 40 - 50 cm långt.
Bladets längd är 27,5 - 37,5 cm långt.

Det känns rimligt med ett spann på 10 cm eftersom det blir svårt att uppskatta och göra en korrekt bedömning med endast 1 alt.

BerraSWE har därmed rätt på punkten att bladet är minst 25 cm.

Jag har sett något liknande parkettgolv förut och tror med utgångspunkt från det att tavlan är större, kanske 40×45 om man jämför med dom mörkare mindre partierna i parketten. Jag tror i.a.f att dom är minst en dm bred på kortsidan. Ingen som tror att GM kan ha använt ett vanligt stämjärn istället?
Citera
2022-01-13, 11:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Jag har sett något liknande parkettgolv förut och tror med utgångspunkt från det att tavlan är större, kanske 40×45 om man jämför med dom mörkare mindre partierna i parketten. Jag tror i.a.f att dom är minst en dm bred på kortsidan. Ingen som tror att GM kan ha använt ett vanligt stämjärn istället?

Lycka till med att genomborra en människokropp 11 gånger med ett stämjärn.
Nej den här mördaren hade ett mindre svärd.
Mördaren hade antagligen ett intresse av dolkar/svärd
Senast redigerad av BerraSWE 2022-01-13 kl. 11:42.
Citera
2022-01-13, 20:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag har sett något liknande parkettgolv förut och tror med utgångspunkt från det att tavlan är större, kanske 40×45 om man jämför med dom mörkare mindre partierna i parketten. Jag tror i.a.f att dom är minst en dm bred på kortsidan.

Ok ja vi gör olika bedömningar. Den rätta storleken på tavlan kanske är någonstans mitt emellan?

Citat:
Ingen som tror att GM kan ha använt ett vanligt stämjärn istället?

Nej det är bara du och Badkarsrunkaren som har föreslagit det - ingen annan

Jag har mycket svårt att tro att rättsläkaren hade missat att ett stämjärn var mordvapnet.
Ingångshålen visade att ett tveeggat stickvapen använts och därmed kunde man direkt utesluta en vanlig kniv.
F.ö. så finns det inga tveeggade stämjärn.
Ett stämjärns utformning lämnar ett unikt ingångshål som inte liknar något annat.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-01-13 kl. 20:24.
Citera
2022-01-13, 20:54
Avslutad
Citat:
Ok ja vi gör olika bedömningar. Den rätta storleken på tavlan kanske är någonstans mitt emellan?

Jag har mycket svårt att tro att rättsläkaren hade missat att ett stämjärn var mordvapnet.
Ingångshålen visade att ett tveeggat stickvapen använts och därmed kunde man direkt utesluta en vanlig kniv.
Ett stämjärns utformning lämnar ett unikt ingångshål som inte liknar något annat.

Det är dock märkligt att två användare föreslår samma mordvapen. Det är förmodligen inte ens fysiskt möjligt att det skulle vara ett stämjärn med max10cm blad.
Ett svärd man kan fatta med båda händer känns som det hetaste kandidaten då det troligen behövdes mycket kraft bakom.
Varje hugg i sig ska ju ha varit dödande som jag förstår det. Kan nästan bara vara en väldigt stark man som kunde utföra mordet på det sättet.
Tänk också att för varje hugg ska man dessutom dra ut stickvapnet. Om Eva dessutom attackerades bakifrån måste mördaren ha vänt på henne.
Mycket möjligt så fanns svärdet nära till hands för mördaren kanske hängandes i hallen på väggen.
Citera
2022-01-13, 23:55
Medlem
Citat:

Vad menas eg. med tveeggad, tänkte mest på att stämjärnet är slipat på båda sidor så att man kunde kalla det för tve-eggat.
Citera
2022-01-14, 01:13
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vad menas eg. med tveeggad, tänkte mest på att stämjärnet är slipat på båda sidor så att man kunde kalla det för tve-eggat.

Svärdet på bilden med tavlan är tveeggat, jämför det med bladet på en morakniv t.ex. Bajonetter är också tveeggade, även vissa större jaktknivar.

Nej ett stämjärn är inte slipat på båda sidor, baksidan på metallskaftet är helt plant/slätt.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-01-14 kl. 01:17.
Citera
2022-01-14, 11:41
Avslutad
Citat:
Svärdet på bilden med tavlan är tveeggat, jämför det med bladet på en morakniv t.ex. Bajonetter är också tveeggade, även vissa större jaktknivar.

Nej ett stämjärn är inte slipat på båda sidor, baksidan på metallskaftet är helt plant/slätt.

Betyder inte tveeggat att det är slipat.
Trubbigt är raka motsatsen till tveeggat.
Ett stämjärn är bara eggat första biten och alldeles för litet.
För att hugga igenom en människokropp utan att skada sig själv, föreställer mig att ett liknande svärd som bilden på blomman och svärdet, det vore ett optimalt vapen att tillgå, det har även skydd för händerna och skulle rent teoretiskt kunna användas med ett dubbelgrepp för optimal kraft.
Sedan har jag alltid trott att dom där extra 10 huggen är utdelade för att det ska se ut som en galning gått lös på Eva, Eva dog förmodligen redan av första hugget.
Det extra våldet kan iofs ha varit i njutningssyfte, eufori.
Citera
2022-01-14, 12:13
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Betyder inte tveeggat att det är slipat.
Trubbigt är raka motsatsen till tveeggat.
Ett stämjärn är bara eggat första biten och alldeles för litet.

Tveeggat betyder att bägge sidorna på bladet är slipade, det finns ingen oslipad sida som t.ex. ovansidan på en morakniv.
Även ett stämjärn har endast en sida som är slipad. Ska man mörda med ett stämjärn bör man undvika dom breda järnen, ju smalare stämjärn desto mer spetsigt och "stickvänligt".

Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
För att hugga igenom en människokropp utan att skada sig själv, föreställer mig att ett liknande svärd som bilden på blomman och svärdet, det vore ett optimalt vapen att tillgå, det har även skydd för händerna och skulle rent teoretiskt kunna användas med ett dubbelgrepp för optimal kraft.
Sedan har jag alltid trott att dom där extra 10 huggen är utdelade för att det ska se ut som en galning gått lös på Eva, Eva dog förmodligen redan av första hugget.
Det extra våldet kan iofs ha varit i njutningssyfte, eufori.

Ja ett liknande vapen kan ha använts men ett svärd känns både otympligt och osmidigt. Bilden med tavlan och svärdet kan vara symbolisk.
Det finns ju även jaktknivar och bajonetter med dubbeleggade blad.

Den här jaktkniven t.ex. har ett blad på 24 cm:
https://www.handladigitalt.se/produkt/walther-la-chasse-boar-hunter-kniv?gclid=CjwKCAiA24SPBhB0EiwAjBgkhn1-p-LuDIl5kC9XxaHspxT5JEOvESo0fiZ a8hPrFKYexi5fpRaXNBoCOHUQAvD_BwE

Här en bajonett i liknande storlek:
https://www.barnebys.se/auktioner/objekt/bajonett-mauser-m-96-eskilstuna-jernmanufaktur-ab-m66yoiguyn7

Jaktdolk med 26 cm långt blad:
https://www.decathlon.se/dolk-tra-kronhjort-26-cm-id_8397194.html?gclid=CjwKCAiA24SPBhB0EiwAjBgkhpn0 jjndQbLHbH0deoFBG3dIvTZUx wDQQAh_X5QlafppgKnv2hmILxoCbjYQAvD_BwE
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-01-14 kl. 12:56.
Citera
2022-01-14, 12:44
Medlem
Citat:
Tveeggat betyder att bägge sidorna på bladet är slipade, det finns ingen oslipad sida som t.ex. ovansidan på en morakniv.
Även ett stämjärn har endast en sida slipad. Ska man mörda med ett stämjärn bör man undvika dom breda järnen, ju smalare stämjärn desto mer spetsigt och "stickvänligt".

Ja men ett svärd känns både otympligt och osmidigt. Det finns ju även jaktknivar och bajonetter med dubbeleggade blad.

https://www.handladigitalt.se/produkt/walther-la-chasse-boar-hunter-kniv?gclid=CjwKCAiA24SPBhB0EiwAjBgkhn1-p-LuDIl5kC9XxaHspxT5JEOvESo0fiZ a8hPrFKYexi5fpRaXNBoCOHUQAvD_BwE

https://www.barnebys.se/auktioner/objekt/bajonett-mauser-m-96-eskilstuna-jernmanufaktur-ab-m66yoiguyn7

https://www.decathlon.se/dolk-tra-kronhjort-26-cm-id_8397194.html?gclid=CjwKCAiA24SPBhB0EiwAjBgkhpn0 jjndQbLHbH0deoFBG3dIvTZUx wDQQAh_X5QlafppgKnv2hmILxoCbjYQAvD_BwE

korrekt, tveeggat betyder double edged

brukes ofte uttrykket "double edged sword" i business, om man furderar ta et beslut vart det fortsatt kan vända båda vägar...
Citera
2022-01-14, 22:17
Medlem
Citat:
Även ett stämjärn har endast en sida som är slipad. Ska man mörda med ett stämjärn bör man undvika dom breda järnen, ju smalare stämjärn desto mer spetsigt och "stickvänligt".

Ja ett liknande vapen kan ha använts men ett svärd känns både otympligt och osmidigt. Bilden med tavlan och svärdet kan vara symbolisk.
Det finns ju även jaktknivar och bajonetter med dubbeleggade blad.

Så antingen en jägare som tog ihjäl henne eller så ett psykfall som kanske samlar på dolkar.
Citera
2022-01-15, 01:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Så antingen en jägare som tog ihjäl henne eller så ett psykfall som kanske samlar på dolkar.

Nej det är nog att göra det lite för lätt för sig att kategorisera på det viset. Varför skulle det vara en jägare som mördade Eva? Dolken eller jaktkniven kan lika gärna vara något som GM har ärvt eller på annat sätt kommit över, nåt som ligger och skräpar bland andra knivar och verktyg i garaget eller förvaras på annat sätt.
Bajonetter brukar ha många år på nacken och en tveeggad dolk eller jaktkniv kan i princip vem som helst som helst ha införskaffat. Det räcker med att GM har eller har haft en fascination för knivar eller bara gillar naturen och friluftsliv.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-01-15 kl. 01:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in