Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Säger han inte att mannen gick tre meter från sträckstenskanten (streck?).?
"Ute i gångbanan" betyder väl bara på trottoaren? Jag har alltid tolkat det som ute på trottoaren som motsats till "på trottoarkanten", speciellt när man lägger till tre meter från sträckstenskanten.
Jag ger lite för rekonstruktionen. Den är ju extremt pajig.
Trottoaren var 7 meter bred. Om han gick 3 meter från trottoarkanten så avvek han med 0,5 meter från centrumlinjen. Jag tror inte NF uttryckt sig som så att mannen han mötte gick ute i gångbanan då utan istället sagt att han gick mitt på trottoaren.
Fotot från rekonstruktionen där NF också var med visar var mannen gick. Tror du inte de kollade med NF innan personerna på fotot placerades ut?
NF som säger att han själv gick mitt på trottoaren lämnade ett väldigt vagt signalement på mannen. Om mannen han mötte också gick mitt på trottoaren så möttes de på armlängds avstånd. NF borde då kunnat lägga märke till något mer än mannens jacka och konstiga sätt och gå.
Det är många felaktiga uppgifter i protokollet. Det jag tror NF menade med 3meter var avståndet vid mötet mellan honom själv och mannen han mötte. Mannen gick ute vid sträckstenskanten och NF gick mitt på trottoaren. Då kan de 3 meterna stämma.
Hade båda personerna mötts mitt på trottoaren så hade inte NF uttryckt sig så som att mannen gick 3 meter från på trottoarkanten och han själv gick mitt på trottoaren. Han hade sagt att de båda vid mötet gick mitt på trottoaren. Så hade en normal människa uttryckt sig.
Jag kan också tänka mig att mannen såg NF innan mötet och därför själv valde att gå ute vid trottoarkanten för att synas mindre.