Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-15, 14:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vi tänker oss att mannen står vid Dekorima och väntar in LOP. Där kommer LOP gående med AB strax bakom sig. Ok nu låter jag LOP passera så jag kan skjuta OP i ryggen tänker mannan och tränger sig in mellan LOP och AB . Jag bryr mig inte om att mannen som går strax bakom ser hela händelseförloppet.

Nej, så gick det självklart inte till. Mannen gick bara ifatt LOP och sköt. Anledningen till att AB inte såg mannen gå ifatt var att AB då stod ute vid trottoarkanten och spanade mot Kungsgatan. När AB ger upp och vänder sig om för att gå söderut längre in på trottoaren är mannen redan ifatt LOP och AB uppfattar dem då som ett sällskap.

Jag tror att mannen i detta scenario (som jag kanske ser lika sannolikt som att han aldrig stannar) ser AB stå norr om reklampelaren och titta söderut, att LOP närmar sig. Att GM kliver ut och tiondelen senare börjar också AB gå. När AB hamnar rakt bakom är GM ikapp LOP.
Citera
2022-01-15, 14:37
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmesPojkar
Tensonjackan
I alla år har jag hört att det finns en ev GM med tensonjacka. Jag var med på den tiden men kan inte påminna mig att det fanns en jacka som kallades för det. Inte heller hittar jag något om jag googlar. Kan någon visa en bild på en s.k. Tensonjacka? Jag inbillar ju mig att den har snedställda fickor, blå, ful eller omodern.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=721296

Kommentarer:
-70 tals klassiker som aldrig går ur tiden!
-Kanske inte den snyggaste. Men totalt odödlig!
Citera
2022-01-15, 14:39
Medlem
elysons avatar
Rent internet- och flashback-tekniskt: om GM skulle vilja berätta här i tråden, fast utan att kunna spåras på nåt sätt, skulle det gå?
Citera
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
PROMIS var utvecklat som ett verktyg för Åklagare.

PROMIS (Prosecutors Management Information System) - Wikipedia

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/PROMIS_(software)

Om Adnan Khashoggi & Robert Maxwell & David Kimche och Co hade tillgång till PROMIS så hade de därmed insyn i vad länder, inklusive Sverige, som anskaffat PROMIS använde programvaran till.
Kan du beskriva ungefär hur mjukvaran fungerade?
Eller någon annan som är insatt.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
1. Ja, ett visst skydd säkert
2. Inte uttalat. Finns två tolkningar, antingen lånar han ut den eller mer troligt är så slarvig att SE kan ”låna” den honom ovetande.
3. Ja, så kan man tolka det.

Men serien är tydlig med det är vapensamlaren revolver?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-15 kl. 14:42.
Citera
2022-01-15, 14:49
Medlem
Om någon vill kolla på första förhöret med Fauzzi igen.

https://drive.google.com/file/d/1-nDsGEUf0SZbNa7PEUc9TlXkEQy5_SLJ/view
860303 Fauzzi E13-01

https://drive.google.com/file/d/1-HH3OSpeXfi316gHI1dgGnSynTET1PXq/view
860325 Vallningsförhör

https://drive.google.com/file/d/1W_iS-qzMPp8y0bsmqviSvvxrnlaJi8s6/view
86429 E 13-1-D

Palmemordsarkivet.se
Citera
2022-01-15, 14:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Jag grundar i alla fall inte mina teorier på "Mördaren ville nog se Palmes ögon så därför gick han förbi och ställde sig vid dekorima i några sekunder". Eller "LOP tittade på ett annat skyltfönster".

Även om LOP bromsade upp, vad hade hindrat GM från att bara skjuta direkt mitt på den östra trottoaren och därefter sprungit in på tunnelgatan? Varför måste GM just skjuta vid korsningen? Gärningsmannen hade dessutom inte varit lika blottad om han sköt utanför skandia eller vid banken. Dina resonemang är helt orimliga.

Jag grundar inte heller min teori på det. Det var ett av flera exempel på att förklara varför GM skulle hamna framför. Istället för att låsa fast sig vid "GM tänker logiskt och vill absolut inte hamna framför vad som händer.

Min teori är inte att GM stannar vid Dekorima. Den är att GM följer efter från Grand och går ikapp och skjuter, ELLER råkar gå förbi, stannar till vid Dekorima kort och sen skjuter.

Jag har inte sagt att han måste skjuta vid tunnelgatan. Däremot har ju du i stort sett uttryckt detta genom att säga att GM går ikapp just där. Om GM hamnar före av någon anledning så kan ju det i sig vara anledningen till att han slår till just där. Att han inser att han inte kan ha uppsikt över Palme om han går före.

Men mest är jag inne på att GM samlar mod och Tunnelgatan känns som en av de sista chanserna, slippe komma ner mot Kungsgatan.
Citera
2022-01-15, 14:52
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När säger NF att mannen gick konstigt? Vad säger han? Jag har missat det

Det var i samband med vallningen.

...Fauzzis enda minnesbild är mannens jacka samt att han gick lite underligt...

Lite längre fram ser vittnet "kvinnan i bilen" samma man och lägger också märke till att ha går något underligt.

Vittnet Margareta lägger också märke till något med grandmannen:
...hon tycker mannen står så konstigt vid stolpen och tror han har fel på benen varför hon tittar speciellt på detta...
Kanske stod han bara konstigt eller så hade något fel med benen.
Senast redigerad av HAARP 2022-01-15 kl. 15:23.
Citera
2022-01-15, 14:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
RG är inte ett ögonvittne till mordet. Om han så tycker SE är mördaren eller om det är fantomen spelar av noll värde i det här sammanhanget. Han är lika intressant som om någon svensson boendes i Älmhult utan anknytning till mordet skulle ha någon teori om GM.

Tror knappast polisen hade utelämnat en sån central del som att GM stod vid fasaden en stund. Något har hänt i Morelius huvud fram till första förhöret 14 mars.

Återigen. RG har inte bäring på vem mördaren är. Han var ett exempel på att vittnen ändrar sig. Jag har inte sagt annat.

Ok,vi får tolka det som att du menar att polisen inte gör misstag i Palmeutredningen.

Jag anser att IM 1 mars inte motsäger att GM stått still.
Citera
2022-01-15, 14:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmesPojkar
Tensonjackan
I alla år har jag hört att det finns en ev GM med tensonjacka. Jag var med på den tiden men kan inte påminna mig att det fanns en jacka som kallades för det. Inte heller hittar jag något om jag googlar. Kan någon visa en bild på en s.k. Tensonjacka? Jag inbillar ju mig att den har snedställda fickor, blå, ful eller omodern.

En tensonjacka hittar du om du googlar. En mer klassisk form. Rak, fickor, inga muddar. Sihuettmässigt lik en rock. Omodern då om man jämför med de midjejackor som var populära.
Citera
2022-01-15, 14:58
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror att mannen i detta scenario (som jag kanske ser lika sannolikt som att han aldrig stannar) ser AB stå norr om reklampelaren och titta söderut, att LOP närmar sig. Att GM kliver ut och tiondelen senare börjar också AB gå. När AB hamnar rakt bakom är GM ikapp LOP.

Fast AB säger att han först gick några sekunder bakom det som han uppfattade som ett sällskap på 3 personer innan GM sköt.

Ett sällskap på 3 personer som bara plötsligt gick framför honom. Ungefär som att AB då vänt sig om efter att stått ute vid trottoarkanter och spejat och när han vänder sig om och går inåt trottoaren för att gå söderut så hamnar han av en tillfällighet bakom LOP+GM efter att GM redan har gått ifall LOP.
Citera
2022-01-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Fast AB säger att han först gick några sekunder bakom det som han uppfattade som ett sällskap på 3 personer innan GM sköt.

Detta gör att AB inte kan vara mannen som NF såg för då har han gått bakom LOP i 1 min 35 s innan skotten. Dvs betydligt längre än "några sekunder". (Även om NFs tid är felmätt så bör det tagit åtminstone 50 s att gå från mötesplatsen till mordplatsen.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in