2022-01-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Innan jag hade läst dina länkar, så var min utgångspunkt att ungefär 1/10 av dom sjuka personerna får långtidsbesvär. Och jag ansåg att det var en skrämmande siffra. Men enligt dina länkar är det uppåt 1/3 som får långtidsbesvär. Det är ju en totalkatastrof för folkhälsan.

Med ett sådant virus är det ju en helt sinnessjuk strategi att medvetet satsa på att bygga upp immunitet genom infektion. Vi minns ju rådet att gärna åka till Italien under sportlovet. Anders Tegnell kan inte försvara sig med att han inte visste om virusets långtidseffekter. Ifall man inte känner till långtidseffekterna, så ska man kanske inte ha så bråttom att föra in viruset till Sverige.
Suck!Suck!Suck!
Ni alarmister ger aldrig upp! Klart som korvspad att corona inte ger en tredjedel långtidsbesvär. En del får säkert långtidsbesvär men knappast så många som ni inbillar er. Immunitet genom infektion har pågått i extremt många år vad är det som gör det så fel 2020-2022?
Citera
2022-01-14, 23:51
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Som sagt så verkar detta ha med individen att göra eftersom det är rätt få som fått någon längre förlust av smak och luktsinne..

När det gäller covid-19 uppger ungefär hälften av dem som insjuknat att de helt tappat luktsinnet, många tillfälligt, men en del länge. Ytterligare 10-20 procent uppger att de fått försämrat eller förvrängt luktsinne efteråt. Om det kan bli permanent är ännu inte känt.
Citera
2022-01-14, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De som tillverkar tester måste göra sig storkovan. Aldrig annars har väl folk testat sig så flitigt. Förutom vacciindustrin måste testindustin vara de stora vinnarna under pandemin, och vill förmodligen maximera sin vinst ytterligare. Aldrig tidigare har man väl brytt sig om vilket virus man blivit förkyld av.
Testlabben tjänar miljarder och bidrar troligen till ökad smitta..Snacka om guldsits..
Citera
2022-01-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
När det gäller covid-19 uppger ungefär hälften av dem som insjuknat att de helt tappat luktsinnet, många tillfälligt, men en del länge.
Låter som hittepåsiffror? Har du någon seriös källa på de siffrorna?
Citera
2022-01-15, 00:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Antivaxxarna har gärna velat hävda att det är vaccinen som ger fotbollsspelarna hjärtproblem, vilket det kan vara, men att covid19 ger det vet vi med säkerhet:

https://www.sydsvenskan.se/2022-01-14/hjartproblem-for-aubameyang-efter-covid-19
Då jag inte prenumererar kan jag inte läsa artikeln i dess helhet, men framgår det om de även är vaccinerade? Hur bedömer man orsaken om en person både haft covid och vaccinerats?
Citera
2022-01-15, 00:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
200 miljoner för en vaccinationskampanj? Det låter som väldigt lite pengar. Eller vad syftar du på med "vaccinationskampanj"? Syftar du på genomförandet av vaccinationer? Eller en informationskampanj för att förmå svenskarna att ta vaccinerna? Ifall du syftar på det senare, så håller jag med om att det är illa använda pengar.
Som jag uppfattat det är det kostnaden för den kommande vaccinationskampanjen, nu när alla som vill redan vaccinerat sig. Det är alltså för att sätta press på de som efter moget övervägande valt att inte vaccinera sig. 20 kr per invånare låter inte mycket men sammanlagt motsvarar det ganska många sjuksköterskelöner. Som slösas bort för att myndigheterna vägrar acceptera medborgares helt legitima nej. Det finns alltså pengar i kistan, myndigheterna vill bara inte använda dem där de behövs.
Citera
2022-01-15, 00:17
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Låter som hittepåsiffror? Har du någon seriös källa på de siffrorna?

Karolinska institutet studie .. varvid karolinska i Huddinge idag har en mottagning för detta fenomen ..

https://www.perceptionlab.se/covid19lukt
Citera
2022-01-15, 00:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
När det gäller covid-19 uppger ungefär hälften av dem som insjuknat att de helt tappat luktsinnet, många tillfälligt, men en del länge. Ytterligare 10-20 procent uppger att de fått försämrat eller förvrängt luktsinne efteråt. Om det kan bli permanent är ännu inte känt.
Inget konstigt tappa lukt och smak när man är förkyld och har näsan full av slem. Det har alla varit med om.
Citera
2022-01-15, 00:24
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Inget konstigt tappa lukt och smak när man är förkyld och har näsan full av slem. Det har alla varit med om.

FAKTA LUKTBORTFALL EFTER COVID-19
Cirka 50 procent av dem som får covid-19 tappar luktsinnet helt (och därmed smaken som till 90 procent består av luktsinnet) någon gång under infektionen. Ytterligare 10 till 20 procent får en klinisk nedsättning som de inte märker av själva. För de flesta återkommer luktsinnet efter 4–10 dagar. Men ungefär 10–20 procent av de drabbade får långvariga problem med luktsinnet. Efter 8–9 månader tycks cirka 15 procent fortfarande ha problem. Det finns ingen medicinsk behandling mot borttappat luktsinne, men luktträning har hjälpt många.

Källa: Johan Lundström, lektor och doftforskare vid Karolinska institutet samt www.luktträning.se
Citera
2022-01-15, 00:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Fruktansvärt struntprat! Coronaviruset ger för det första INTE långsiktiga besvär för en tredjedel av de som haft corona! Folk som tror det vet inte ens att kroppen är full av andra patogener som kan ställa till det. För det andra så går det inte att undvika dessa virus så det är såklart bättre om folk får det i en lagom takt samtidigt som man bör skydda äldre och svaga. Hade det skett bättre och snabbare så hade plandemin varit över för lönge sedan..

Är du verkligen rätt person att anklaga mig för struntprat?

Beträffande andelen personer som får långsiktiga besvär, så har jag källor till det påståendet. Källa 1 Källa 2 Källa 3.

Beträffande andra patogener, så förstår jag inte vilken relevans dessa har i den här tråden.
Citera
2022-01-15, 00:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Innan jag hade läst dina länkar, så var min utgångspunkt att ungefär 1/10 av dom sjuka personerna får långtidsbesvär. Och jag ansåg att det var en skrämmande siffra. Men enligt dina länkar är det uppåt 1/3 som får långtidsbesvär. Det är ju en totalkatastrof för folkhälsan.

Med ett sådant virus är det ju en helt sinnessjuk strategi att medvetet satsa på att bygga upp immunitet genom infektion. Vi minns ju rådet att gärna åka till Italien under sportlovet. Anders Tegnell kan inte försvara sig med att han inte visste om virusets långtidseffekter. Ifall man inte känner till långtidseffekterna, så ska man kanske inte ha så bråttom att föra in viruset till Sverige.
När rådet att man inte behövde ställa in Italienresan gavs hade Italien bara något enstaka fall. Folk uppmanades alltså inte åka dit för att smittas, vilket du får det att låta som.
Citera
2022-01-15, 00:31
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
När rådet att man inte behövde ställa in Italienresan gavs hade Italien bara något enstaka fall. Folk uppmanades alltså inte åka dit för att smittas, vilket du får det att låta som.

Precis och bara kända fall i Lombardiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in