2022-01-14, 22:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ligger 1000 barn på sjukhus i USA efter att de smittats med Omikron.
IMBILDEN! Jag trodde vi kom överens om att du skulle slappna av lite nu när du fått tredje sprutan?
Det är inte nyttigt att oroa sig för mycket. Försök för din egen skull att släppa den alarmism du ideligen ger uttryck för. Du skulle ju passa på att leva lite nu när du är nyvaccinerad kom vi väl överrens om?

Jag är övertygad om att nedstängningar, restriktioner och skrämselpropaganda orsakat mer död och elände än sars2-viruset någonsin kommer att göra, och det är aldrig för sent för att tänka i nya banor!
Tänk på din egen bekantskapskrets. Känner du över huvud taget någon som drabbats av allvarlig covid-19?
Senast redigerad av Mr.Woods 2022-01-14 kl. 22:21.
Citera
2022-01-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast coronan verkar dessutom kunna gå ända upp i hjärnans luktbulb - alltså det ställe i hjärnan som omvandlar nyckelretningarna från näsan till vår luktupplevelse - och förstöra den permanent. Det är alltså värre än lokalt i näsan.
Som sagt så verkar detta ha med individen att göra eftersom det är rätt få som fått någon längre förlust av smak och luktsinne..
Citera
2022-01-14, 22:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det vore bättre om man satsade pengar på forskning om långtidsbesvär än att slösa hundratals miljoner på en menlös vaccinationskampanj. 200 miljoner lär kommande planerade vaccinationskampanj kosta, trots att vaccinet verkar allt mindre effektivt, särskilt för de utanför riskgrupp vilka sannolikt utgör merparten av de som inte vaccinerat sig. Och fortfarande inte ett ord om att göra undantag för de som haft covid. Alla ovaccinerade ska hemsökas av de vaccingalna myndigheterna.

200 miljoner för en vaccinationskampanj? Det låter som väldigt lite pengar. Eller vad syftar du på med "vaccinationskampanj"? Syftar du på genomförandet av vaccinationer? Eller en informationskampanj för att förmå svenskarna att ta vaccinerna? Ifall du syftar på det senare, så håller jag med om att det är illa använda pengar.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2022-01-14 kl. 22:55. Anledning: Ett felplacerat citattecken
Citera
2022-01-14, 22:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag vet ingen finsk studie som jag kan referera till men finska motsvarigheten till FHM räknar med att minst 10% av alla covidfall kommer behöva vård för kroniska besvär i okänd tid framöver.

Innan jag hade läst dina länkar, så var min utgångspunkt att ungefär 1/10 av dom sjuka personerna får långtidsbesvär. Och jag ansåg att det var en skrämmande siffra. Men enligt dina länkar är det uppåt 1/3 som får långtidsbesvär. Det är ju en totalkatastrof för folkhälsan.

Med ett sådant virus är det ju en helt sinnessjuk strategi att medvetet satsa på att bygga upp immunitet genom infektion. Vi minns ju rådet att gärna åka till Italien under sportlovet. Anders Tegnell kan inte försvara sig med att han inte visste om virusets långtidseffekter. Ifall man inte känner till långtidseffekterna, så ska man kanske inte ha så bråttom att föra in viruset till Sverige.
Citera
2022-01-14, 23:05
Medlem
Surtrutens avatar
Magdalena Andersson är tydligen liksom Per Bolund sjuk och håller till i riksdagen ändå.
1:45 in i kvällens Aktuelltsändning kl 21 ser man Sveriges statsminister nysa eller hosta mitt i kammaren.

Varför har Bolund och Andersson svårt att följa de regler som de själva drivit igenom?

Vad är det som är svåtr att förstå i uppmaningen
"Stanna hemma om du är sjuk!"

Någon här på FB som har svårt att förstå innebörden av den uppnaningen?

Man det är klart att om man inte förstår
"Anlita inte städbolag som delar ut svarta löner."
så är det kanske svårt.
Senast redigerad av Surtruten 2022-01-14 kl. 23:33.
Citera
2022-01-14, 23:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nej du lilla gubben! Den går vi inte på.

Du har sagt att peaken kommer i slutet av februari.. Du kommer ha så in i helvete fel.

Att påstå att det blir lugnare i mitten/slutet av februari kan vilken efterbliven människa som helst räkna ut om peaken kommer inom någon vecka.

För övrigt har FoHM sagt tydligt att det är scenarier. Jag tycker du skall slå upp vad det betyder!

Jo, jag vet att FHM har gissat fel genom hela pandemin så att det blev fel den här gången också är inget som förvånar mig.
Citera
2022-01-14, 23:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Har du kollat videon jag länkade till om just dessa barn?
Jag tycker du skall läsa på lite innan du skriker ut dina skräckhistorier

Jag vet redan hur det ligger till.
Citera
2022-01-14, 23:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Innan jag hade läst dina länkar, så var min utgångspunkt att ungefär 1/10 av dom sjuka personerna får långtidsbesvär. Och jag ansåg att det var en skrämmande siffra. Men enligt dina länkar är det uppåt 1/3 som får långtidsbesvär. Det är ju en totalkatastrof för folkhälsan.

Med ett sådant virus är det ju en helt sinnessjuk strategi att medvetet satsa på att bygga upp immunitet genom infektion. Vi minns ju rådet att gärna åka till Italien under sportlovet. Anders Tegnell kan inte försvara sig med att han inte visste om virusets långtidseffekter. Ifall man inte känner till långtidseffekterna, så ska man kanske inte ha så bråttom att föra in viruset till Sverige.
Det är ju inget nytt att SARS-CoV-2 ger oönskade långtidseffekter för vissa, men om det stämmer att det är så stor andel av de som varit sjuka det rör sig om är ju met än skrämmande.

Asiaten och Honkong gav ju livslånga skador för vissa, men inte i närheten av så stor andel vad jag minns.
Citera
2022-01-14, 23:27
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Jag skulle inte bli jätteförvånad om långtidscovid/post covid stress disorder och allt vad det är förpassas till papperskorgen likt apatiska flyktingbarndiagnosen när covidpsykosen har lagt sig.

Det är ungefär samma grupp som får besvär som har ME/CFS med diffusa symtom och inte sällan psykiska besvär i grunden.

Jag raljerar lite, men jag tror att allt är väldigt rörigt just nu och många är väldigt uppskrämda av all propaganda som har pumpats ut de senaste två åren. Jag tror att när allt (förhoppningsvis) återgår till det normala så småningom försvinner post covid som diagnos. Sedan poppar något annat upp som man kan skylla diffusa besvär som trötthet och feberkänsla på.
Citera
2022-01-14, 23:30
Medlem
Hur många som vaccinerat sig eller genomgått covid-19 utan livsuppehållande medicin dör av den lilla bris till sjukdom?

Bara för att hundratals miljoner hålls vid liv av olika droger betyder det inte att sars-cov-2 är farligt för de med funktionell hälsa.

Förstår politiker vill hålla folk vid liv men det kommer miljarder valboskap till inom kort.
Citera
2022-01-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ligger 1000 barn på sjukhus i USA efter att de smittats med Omikron.
Ligger det inte mer än 1000 barn på sjukan i hela USA med covid i kroppen. Låter väldigt lite. Har man slutat testa för omikronsnuvan i USA ?
Citera
2022-01-14, 23:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Åtminstone ett av de gamla vanliga förkylningscoronavirusen, NL63, verkar kunna göra det. Även det binder till ACE2-receptorn. Men som för sars-cov-2 är de flesta infektioner milda.
Associated diseases include mild to moderate upper respiratory tract infections, severe lower respiratory tract infection, croup and bronchiolitis.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Human_coronavirus_NL63

Antivaxxarna har gärna velat hävda att det är vaccinen som ger fotbollsspelarna hjärtproblem, vilket det kan vara, men att covid19 ger det vet vi med säkerhet:

https://www.sydsvenskan.se/2022-01-14/hjartproblem-for-aubameyang-efter-covid-19

Citat:
Aubameyang, Axel Meyé och Mario Lemina har alla haft covid-19 och undersöktes därför av Afrikanska fotbollsförbundets medicinska kommission inför matchen. Då upptäcktes lindriga skador på deras hjärtan, och de fick spelförbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in