2022-01-08, 03:01
Avslutad
Det var ett tag sen. På regementet var den ganska bra. Ägg, gröt, flingor, mjölk, fil, varm choklad, kaffe, te. Olika sorters bröd. Även rostbröd och frallor. Påläggen minns jag ej men troligtvis standard som ost, prickig korv, marmelad, leverpastej m.m. I fält: ungefär som ovan fast ett mer begränsat utbud.
En enklare hotellfrukost helt enkelt som någon nämnde.
Citera
2022-01-08, 03:02
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken-Ring-Inte
Jag glömde leverpastejen, den gillade jag.
Ja den var inte dum
Citera
2022-01-08, 03:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckyCheese
Det var ett tag sen. På regementet var den ganska bra. Ägg, gröt, flingor, mjölk, fil, varm choklad, kaffe, te. Olika sorters bröd. Även rostbröd och frallor. Påläggen minns jag ej men troligtvis standard som ost, prickig korv, marmelad, leverpastej m.m. I fält: ungefär som ovan fast ett mer begränsat utbud.
En enklare hotellfrukost helt enkelt som någon nämnde.
I fält det kommer jag ihåg när det skulle ätas mat inne i tältet för ingen ville äta ute på grund av dåligt väder skrattar åt det nu men inte då
Citera
2022-01-08, 03:29
Medlem
Bästa, sen, frukosten har de på helgen då de slår ihop frukost och lunch till en brunch. Då är det även ägg och bacon samt lite annat. Du behöver garanterat inte vara hungrig för du får så mycket du kan äta. Maten är vanligtvis väldigt bra i det militära och de bör väl fortfarande servera världens godaste ärtsoppa med ordentligt både kött och fläsk. Det blir en härlig kväll sen när alla ligger och småfiser ikapp på logementet.
Citera
2022-01-08, 05:33
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Bästa, sen, frukosten har de på helgen då de slår ihop frukost och lunch till en brunch. Då är det även ägg och bacon samt lite annat. Du behöver garanterat inte vara hungrig för du får så mycket du kan äta. Maten är vanligtvis väldigt bra i det militära och de bör väl fortfarande servera världens godaste ärtsoppa med ordentligt både kött och fläsk. Det blir en härlig kväll sen när alla ligger och småfiser ikapp på logementet.

Vart gjorde du din värnplikt sa du?
Citera
2022-01-08, 07:20
Medlem
Just mat är det militära tämligen duktiga på att fixa, rent generellt.
Förvänta dig inte dock frukost på rummet utan du får släpa dig ut till matsalen. Fast vem vet, idag kanske det kränker folk om man inte får det serverat i sängen?
Citera
2022-01-08, 08:34
Medlem
Om frukost är det stora problemet inför din värnplikt så kommer du nog få väldigt svårt att genomföra din tid i det militära.
Citera
2022-01-08, 15:35
Medlem
SkoterFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badmoessa
Om frukost är det stora problemet inför din värnplikt så kommer du nog få väldigt svårt att genomföra din tid i det militära.

Nej gillar bara frukost väldigt mycket
Citera
2022-01-12, 02:27
Medlem
Upperkutts avatar
Kan man göra om sin grundutbildning/värnplikt flera år efter att man slutfört den?
Citera
2022-01-14, 20:47
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Har en dotter som nu fått ett informationsblad om mönstring och värnplikt.

När jag mönstrade på 80-talet skulle alla göra värnplikt.

Enligt broschyren är det mycket mer diffust nu.

Någon som vet hur intagningskriterierna är i dag.
Min dotter verkar behöva mönstra. Men kommer min dotter bli inkallad eller är det i slutändan upp till henne att besluta?

Är det frivilligt eller en ren inkallase?
Citera
2022-01-14, 21:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Har en dotter som nu fått ett informationsblad om mönstring och värnplikt.

När jag mönstrade på 80-talet skulle alla göra värnplikt.

Enligt broschyren är det mycket mer diffust nu.

Någon som vet hur intagningskriterierna är i dag.
Min dotter verkar behöva mönstra. Men kommer min dotter bli inkallad eller är det i slutändan upp till henne att besluta?

Är det frivilligt eller en ren inkallase?

Det är inte frivilligt. Det finns rättsfall där de som undandragit sig mönstring blivit bestraffade.

Det är därför att rekommendera att genomföra mönstringen. Skulle dottern (eller för den delen, sonen) visa sig ha oanade talanger för militär verksamhet kan man givetvis tänka sig att även lätt motvilliga tas ut för tjänstgöring. I så fall får man finna sig, genomföra utbildningen och (som vi alla) hoppas att fred får råda framöver.

En av baksidorna med en pliktlag är ju att den inte är totalt förhandlingsbar, att säga att "man inte vill" flyger inte så bra, längre.
Citera
2022-01-14, 22:18
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är inte frivilligt. Det finns rättsfall där de som undandragit sig mönstring blivit bestraffade.

Det är därför att rekommendera att genomföra mönstringen. Skulle dottern (eller för den delen, sonen) visa sig ha oanade talanger för militär verksamhet kan man givetvis tänka sig att även lätt motvilliga tas ut för tjänstgöring. I så fall får man finna sig, genomföra utbildningen och (som vi alla) hoppas att fred får råda framöver.

En av baksidorna med en pliktlag är ju att den inte är totalt förhandlingsbar, att säga att "man inte vill" flyger inte så bra, längre.

Jag har förstått det som att mönstringen är obligatorisk om man kallas till den (vilket verkar grunda sig på ett formulär som man fyller i).

Enligt informationen vi fått är det ca 20% som behöver göra värnplikt eller om det var mönstring.

Undrar bara om nån vet hur man väljer ut värnplikta idag. Förr var det alla pojkar. Numera är det både pojkar och flickor. Är det de som vill göra den främst, eller de som har bäst fysisk/mental kapacitet?

Har någon nån insikt i hur det går till nu för tiden?

Kommer min dotter göra värnplikt mot sin vilja såsom det var på 80-talet eller är det frivilligt ifall man inte vill?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in