2021-04-19, 21:02
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Är det en speciell typ av människor som blir skickad på högvakten?

Läste att lasermannen blev utslängd överallt och hamnade till slut på högvakten
Har en jävligt udda kollega som också hamnade på högvakten

Det roterar mellan olika förband, vilka som sköter högvakten. Ingen blir placerad på högvakt som värnpliktsplacering, mig veterligen.
Citera
2021-04-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det roterar mellan olika förband, vilka som sköter högvakten. Ingen blir placerad på högvakt som värnpliktsplacering, mig veterligen.
Förr fanns det värnpliktiga i kommendantsstaben, idag finns det bara några officerare. Där kan nog livgardet placerat en del av sina oklarare individer då det var vapenfritjänst som andra malajer.
Citera
2021-04-22, 20:30
Medlem
Hej! Jag har nu mönstrat och fått befattning som samband/ledningssoldat (GB), på trängregementet i Skövde. Ville först bli något stridande eftersom jag var ute efter något mer fysiskt krävande men tyvärr satte min syn stopp för detta vilket sög lite eftersom jag annars fick förvånansvärt bra resultat.

Men tycker ändå att det verkar rätt kul att klättra i telefonmaster och dra kablar i skogen. Är det någon som har gjort GU som samband/ledningssoldat och hur var det i så fall? Någon som har erfarenhet av p4? Och jag sa till psykologen att jag inte ville få någon ledande befattning men GB står väl för gruppbefäl? Är det jättemycket mer ansvar att ha denna befattning eller är det snarlikt vanlig soldat?
Citera
2021-04-29, 15:23
Medlem
tintin-s avatar
Ansökte frivilligt till GU men pliktverket har inga tider. Är det lönt att kolla varje dag om det finns lediga tider?
Citera
2021-04-30, 00:22
Medlem
minimarrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Ansökte frivilligt till GU men pliktverket har inga tider. Är det lönt att kolla varje dag om det finns lediga tider?

Ja, kommer återbud lite då o då.
Citera
2021-05-03, 21:37
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptohenke
Är 19 år och ska mönstra den 27e maj.
Problemet är att jag också blivit erbjuden jobb där de självklart vill ha kvar mig på långsikt.

Står mellan två alternativ nu:

1. tacka nej till jobbet, mönstra och sedan rycka in i sommar någon gång (antar jag) beroende på vilken befattning jag blir tilldelad men sedan ångra att jag inte valde jobbet där jag kunde tjänat bra pengar.

2. avboka mönstringen, ta jobbet, tjäna pengar och sedan ångra mig för att jag inte gjorde grundutbildningen som jag sett fram emot.

Känns som att jag kommer ångra mig oavsett vad jag väljer då de båda alternativen väger lika tungt för mig.

Nu till mina 3 frågor:
Vilket alternativ hade ni valt? Resonera.
Om man skulle mönstra går det att tacka nej till grundutbildning och man blir tilldelad en befattning man inte känner sig nöjd med?
Går det att välja att rycka in 1-2 år efter man mönstrat eller är det inget man bestämmer själv?

Hoppas ni förstod hur jag menar! Alla råd uppskattas

Herre gud! Du ska till 9000% göra GU. Du har över 40 år efter det att jobba och tjäna pengar. Sen är inte ersättning från GU helt skam om man också räknar in gratis boende, mat osv.
Citera
2021-05-06, 12:10
Medlem
Skyttesoldat/skarpskytt

Tjena, utförde min mönstring 5-6 maj och fick tillslut befattningen skyttesoldat/skarpskytt som mitt första val vid eksjö. De sa att konkurrensen var stenhård i år och ifall man ville få en plats behövde man "välja neråt"

Undrar ifall någon som har utfört denna befattning eller hört något kan säga hur det var. Är det något att ha eller är jag bara "kanonmat"?
Citera
2021-05-06, 12:28
Medlem
Kanonmat är du väl alltid som skyttesoldat! Dock inte oviktig del för det. Det är mycket som ingår i att vara skyttesoldat.

Jag gjorde som Skyttegruppsbefäl/STRF90 på P4. Det var lärorikt och inget som jag egentligen ångrar att jag gjort även om jag inte fortsatt i Försvaret.

Kör på det är en bra erfarenhet att ha.
Citera
2021-05-06, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KejsareNero
Tjena, utförde min mönstring 5-6 maj och fick tillslut befattningen skyttesoldat/skarpskytt som mitt första val vid eksjö. De sa att konkurrensen var stenhård i år och ifall man ville få en plats behövde man "välja neråt"

Undrar ifall någon som har utfört denna befattning eller hört något kan säga hur det var. Är det något att ha eller är jag bara "kanonmat"?

Det är en jävligt bra utbildning och framförallt erfarenhet oavsett vad folk säger.
Citera
2021-05-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Är det försent o söka om man e 28? Har tidigare varit inom gmu men avbröt, för typ 8 år sedan.

Inget att fundera på.

Om du har fysiken så att säga.
Citera
2021-05-06, 13:08
Medlem
Hur lång är utbildningen nu? Gjorde min utbildning som kompanibefäl på närskyddspluton, 15 månader i mitten på 90-talet. Tyckte inte själv att jag förändrades så mycket men alla runt mig sade att jag blev vuxen helt plötsligt. Militärtjänst har inte bara med skjuta och bo i tält att göra, den bidrar till mognad. Lycka till 😊👍
Senast redigerad av Farzan73 2021-05-06 kl. 13:10.
Citera
2021-05-06, 13:18
Medlem
du har en bra tid framför dig, ta till vara den. Det vart lärorikt att göra lumpen även om det ekonomiskt vart en skitaffär vilket också kommer märkas vid din pension då du förlorat ett viktigt pensionsår

och angående det tråkiga svaret kring kanonmat: vid en stridssituation så räknade försvaret med 50% förlusteri princip direkt (i mitten av 2010 talet) så oddsen ser rätt kassa ut för det ,sedan tror jag inte det finns ett enda land i världen som vill ha sverige med alla våra problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in