2022-01-15, 10:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag har förstått det som att mönstringen är obligatorisk om man kallas till den (vilket verkar grunda sig på ett formulär som man fyller i).

Enligt informationen vi fått är det ca 20% som behöver göra värnplikt eller om det var mönstring.

Undrar bara om nån vet hur man väljer ut värnplikta idag. Förr var det alla pojkar. Numera är det både pojkar och flickor. Är det de som vill göra den främst, eller de som har bäst fysisk/mental kapacitet?

Har någon nån insikt i hur det går till nu för tiden?

Kommer min dotter göra värnplikt mot sin vilja såsom det var på 80-talet eller är det frivilligt ifall man inte vill?

Omöjligt att svara på. Givetvis är sannolikheten att man genast placeras i utbildningsreserven större om man förefaller vara "dåligt soldatmaterial", men försvarets bedömare har hört och sett det mesta i kategorin "jag fintar försvaret att frikalla mig".

Men "vill göra" kombinerat med "har goda förutsättningar" är ju på ena sidan, "vill inte" ihop med "verkar direkt olämplig" ligger på den andra sidan skalan.

Blir man (i dessa dagar) uttagen har man troligen visat viss militär potential, så är det. Ett råd jag givit många unga vuxna i liknande situationer är "var dig själv, på ett förståndigt sätt".

Filosofisk not: Så här blir det när inte "alla skall med". Ingen förälder önskar att just deras barn skall bli kanonmat i ett krig, men den bördan bärs lättare om den delas av alla.
Citera
2022-01-22, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Har en dotter som nu fått ett informationsblad om mönstring och värnplikt.

När jag mönstrade på 80-talet skulle alla göra värnplikt.

Enligt broschyren är det mycket mer diffust nu.

Någon som vet hur intagningskriterierna är i dag.
Min dotter verkar behöva mönstra. Men kommer min dotter bli inkallad eller är det i slutändan upp till henne att besluta?

Är det frivilligt eller en ren inkallase?

I dagsläget borde det räcka att fylla det första formuläret om man vill slippa. Fyll i att du har varenda sjukdom som finns. MS, diabetes, lepra, bipolär, blödarsjuka, saknar båda benen och en arm, kol, är rullstolsbunden och har en pågående stroke.

Självklart allergisk mot allt. Nötter, mjölk, fisk, ägg, skaldjur, gluten, ris, potatis, häst, hund, katt, tall, gran, vapenfett, avgaser, asfalt, hö.

Vill Pliktverket av någon anledning fortfarande ha dig förklarar du att då får det bli polistaxi.

På datortestet klickar man sig slumpmässigt igenom sig och svarar motstriidigt. Man har många nära vänner. Antal,: 0. Eller att du helt enkelt är för pantad för att förstå hur en datormus fungerar.

Blir du fortfarande inte hemskickad svimma efter 7 sekunder på cykeln.

Fortfarande inte hemskickad? Lyckas hamna under stången.

Dregla på golvet när läkaren kontrollerar dig, kanske till och kissa ner dig. Förklara att du har alla sjukdomar och allergier som finns. Du har operahus så många gånger så du är i princip ihålig.

Om man fortfarande inte är hemskickad så är det samtal med psykologen. Där dödade du dina syskon i sömnen när du var elva. Klarade inte grundskolan, uppvuxen på idiotanstalt, spenderar dagarna med att röka cannabis och plåga dina 3 katter. Drar upp en bild på Breivik gör hitlerhälsning och förklarar att han är en hjälte. Rulla in dig i mattan och säg att du är en koldolme. Även om det är uppenbart att du ljuger så släpper man inte någon sådan med automatvapen. Vapenfri tjänst finns väl inte idag?

Ha kul.
Senast redigerad av Storlitenbonde 2022-01-22 kl. 08:54.
Citera
2022-02-06, 12:08
Medlem
RuleBritannias avatar
Grundläggande Soldatutbildning (GU-F) - Frågor

Hej!

Tänkte genomföra GU-F för att sedermera få en roll som MC-ordonnans inom Hemvärnet. Hade det varit 10 år sedan hade man nog snarare sökt sig till GMU, men äldre dagar och civil karriär gör GU-Fs 14-dagarsformat till ett passande upplägg.

1. Hur stränga är levnadsförhållandena?
2. Kan man ha med sig medicin (preventivmedel)?
3. Hur långa är dagarna? Har man någon "fritid"?
4. Kan någon beskriva slutövningen?

Tack & bock!
Citera
2022-02-12, 12:19
Medlem
Mcoolxs avatar
Någon som har erfarenhet eller kunskap kring befattningarna trafikgruppchef respektive flygmekaniker?
Citera
2022-02-12, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcoolx
Någon som har erfarenhet eller kunskap kring befattningarna trafikgruppchef respektive flygmekaniker?

Trafikcruppchef i Skövde?

Jag hade valt det oavsett. Gruppbefäl är alltid bra att ha i bagaget oavsett om du väljer att fortsätta i det militära efter eller om du vill bli civil.

Gillar du att fippla med fordon är nog flygmekaniker bättre.

Men hade jag fått välja hade jag tagit det förstnämnda. Är det i Skövde så är min uppfattning att den trafikenheten är mycket bra.
Citera
2022-02-13, 18:09
Medlem
Mcoolxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
Trafikcruppchef i Skövde?

Det stämmer. Men tycker det är ovanligt dåligt med information kring den befattningen.
Hört bra grejer om flygmekaniker dessutom.
Citera
2022-02-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcoolx
Det stämmer. Men tycker det är ovanligt dåligt med information kring den befattningen.
Hört bra grejer om flygmekaniker dessutom.

Försvarsmaktens befattningsguide är som den är tyvärr…
Det bästa vore att samverka med någon som gått i någon av de befattningarna. Kanske någon ytterligare i forumet som har något tillägg?
Citera
2022-03-11, 00:32
Medlem
Om försvarsmakten nu ska storsatsa på ett utökat försvar, hur ska nya komma in om de bara får omkring 4400kr /mån under GMU? Är mest alla som bor hemma o inte har nå utgifter förutom en mobilräkning o är 19 bast?
O vad ligger utbildningspremien på efter utförd gmu?

Hade velat gå gmu men har inte råd.. Huslån, billån osv..
Citera
2022-03-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etableradhackspett
Är mest alla som bor hemma o inte har nå utgifter förutom en mobilräkning o är 19 bast?
Som du säger är det svårt för det positiva att överväga det negativa när man kommit igång med livet, flyttat hemifrån och så. Mycket bättre för dem som precis gått ut gymnasiet och inte vill börja plugga/jobba direkt
Citera
2022-03-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etableradhackspett
O vad ligger utbildningspremien på efter utförd gmu?

1. Det heter inte GMU. GU med värnplikt är vad det är.

2. Beror på om man har tillhör någon befattning med specialkompetens alt hur länge man ligger inne. Jag drog in lite över 45 lök, som 9 månaders basse. Mina gruppbefäl drog in mer, vet ej med hur mkt. Men dem hade mer ansvar, längre tjänstgöringsperiod.
Citera
2022-03-12, 02:58
Medlem
SkoterFreaks avatar
Vilka frågor ställer psykologen på mönstringen?

Ska mönstra i år och är lite nervös, vad pratar man med psykologen om? Vad frågar hen om specifikt? Hur använder dem ens svar för att poängsätta en på skalan? Uppskattar alla svar, dela gärna med er om era erfarenheter.
Citera
2022-03-12, 03:04
Medlem
vividcarrots avatar
"Brukar du shitposta på Flashback?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in