2022-01-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Lol nej ska ej finnas automatiska stop lossar. Är man idiot o sätter 600k på något man uppenbart inte har någon överhuvudtaget koll över så får man skylla sig själv.
Jag tror jag svarade ett bra svar i din förra tråd om 250k. Är du back 600k efter alla bra tips du fick då genom att ligga kvar i samma bolag får du skylla dig själv.
Ingen har lurat dig. Enbart dig själv att skylla.
Sälj skiten köp indexfonder o månadsspara ( som jag sa för 350k sen)
jag hade kanske uttryckt mig i andra ordalag men du har en poäng.

pengar som man investerar i aktier ska vara pengar man har råd att "förlora". speciellt i "högriskaktier" som GME som det framkom att TS investerat i. jag körde själv in allt i en aktie i början, gör det titt som tätt nu med (om aktien tex är den enda i sin bransch) men
1. var beredd att den kan gå ner
2. läs på väldigt noga om aktien
Citera
2022-01-14, 20:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Många har tecknat långa bostadslån till en bra bit under 2 procent... skulle inte vilja sitta på bankaktier just nu...
Naturligtvis chansar inte bankerna, utan det de lånar ut bundet har de själva lånat som bundet.
Citera
2022-01-14, 21:13
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Uttrycket: ''Du förlorar bara när du säljer av'' är ett värdefullt uttryck om det appliceras på rätt sätt. Detta tankesätt ska man ha i åtanke under börskrascher, det är då många gör bort sig och säljer av.

Det här är förmodligen det sämsta och ett av de mest skadliga uttrycket som finns inom aktiehandel, och det resulterar i just denna typ av trådar. Du har inte realiserat din förlust innan du sålt, men det är helt självklart att du har gjort en förlust ifall det du har köpt är värt mindre än vad du köpte det för. Men i och med att man hör det här uttrycket då och då så bidrar det till att folk håller i sina förlorare mycket längre än vad dom borde eftersom det tar emot att realisera sina förluster och tänker att dom inte har förlorat några pengar trots att dom äger tillgångar som är värda mindre än dom var när dom köptes, vilket är precis det TS har gjort.
Citera
2022-01-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det här är förmodligen det sämsta och ett av de mest skadliga uttrycket som finns inom aktiehandel, och det resulterar i just denna typ av trådar. Du har inte realiserat din förlust innan du sålt, men det är helt självklart att du har gjort en förlust ifall det du har köpt är värt mindre än vad du köpte det för. Men i och med att man hör det här uttrycket då och då så bidrar det till att folk håller i sina förlorare mycket längre än vad dom borde eftersom det tar emot att realisera sina förluster och tänker att dom inte har förlorat några pengar trots att dom äger tillgångar som är värda mindre än dom var när dom köptes, vilket är precis det TS har gjort.

Problemet är att folk inte är väldiversifierade, inte är långsiktiga och säljer av under börskrascher, det är problemet.

Uttrycket är inte ett dugg skadligt om man har en långsiktig investeringsstrategi där man har spritt risken rejält. Att försöka sig på marknadstajming lyckas nästan ingen med, folk har redan problem med att hålla sig till strategin och de säljer av under börskrascher då känslorna tar över. I sådana stunder är det viktigt att komma ihåg att om man exempelvis äger flera börser så vilar ens pengar på axlarna på flera tusentals bolag och ifall börsen gör ett kraftigt dyk så har man ju faktiskt inte förlorat något eftersom förlusten är orealiserad.

Om uttrycket feltolkas och inte utvärderas på rätt sätt så kan det skapa en del problem. Precis som en hammare kan skapa problem om man använder den för att förstöra istället för att bygga något.

Att hålla på och sälja av är gemene man experter på, det ser man under börskrascher, precis det man inte ska göra.

Fel applicering av uttrycket är det som gör skada, inget annat. Att hålla på att trada in och ut i marknaden hela tiden i ett hopp om att slå index lyckas otroligt få med.

Uttrycket hjälper en att hålla sig till planen så jag tycker inte det är dåligt alls? Håller absolut inte med. Det enklaste sättet att vinna på börsen är genom att följa vad forskningen säger: Vara långsiktig och diversifiera brett och ha tålamod.

Den faktiska förlusten är den realiserade. Att säga till en person under en börsnedgång: ''DU HAR FÖRLORAT 50 %'', gör att folk får panik och skiter ner sig.

Med indexförvaltning så är uttrycket otroligt hjälpsamt. Men om man siktar på aktieraketer, ja då kan det ju vara en farlig princip att följa.
Senast redigerad av Lukas17 2022-01-14 kl. 21:28.
Citera
2022-01-14, 21:28
Medlem
Citat:
Uttrycket är inte ett dugg skadligt om man har en långsiktig investeringsstrategi där man har spritt risken rejält. Att försöka sig på marknadstajming lyckas nästan ingen med, folk har redan problem med att hålla sig till strategin och de säljer av under börskrascher då känslorna tar över. I sådana stunder är det viktigt att komma ihåg att om man exempelvis äger flera börser så vilar ens pengar på axlarna på flera tusentals bolag och ifall börsen gör ett kraftigt dyk så har man ju faktiskt inte förlorat något eftersom förlusten är orealiserad.

Om uttrycket feltolkas och inte utvärderas på rätt sätt så kan det skapa en del problem. Precis som en hammare kan skapa problem om man använder den för att förstöra istället för att bygga något.

Att hålla på och sälja av är gemene man experter på, det ser man under börskrascher, precis det man inte ska göra.

Fel applicering av uttrycket är det som gör skada, inget annat. Att hålla på att trada in och ut i marknaden hela tiden i ett hopp om att slå index lyckas otroligt få med.

Uttrycket hjälper en att hålla sig till planen så jag tycker inte det är dåligt alls? Håller absolut inte med. Det enklaste sättet att vinna på börsen är genom att följa vad forskningen säger: Vara långsiktig och diversifiera brett och ha tålamod.

Den faktiska förlusten är den realiserade. Att säga till en person under en börsnedgång: ''DU HAR FÖRLORAT 50 %'', gör att folk får panik och skiter ner sig.

Med indexförvaltning så är uttrycket otroligt hjälpsamt. Men om man siktar på aktieraketer, ja då kan det ju vara en farlig princip att följa.

Tror man att börsen ska sjunka 30% är det klart man säljer för att köpa tillbaka. Det är OM man vet. Men det kostar väldigt lite att gå ur och in i en aktie igen. Säljer man på 100kr och köpet tillbaka på 99.9 eller 100.1 märks det knappt. Men säljer man på 100 och köper tillbaka på 70kr är det såklart bättre.
Citera
2022-01-14, 21:31
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Tja, uttrycket är ju direkt felaktigt, men jag förstår vad du menar kring långsiktighet och håller med dig på så sätt.

Att hålla sig till en långsiktig strategi har ju inget med tillfälliga förluster att göra. Ifall man tror att det långsiktigt kommer gå upp så kan man ju leva med att tillgången genererat en tillfällig förlust, men det är likväl en (orealiserad) förlust. Att intala sig att det inte är en (tillfällig) förlust kommer aldrig leda till något bra. Och då finns det väl tyvärr risk att man hamnar i samma situation som TS där man vägrar inse att man har förluster och följer med skutan hela vägen till botten.
Citera
2022-01-14, 21:42
Medlem
Citat:
Tja, uttrycket är ju direkt felaktigt, men jag förstår vad du menar kring långsiktighet och håller med dig på så sätt.

Att hålla sig till en långsiktig strategi har ju inget med tillfälliga förluster att göra. Ifall man tror att det långsiktigt kommer gå upp så kan man ju leva med att tillgången genererat en tillfällig förlust, men det är likväl en (orealiserad) förlust. Att intala sig att det inte är en (tillfällig) förlust kommer aldrig leda till något bra. Och då finns det väl tyvärr risk att man hamnar i samma situation som TS där man vägrar inse att man har förluster och följer med skutan hela vägen till botten.

Uttrycket är en halvsanning. En orealiserad förlust är ingen egentlig förlust i verkligheten, det är en teoretisk förlust som kan bli verklighet (i praktiken) om/när du väljer att realisera förlusten.

All historik visar att om du investerar i breda index och håller dig till planen och inte säljer av under krascher så leder tankesättet: ''Det är en orealiserad förlust, sälj inte av'' till något bra i 100 % av fallen eftersom marknaden alltid har återhämtat sig. Ganska svårt att argumentera emot den faktan.

Vetenskapen visar även att du har fattat ett bra investeringsbeslut då endast 6 av 1000 aktiva förvaltare över en 30 års period lyckas konsekvent slå sitt jämförelseindex.

Genom att då elda på paniken och säga: ''Du har förlorat 50 %'', när du faktiskt inte har det riskerar att skada mer än göra nytta eftersom folk redan har problem idag med att de säljer av under börskrascher.

Det är lika felaktigt att hävda att du har förlorat något när du faktiskt inte har gjort det, man får skilja på teori och praktik här.

Uttrycket har ett värde då gemene man oftast skiter ner sig under börskrascher, att då veta att du har oddsen på din sida, att du har spridit din risk väl och enbart behöver hålla ut gör att du kommer kunna hålla huvudet kallt och fortsätta hålla dig till planen.

Endast 6 av 1000 är konsekvent bättre än börsindex. Marknadstajmingen hjälper inte gemene man, att försöka sig på det är meningslöst.

Studier om trading visar att ytterst få lyckas.
Senast redigerad av Lukas17 2022-01-14 kl. 21:54.
Citera
2022-01-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Tror man att börsen ska sjunka 30% är det klart man säljer för att köpa tillbaka. Det är OM man vet. Men det kostar väldigt lite att gå ur och in i en aktie igen. Säljer man på 100kr och köpet tillbaka på 99.9 eller 100.1 märks det knappt. Men säljer man på 100 och köper tillbaka på 70kr är det såklart bättre.

Ja, om man har den förmågan men jag har aldrig träffat någon som har kapaciteten att marknadsdtajma helt perfekt. Över en period på 30 år+ så fallerar 994/1000 aktiva förvaltare att att konsekvent slå sitt jämförelseindex, endast 6/1000 lyckas.

För ett fåtal människor kanske det funkar, men det funkar för nästan ingen.
Citera
2022-01-14, 22:20
Medlem
Citat:
Problemet är att folk inte är väldiversifierade, inte är långsiktiga och säljer av under börskrascher, det är problemet.

Det kan nog applicerar mer på kvalitetsbolag och inte som i TS fall? Hur som är jag böjd att hålla med dig till viss del även om jag kan sälja en del när idioterna börjar sälja för att begränsa mina förluster och köpa in igen mig när de har sålt färdigt.
Citera
2022-01-14, 22:25
Medlem
Glossuss avatar
Citat:

Fetade..
Nej, då ligger man back, på minus, eller annat uttryck som säger att kursen är lägre än vad den var när du köpte.
T ex har jag inte förlorat 11069:- på mina Avanzaaktier, men jag ligger minus.

Men du har ju rätt i att det är dumt att följa med till botten.
Citera
2022-01-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det kan nog applicerar mer på kvalitetsbolag och inte som i TS fall? Hur som är jag böjd att hålla med dig till viss del även om jag kan sälja en del när idioterna börjar sälja för att begränsa mina förluster och köpa in igen mig när de har sålt färdigt.

Precis, stora kvalitetsbolag, indexförvaltning etc. När det gäller aktieraketer så kan det tankesättet nog vara farligt.
Citera
2022-01-14, 22:51
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtanLeg
jag hade kanske uttryckt mig i andra ordalag men du har en poäng.

pengar som man investerar i aktier ska vara pengar man har råd att "förlora". speciellt i "högriskaktier" som GME som det framkom att TS investerat i. jag körde själv in allt i en aktie i början, gör det titt som tätt nu med (om aktien tex är den enda i sin bransch) men
1. var beredd att den kan gå ner
2. läs på väldigt noga om aktien

Att jag låter dryg/hård är för att TS gjorde en tråd när han var back 250k och fick massa bra råd och tips då. B.la. Från mig. Nu är de 600k..

Håller med dig. Min filosofi är att man aldrig oavsett ska 100% in. Det finns flera exempel på bolag som ljugit/bluffar osv som ruinerad människor.
Men dina 1 och 2 är vettiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in