2022-01-14, 17:59
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Frågeställning. Borde det finnas automatiskt stop loss som hindrar nya investerare från att förlora allt på kriminella lurendrejeri börsen?

Hur skulle det se ut i praktiken? Det skulle vara näst intill omöjligt.

Verkligen tråkigt att du förlorat så mycket pengar, det måste verkligen svida. Innan du gör någonting alls skulle jag verkligen rekommendera att du funderar igenom ordentligt hur du hamnade i den här situationen. Varför gick du in så tungt i en aktie som visade sig vara så kraftigt övervärderad? Var det din egen analysförmåga som brast eller lyssnade du för mycket på folk du inte känner som lovade guld och gröna skogar?

Det vore dumt om du helt slutar spara på börsen pga det som hänt men tänk på att sprida din risker! Köp en svensk och en global indexfond och månadsspara i dem så kommer du se att dina pengar kommer växa över tid. Att försöka bli rik snabbt är ett snabbspår till fattigdom.
Citera
2022-01-14, 18:03
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Går vi verkligen mot dåliga tider just nu? Börsen kommer nog inte stiga 30% även detta år, vi kanske får se en smärre korrigering, men den reala ekonomin tuffar på. De allra flesta som har ett jobb har de inte alltför tokigt just nu.

Det är lätt att bli bortskämd när vi har haft några guldår och börsen har stigigt riktigt bra.
Börsen är idag grovt överköpt, visst den kan forsätta uppåt. Men sannolikheten är att det går ner.
Jag tror dock att vi har lärt oss från tidigare kriser och att det inte blir nån "krasch" men nedåt lär det gå. Kring sommaren.

Med dagens utgångspunkt vill man inte ligge på börsren.
Citera
2022-01-14, 18:07
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Det är lätt att bli bortskämd när vi har haft några guldår och börsen har stigigt riktigt bra.
Börsen är idag grovt överköpt, visst den kan forsätta uppåt. Men sannolikheten är att det går ner.
Jag tror dock att vi har lärt oss från tidigare kriser och att det inte blir nån "krasch" men nedåt lär det gå.

Med dagens utgångspunkt vill man inte ligge på börsren.

Jag tror också det kommer gå ned ett tag. Många börsbolag har idag absurda värderingar, inte minst tillväxtbolag. Samtidigt finns det andra bolag som knappt gått upp något alls de senaste åren och som handlas runt P/E 12 och gör bra vinster. Inget fel att hålla kvar i dem när det börjar blåsa ordentligt.
Citera
2022-01-14, 18:14
Medlem
Tjippmunks avatar
nu vet du hur man inte ska göra. gör om, gör rätt.

ingen kan berätta hur det känns att se innehavet minska dag för dag. det måste upplevas. det är även stor skillnad på att se insats eller vinst försvinna. har du köpt för en summa och det går ner svider det mer än om det först gått upp och det är vinsten som försvinner trots att det är samma summor
Citera
2022-01-14, 18:26
Medlem
Se det som en livsläxa. jag hamnade hos fogden av mina förluster.

Kom ihåg detta: Riskspridning.

Alla aktier kan tappat 75% av sitt värde. Dålig VD, dålig tajming, världshändelser, nya lagar, hype på forum, uteblivna ordrar, etc etc. ALLT kan hända oavsett hur bra saker ser ut.

Riskspridning är A och O för god nattsömn. Tråkigt? Kanske det. Men hellre tråkigt än pank.
Citera
2022-01-14, 18:51
Medlem
Cut your losses short and let your profits run.
Mycket bra alternativ många gånger.
Citera
2022-01-14, 18:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Allmänt råd: lämna börsen i tid.

Många har tecknat långa bostadslån till en bra bit under 2 procent... skulle inte vilja sitta på bankaktier just nu... (inte aktier öht).
Citera
2022-01-14, 19:31
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader. Jag är helt förstörd. Jag vägrar tro på vad jag ser. Jag har blivit lurad och det finns ingen väg ut. Allt som är kvar är nu 50,000kr vilket inte ens är värt att sälja.
Hälften av mina livs besparingar borta.

Frågeställning. Borde det finnas automatiskt stop loss som hindrar nya investerare från att förlora allt på kriminella lurendrejeri börsen?

Avanza skickar mail när ditt konto gått 10, 20, 30% o.s.c. Det är ditt eget fel att du inte sålt.
Citera
2022-01-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Allmänt råd: lämna börsen i tid.

Många har tecknat långa bostadslån till en bra bit under 2 procent... skulle inte vilja sitta på bankaktier just nu... (inte aktier öht).
Tina och fomo är ett argument ett annat att banker tjänar på högre ränta. Men blir det allmän panik så är ingen trygg, dock ses banker som samhällsbärande och skyddas av staten i krislägen.
En allmän ekonomisk undervisning i
skolan tror jag mer på och ett särskillt avsnitt om börsen och aktier. Inte som förbud och regler om vi ska hålla oss till trådens frågeställning.
Senast redigerad av Truefighter 2022-01-14 kl. 19:48.
Citera
2022-01-14, 20:04
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Tina och fomo är ett argument ett annat att banker tjänar på högre ränta. Men blir det allmän panik så är ingen trygg, dock ses banker som samhällsbärande och skyddas av staten i krislägen.
En allmän ekonomisk undervisning i
skolan tror jag mer på och ett särskillt avsnitt om börsen och aktier. Inte som förbud och regler om vi ska hålla oss till trådens frågeställning.

Jag är gammal nog att minnas då man efter finanskrisen kunde köpa SEB för tror det var 1,20 aktien... Inlånarna är säkrade enl lag genom insättarskyddet. Självklart får aktieägarna ta smällen, bra (ett regeringsskifte är ett MÅSTE!) att Sd finns där då Globalistdvärgen säkert skulle a la gammal ohederlig bolagshöger i första hand tänka på ägarna...

Det jävliga är att bankerna redan prisat in någon sorts bail-out - annars skulle ett femårigt bolån kosta 4-5 % idag. ELLER prisat in att vi fortsätter mot modell Turkiet eller Venezuela...
Citera
2022-01-14, 20:19
Medlem
Citat:
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader. Jag är helt förstörd. Jag vägrar tro på vad jag ser. Jag har blivit lurad och det finns ingen väg ut. Allt som är kvar är nu 50,000kr vilket inte ens är värt att sälja.
Hälften av mina livs besparingar borta.

Tråkigt att höra men misstaget att satsa på enskilda aktier (stockpicking) är tyvärr inte helt ovanligt.

Vill inte strö salt i dina sår men räknar du även in alternativkostaden (opportunity cost) så blir den totala förlusten för dig flera miljoner (beroende på tidshorisont). Att hela tiden tänka på alternativkostnaden gör att man kan fatta bättre ekonomiska beslut för sin framtid.

Med en 8 % årlig avkastning så hade den summa som du förlorade (400 lax) vuxit till 2,7 miljoner över en 25 års period.

Det du kan göra i fortsättningen är att läsa på mer och investera i fonder där du får en naturlig diversifiering över många bolag.

För många tar detta emot att höra, men sanningen är att ytterst få lyckas slå börssnittet på sikt (index) och för de som lyckas göra det kan man inte heller utesluta att det var tur.

De som påstår att de har slagit index har ett par saker gemensamt:
1. De kan inte belägga detta med starka, objektiva bevis.
2. De säljer dyra kurser för att sälja ''en dröm''.
3. De är oärliga.

Ingen ifrågasätter att Buffett har slagit index för bevisen är öppna och tillgängliga för vem som helst att se.

Sikta på ett par bra, breda, indexfonder och det kommer gå bra för dig.

Ska du trots detta sikta på enskilda aktier, så vill du nog välja ut riktiga blueship företag med stark fundamental data.

Uttrycket: ''Du förlorar bara när du säljer av'' är ett värdefullt uttryck om det appliceras på rätt sätt. Detta tankesätt ska man ha i åtanke under börskrascher, det är då många gör bort sig och säljer av.

Att hålla sig till sin plan och tänka långsiktigt är viktigt och uttrycket har enbart värde om man är riktigt väldiversifierad och har en långsiktig plan.

Investerar man allt på en farlig aktie så blir det ju helt plötsligt otroligt viktigt att kapa förluster i tid.

Köp inte nålen i en höstack, köp hela höstacken - indexfonder

Tips:

Börja med en bra ''bas'' i portföljen - En global indexfond med billiga avgifter - SPP Aktiefond global A sek eller LF Global Indxnära

Komplettera med ett par bra investmentbolag och svenska fonder... sedan börjar du bygga portföljen efter eget tycke, smak och riskaptit.
Senast redigerad av Lukas17 2022-01-14 kl. 21:10.
Citera
2022-01-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jag är gammal nog att minnas då man efter finanskrisen kunde köpa SEB för tror det var 1,20 aktien... Inlånarna är säkrade enl lag genom insättarskyddet. Självklart får aktieägarna ta smällen, bra (ett regeringsskifte är ett MÅSTE!) att Sd finns där då Globalistdvärgen säkert skulle a la gammal ohederlig bolagshöger i första hand tänka på ägarna...

Det jävliga är att bankerna redan prisat in någon sorts bail-out - annars skulle ett femårigt bolån kosta 4-5 % idag. ELLER prisat in att vi fortsätter mot modell Turkiet eller Venezuela...
Mm..därför är Flashback en bra skola även för nybörjaren. Ta del av olika inlägg och göra sin egen uppfattning. Men detta måste ju ske redan på högstadiet med en lite mer seriös och fakta baserad undervisning så att alla har goda förutsättningar för en god aktiehandel. Förbud är jag absolut emot!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in