2022-01-14, 06:52
Medlem
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader. Jag är helt förstörd. Jag vägrar tro på vad jag ser. Jag har blivit lurad och det finns ingen väg ut. Allt som är kvar är nu 50,000kr vilket inte ens är värt att sälja.
Hälften av mina livs besparingar borta.

Frågeställning. Borde det finnas automatiskt stop loss som hindrar nya investerare från att förlora allt på kriminella lurendrejeri börsen?
Citera
2022-01-14, 06:53
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader. Jag är helt förstörd. Jag vägrar tro på vad jag ser. Jag har blivit lurad och det finns ingen väg ut. Allt som är kvar är nu 50,000kr vilket inte ens är värt att sälja.

Frågeställning. Borde det finnas automatiskt stop loss som hindrar nya investerare från att förlora allt på kriminella lurendrejeri börsen?

Vilken aktie?
Citera
2022-01-14, 06:55
Medlem
Och detta då?

(FB) Jag har förlorat 250 tusen på aktier. Fråga mig vad som helst.
Citera
2022-01-14, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Och detta då?

(FB) Jag har förlorat 250 tusen på aktier. Fråga mig vad som helst.
Nu är det minus 400,000
Citera
2022-01-14, 07:01
ibland gäller det att ta förlusten helt enkelt . nästa gång kan du ju sätta aktien på att den ska säljas automatiskt om den går ner till en viss %. hur ofta kollar du din aktie ? att du låtit den falla 5-10% per dag i ett halvår är ju inte … vettigt på något sätt .
Citera
2022-01-14, 07:03
Medlem
SittFints avatar
Och hur skulle en sådan stop loss se ut?
Citera
2022-01-14, 07:07
Medlem
Tarrous avatar
Citat:

Kriminellt lurendrejeri, eller arrogans och överdriven riskaptit - det går inte att skydda sig mot allt

Varför har du inte sålt?
Citera
2022-01-14, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Kriminellt lurendrejeri, eller arrogans och överdriven riskaptit - det går inte att skydda sig mot allt

Varför har du inte sålt?
För jag trodde på idiotierna som sade ”det är ingen förlust innan du säljer” och det är nästan vad varenda person sagt.

Och allt från SPAC noteringen till dark pool trejdingen och kortningarna är fan kriminellt.
Citera
2022-01-14, 07:11
Medlem
Skyll dig själv. Hur kan du välja att ligga så tungt i en enda aktie och sedan välja att ligga kvar o hoppas på att den ska repa sig.

Bara ta smällen och lära sig av läxan
Citera
2022-01-14, 07:12
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
För jag trodde på idiotierna som sade ”det är ingen förlust innan du säljer” och det är nästan vad varenda person sagt.

Detsamma gäller vinst, det gäller att förstå de råd man väljer att lyssna på.

Se det hela som en dyrköpt läxa.
Citera
2022-01-14, 07:13
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Ger man sig in i leken så får man leken tåla.
Citera
2022-01-14, 07:15
Medlem
Att tvingas sälja vid förlust med en obligatorisk stop-loss är ingen bra idé. Men alla nätmäklaren skickar ut mejl när ditt innehav faller med mer än 10%, 20% osv. Sen är det du själv som väljer hur du vill agera på det.

Nu till din investering: Det är förstås lätt att vara efterklok men jag vill ändå poängtera att du aldrig ska gå in med alla pengar i en aktie. Ännu viktigare är det att inte gå in i en aktie som saknar något som helst fundament. Indexfonder är bättre för långsiktigt sparande men det är mer spännande med aktier. Och aktier är inga problem, men största delen bör då ligga i stora välskötta bolag. Sen kan du krydda det med någon rolig meme-aktie som högst sannolikt faller men där du kan ha tur. Det finns inget välskött, fundamentalt sunt bolag som faller 85% på det sättet du beskriver. Så du måste antingen ha handlat med meme-aktier, oljeaktier eller något volatilt på First North i stil med tveksam biotech. Gör inte det nästa gång annat än med en liten liten del av dina pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in