2022-01-14, 21:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Coronakaoset lär fortsätta nästa vecka trots FHM utfästelser att det skulle peaka idag. Jag undrar när man tänker stänga skolorna så att man får ned smittspridningen.

Utfästelser?
Är du döv?
Dom har uttryckligen påpekat att det var scenarier de presenterade och INTE prognoser.
HUR kan du missa det?
För övrigt har man ju ändrat scenarierna till att peaka i slutet av januari.. man det har du väl missat också..
Personligen tror jag tex. Skåne peakar runt nästa helg.

Men jag vet ju att du tror att det peakar om 6 veckor..
Citera
2022-01-14, 21:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Gäller inte deras uppdaterade prognos från igår, som flyttar peaken framåt, har de backat tillbaka till den som de gjorde i december menar du?

Ja, det insåg ju vem som helst att deras prognos från i julas inte skulle slå in😄
Citera
2022-01-14, 21:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nä du, vi vill definitivt inte få ner smittspridningen genom skolstängningar. Tegnell o Giesecke har ju hela tiden planerat att skolorna sprider smittan i rätt demografi. Dvs yngre som inte behöver IVA.

Smittspridningen kommer avta när tillräckligt många fått omikron.

De herrarna har uppenbarligen svårt för att tänka längre än näsan räcker.
Citera
2022-01-14, 21:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Omikron är mindre farligt för unga än säsongsinfluensen.

Det vet vi inget om. Kan visa sig efter flera år.
Citera
2022-01-14, 21:24
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Det vet vi inget om. Kan visa sig efter flera år.

Samma gäller väl vaccinet?
Citera
2022-01-14, 21:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Utfästelser?
Är du döv?
Dom har uttryckligen påpekat att det var scenarier de presenterade och INTE prognoser.
HUR kan du missa det?
För övrigt har man ju ändrat scenarierna till att peaka i slutet av januari.. man det har du väl missat också..
Personligen tror jag tex. Skåne peakar runt nästa helg.

Men jag vet ju att du tror att det peakar om 6 veckor..

Gissningar menar menar du😄
I mitten / slutet av februari blir det nog lite lugnare ja.
Citera
2022-01-14, 21:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Samma gäller väl vaccinet?

Ja, men i allmänhet är vaccin säkrare.
Citera
2022-01-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Australien fick problem med tillgång på matvaror och blev tvungna att lätta på isoleringskraven för symptomfria smittfria personer inom produktion och distribution av livsmedel. Så visst kan det hända i smittfobiska länder med skyhög spridning:

https://www.theguardian.com/australia-news/2022/jan/11/australian-food-producers-hit-by-covid-staff-shortages-welcome-isolation-rule-changes

Frågan är om deras brist på smitta fram tills nu spelade någon roll för dem jämfört med oss i Sverige, vi torde ju ha avsevärt mer naturliga antikroppar i vår befolkning procentuellt än dem. Sen vet jag inte om de var lite senare på bollen än oss vad det gäller vaccineringar, förutsatt man tror att det kan ha någon inverkan.
Citera
2022-01-14, 21:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tycker inte alls att vaccinationskampanjen är meningslös men jag håller med dig om att Sverige kunde ta mer hänsyn till genomgången infektion. I många andra länder så inkluderas både fullvaccinerade och infekterade med i covidpassen.
Men nu när det nästan är över och de flesta redan vaccinerat sig? Jag tror inte 100 % är idealet vad gäller vaccinationstäckning. Tillräckligt många har vaccinerat sig, och omicron är mildare och leder sällan till allvarlig sjukdom. Någon räknade ut hur många sjuksköterskeårslöner de 200 miljoner som vaccinationskampanjen motsvarar. Hur kan någon kalla kampanjen en klok prioritering? Framför allt visas förakt för medborgarnas personliga val att avstå vaccinering. Det är en bara en sjuk, ovärdig och missriktad missionsiver från myndighetshåll att försöka omvända de som inte är vaccintroende. Regeringen har blivit något slags prästerskap. Vi måste alla omvändas till deras tro.
Citera
2022-01-14, 21:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
17e mars 2020 visste man av förklarliga skäl inte mycket om långtidbesvär.

Det var just den poäng jag ville komma fram till. Johan Giesecke borde inte ha varit så kaxig innan han visste vad det var för sorts virus vi hade att göra med. Johan Giesecke hånade sydkoreanernas kamp mot viruset, trots att sydkoreanerna visste mer om viruset än han själv. Viruset kom ju till Sydkorea i ett tidigt skede av den världsomfattande epidemin.

Citat:
Det går inte gardera sig mot allt utan att samhället kollapsar.

Man kan stoppa flygtrafiken mellan Kina och Europa. Såvida samhället inte överlever att förbindelserna med Kina pausas, så är någonting väldigt fel på samhället.

Citat:
Lockdowner ger också långtidbesvär.

Jag vet inte huruvida det kan betecknas som långtidsbesvär, men ja, lockdowns är besvärliga för samhället och dess invånare.
Citera
2022-01-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ja, det insåg ju vem som helst att deras prognos från i julas inte skulle slå in😄

Då undrar jag ju lite stillsamt varför du hänvisade till den alldeles nyss i ditt inlägg?
Citera
2022-01-14, 21:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Frågan är om deras brist på smitta fram tills nu spelade någon roll för dem jämfört med oss i Sverige, vi torde ju ha avsevärt mer naturliga antikroppar i vår befolkning procentuellt än dem. Sen vet jag inte om de var lite senare på bollen än oss vad det gäller vaccineringar, förutsatt man tror att det kan ha någon inverkan.
De har fått denna enorma omicronvåg trots sin sjukt strikta gränskontroll, så nog verkar deras brist på naturlig immunitet spela in. Vaccinet biter ju knappt på omicron.

I vissa delstater får man visst böta 1000 australiska dollar om man inte rapporterar in ett positivt självtest. De tar till extrema åtgärder, men det tycks inte hjälpa ett dugg.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-14 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in