2022-01-14, 18:16
Medlem
"Föräldrar till barn mellan 5-11 år i Norge ska erbjudas vaccin mot covid-19 till barnen, rapporterar NRK.

Eftersom små barn väldigt sällan blir allvarligt sjuka av covid-19 vill det norska hälsodepartementet inte gå ut med en generell vaccinrekommendation till barn i den här åldersgruppen.

I stället betonar man att vaccineringen ska vara frivillig och byggas på ett erbjudande till föräldrarna."

Jaså, det är inte frivilligt för vuxna och äldre barn eller? Idioter.
Citera
2022-01-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ingen har sagt att vaccinet var 100% ens mot ursprungliga varianten.
När sedan Alfa kom så konstaterades att den var relativt bra för den också.
Sedan kom Delta och där fanns en försämring men bra ändå.
Därefter lärda vi oss att antikropparna försvinner efter några månader men vaccinet fungera ändå väldigt bra mot allvarlig sjukdom.
Alltså trots att vaccinet fungerar bra kommer en del bli sjuka ändå.
Vaccinet fungerar på motsvarande sätt som andra vaccin gör, inte 100% skydd.
Jag förstår att detta inte passar din agenda men så här är det.
Svårt?

Har du ens förstått att vaccinet utvecklades för den varianten som kom från Wuhan?

VACCINET FUNGERAR BRA FÖR DET SOM DET ÄR KONSTRUERAT FÖR!
"Vaccinet fungerar på motsvarande sätt som andra vaccin gör, inte 100% skydd."
Haha säg ett annat vaccin som ger så dåligt skydd under så kort tid som detta "vaccin".

Du har inte funderat på varför CDC ändrade definitionen av vaccin i augusti/september?

Ja, jag vet att vaccinet är utvecklat för den första varianten, vilket gör det än mer förvånande att folk glatt skuttar iväg för att vaccinera sig. Så jävla meningslöst.
Citera
2022-01-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En annan aspekt på att släppa in ovaccinerade: den ovaccinerade riskerar ju även själv att bli smittad och rejält sjuk. Om vaccinerade blir smittade så dör de inte i alla fall (inte om de är så unga och friska innan, att de kan gå på gym).

Enligt tidigare statistik så hamnade 0.48 % av de ovaccinerade som bekräftats smittade på iva och 0.17 % dog.

Av de vaccinerade som bekräftats smittade hamnade 0.35 % på iva och 1.6 % dog.

Men detta var under perioden 1 juli -24 okt 2021 så det var innan omikron.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Citera
2022-01-14, 18:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
En annan aspekt på att släppa in ovaccinerade: den ovaccinerade riskerar ju även själv att bli smittad och rejält sjuk. Om vaccinerade blir smittade så dör de inte i alla fall (inte om de är så unga och friska innan, att de kan gå på gym).
Men om man haft covid och har antikroppar är risken också liten och skyddet kanske t o m bättre än från vaccin pga bredare antikroppsspektrum. Dessutom är risken för allvarlig sjukdom minimal ändå (utanför riskgrupp). För att hejda smittspridning är det bättre om ställen struntar i vaccinpass och istället håller avstånd, undviker trängsel och kollar ventilationen. För alla vaccinerade som riskerar smittas kan ju i sin tur smitta vidare utanför vaccinpassade lokaler. Vaccinpasset är ren idioti.
Citera
2022-01-14, 18:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
"Föräldrar till barn mellan 5-11 år i Norge ska erbjudas vaccin mot covid-19 till barnen, rapporterar NRK.

Eftersom små barn väldigt sällan blir allvarligt sjuka av covid-19 vill det norska hälsodepartementet inte gå ut med en generell vaccinrekommendation till barn i den här åldersgruppen.

I stället betonar man att vaccineringen ska vara frivillig och byggas på ett erbjudande till föräldrarna."

Jaså, det är inte frivilligt för vuxna och äldre barn eller? Idioter.
Knappast frivilligt för 5-åringar heller eftersom de knappt förstår vad det handlar om. Mamma och pappa bestämmer. Hoppas barnen ger igen när föräldrarna är gamla och grå och sätter dom på nåt uselt hem och vägrar komma och hälsa på.
Citera
2022-01-14, 18:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En månad sedan det tog fart där.
Hoppas det ger sig om några veckor här också.

London peakade före nyår så våra första regioner är nog bara en dryg vecka bort från peak.
Citera
2022-01-14, 18:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jomen vidtar de sådana åtgärder på de privata gymmen, då? De vill väl bara packa in så många som möjligt för att tjäna pengar, eller?
Ingen aning.
Jag bara reagerade på att du ville stänga gymmen.
Är vi överens om att det inte behövs då om man vidtar motsvarande åtgärder som Friskis?
Citera
2022-01-14, 18:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ja. Men det är ett helt annat argument än det du hade nyss.
Citera
2022-01-14, 18:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men om man haft covid och har antikroppar är risken också liten och skyddet kanske t o m bättre än från vaccin pga bredare antikroppsspektrum. Dessutom är risken för allvarlig sjukdom minimal ändå (utanför riskgrupp). För att hejda smittspridning är det bättre om ställen struntar i vaccinpass och istället håller avstånd, undviker trängsel och kollar ventilationen. För alla vaccinerade som riskerar smittas kan ju i sin tur smitta vidare utanför vaccinpassade lokaler. Vaccinpasset är ren idioti.

Jag fattar inte heller, varför "tillfrisknad" inte ska räknas i covidpassen, som det gör i alla andra länder vad jag vet. Sverige är konstigt, som sagt.

Det verkar ju dock som att omikron är luftburen (även om Tegnell hårdnackat vägrar att inse det), och dä hjälper knappast några åtgärder inomhus. Samlas folk inomhus, och någon har det, så får ALLA i lokalen (som fortfarande är mottagliga) det. D.v.s. det funkar som med mässlingen.

Undrar om det är någon som inspekterar ventilationen i allmänna lokaler, som du säger? (Alltså mer än de vanliga kontrollerna.) Tvivlar på det, i Sverige.
Citera
2022-01-14, 18:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ingen aning.
Jag bara reagerade på att du ville stänga gymmen.
Är vi överens om att det inte behövs då om man vidtar motsvarande åtgärder som Friskis?

Ja, men sådana privata gym finns ju inte. Som är stora som sporthallar.
Citera
2022-01-14, 19:09
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ungefär så stor del av befolkningen som inte kan tänka längre än näsan räcker.
Obegripligt men inte så förvånande.

Precis. Om inte annat har man ju under det senaste året fått en större förståelse för hur Nazityskland och förintelsen kunde ske.
Citera
2022-01-14, 19:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Nu snackar du bort dig. Det handlar inte om säsong, det handlar om att syssla med vaxxningsboosters mot Covid är skadligt och slutar med att folks immunförsvar inte kan hantera en jävla förkylning. Insåg de detta under sina extremt nogranna tester också? Du sa ju att de hade full koll och att inga mer problem kommer fram. Du hade fel.

Har jag sagt det? Det jag kan minnas att jag har sagt, är att vaccinerna kan visa sig ha problem som visar sig längre fram. Men jag har påpekat att det i ännu större utsträckning gäller för viruset. Därför har min slutsats varit att det är mindre risk att ta vaccinet än att avstå.

Jag kan inte minnas att jag skulle ha uteslutit att vaccinerna kan ha fler problem än dom redan kända. Kan du visa ett citat där jag har hävdat det som du påstår?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in